عصر خودرو

آغاز رقابت ایران-عربستان در بازار پتروشیمی اروپا

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به توسعه بازارهای آفریقایی صادرات پتروشیمی ایران، گفت: رقابت جدیدی بین صنایع پتروشیمی ایران و سابیک عربستان در بازارهای اروپایی آغاز شده است.

آغاز رقابت ایران-عربستان در بازار پتروشیمی اروپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، فریبرز کریمائی  با اشاره به جهش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای آفریقایی، گفت: سهم صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران به کشورهای آفریقایی از یک به 8.5 درصد تا پایان سال 94 افزایش یافته است.

    قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، الجزایر و مصر ساختار اقتصادی نسبتا مطمئنی برای واردات محصولات پتروشیمی دارند، تصریح کرد: در طول دو سال گذشته تاکنون صادرات محصولات پتروشیمیایی عمدتا به این کشورها بوده، ضمن آنکه کنیا هم به جمع مشتریات پتروشیمی ایران در قاره سیاه پیوسته است.

    این مقام مسئول با اشاره به ضرورت به کارگیری یک مدیریت یکپارچه و منسجم برای صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای آفریقایی، اظهار داشت: همزمان با افزایش صادرات پتروشیمی به کشورهای آفریقایی، با لغو تحریم‌ها از سرگیری صادرات گسترده محصولات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم در دستور کار قرار گرفته است.

    وی با اشاره به کاهش سهم کشورهای اروپایی از حدود 12.5 درصد پیش از تحریم‌ها به کمتر از نیم درصد تا پایان سال گذشته، تاکید کرد: گرفتن مجدد سهمی از بازار پتروشیمی اروپا کار ساده ای نیست و قطعا مسائلی که موجب شد بازار را از دست دهیم باید برطرف شود تا بعد از چند سال به همان نقطه برسیم.

    کریمایی با بیان اینکه به منظور افزایش صادرات پتروشیمی به اروپا باید باید تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، بیمه ای، کشتیرانی و لجستیکی به طور کامل لغو شود، تبیین کرد: در شرایط فعلی شرکت‌هایی از ایتالیا، آلمان و اتریش درخواست‌هایی برای واردات محصول پتروشیمی و پلیمری از ایران داشته اند اما اجرا و عملیاتی شدن آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

    این مقام مسئول در پایان با اشاره به وجود رقبایی همچون سابیک عربستان سعودی و قطر برای تصاحب سهم از دست رفته صادرات پتروشیمی ایران در اروپا، خاطرنشان کرد: در صورت لغو تحریم‌ها در مدت زمان 1.5 تا 2 سال امکان بازپس گیری سهم از دست رفته در این بازار استراتژیک وجود دارد.

    برچسب ها