عصر خودرو

معاون وزیر صنعت خبر داد:

کشف ۹۰ تن طلای جدید حاصل فعالیت اکتشافی در دولت یازدهم

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : براساس برنامه اکتشافات جدید که در دولت یازدهم از سوی سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی اجرا شده، تاکنون در مرحله مقدماتی ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۵۰۰ میلیون تن زغالسنگ و ۹۰ تن طلا کشف شده است.

کشف ۹۰ تن طلای جدید حاصل فعالیت اکتشافی در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مهدی کرباسیان روز سه شنبه  افزود: برنامه جدید اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که از سال 1393 باهدف بهره برداری بهینه از ذخایر کشور آغاز شد، حوزه ای گسترده به مساحت 250 هزار کیلومتر مربع در شرق کشور را در بر می گیرد.

    ** رشد 2.5 برابری فعالیت اکتشافی
    وی خاطرنشان ساخت: اقدام یادشده در حقیقت 2.5 برابر اکتشافات انجام شده در 80 سال گذشته است و می تواند نقشی ارزنده در چارچوب توسعه متوازن کشور و ارتقای نقش معادن در اقتصاد ملی و نیز دستیابی به هدف اقتصاد بدون اتکا به درآمدهای نفتی ایفا کند.
    رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: فعالیت اکتشافی از منطقه مستعد معدنی سنگان (خراسان رضوی) آغاز و پس از آن به نوار شرقی و دیگر نقاط تسری یافت.
    وی گفت: دستاورد این فعالیت عظیم در 25 پهنه، شناسایی 300 محدوده معدنی است و اکنون پیش بینی می شود برای تعدادی از این محدوده ها فراخوان داده شود و شماری نیز برای سرمایه گذاری برود.
    به گفته کرباسیان، اجرای 74 پروژه اکتشافی در مراحل اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور روی مواد معدنی مختلف همچون آهن، زغالسنگ، پلی متال، طلا، مس، آنتیموان، سرب و روی، کرومیت، تیتان، نیکل، مولیبدن، باریت، فسفات و بوکسیت دستاوردهای ارزشمندی برای کشور داشته است.
    وی یادآورشد: استخراج مواد معدنی پتاس، منیزیم، لیتیم و ... از شورابه ها از جمله برنامه های در دست اجراست و در عین حال پروژه های اکتشاف تکمیلی یکی از نتایج آن در معدن طلای زرشوران (آذربایجان غربی) افزوده شدن 50 درصدی به ذخایر این معدن است.

    ** همکاری با شرکت های خارجی در عملیات اکتشافی
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همکاری با شرکت‌های آلمانی و کانادایی برای عملیات اکتشافی در معادن ایران دنبال می شود؛ در واقع در شرایط پساتحریم اولویت اصلی باهدف توسعه معادن نخست جذب سرمایه و بعد انتقال فناوری ‌های جدید است.
    به گفته وی، شرکت‌های آلمانی و کانادایی درشرایط کنونی، آزمایشی عملیات معدنکاری‌ را شروع کرده‌اند و توانسته‌اند با بهره گیری از فناوری ماهواره تا 10 هزار متر زیر زمین را اکتشاف کنند و پیش از این ایران حداکثر میزان اکتشافات‌ خود را در عمق 400 تا 500 متری انجام داده بود.
    کرباسیان گفت: استفاده از فناوری ماهواره، زمان اکتشاف را کوتاه و کیفیت آن را ارتقا می بخشد و در بحث سرمایه گذاری، زنجیره از معدن شروع می شود و تا دستیابی به بالاترین ارزش افزوده مواد معدنی ادامه می یابد.

    ** اجرای ژئوفیزیک هوایی در استان های معدنی
    رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: بهره گیری از فناوری های جدید عملیات معدنی را تسریع می‌کند و اکنون 38 هزار کیلومتر ژئوفیزیک هوایی در استان های یزد، کرمان و شرق اصفهان اجرا شده که این امر امکان دستیابی به اطلاعات دقیق را فراهم می سازد.
    به گفته وی، جمع آوری اطلاعات در عملیات اکتشافی معادن به شکل معمول به پنج تا 6 ماه زمان نیاز دارد، درحالی که شرکت‌های معدنی خارجی 10 روزه این اطلاعات را ارایه می کنند.
    محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرده بود، حداکثر وسعت محدوده اکتشافی در گذشته 40 کیلومتر مربع بوده اما اکنون با تعریف پهنه‌ها، این مقیاس بالاتر رفته و محدوده‌ها وسیع‌تر شده است که با انجام عملیات اکتشافی و رسیدن به محدوده‌های امیدوارکننده و ذخایر مواد معدنی، محدوده‌ها کوچک‌تر شده و پروانه اکتشاف برای آنها صادر خواهد شد.
    وی یادآور شد: سال 1392 سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عملیات ژئوفیزیک کشور را سرعت داد و در 9 ماهه پارسال نزدیک به 150 هزار کیلومتر خطی عملیات ژئوفیزیکی را انجام داد؛ در حالی که در 10 سال منتهی به سال 1392 در مجموع 220 هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی صورت گرفته بود.
    نعمت زاده افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت ابتدای دی ماه پارسال اقدام به آزادسازی 17هزار کیلومتر مربع محدوده اکتشافی بلوکه شده از طریق سامانه کاداستر کرد.
    وزارتخانه یاد شده اعلام کرده است: تاکنون 85 درصد از پهنه‌های معدنی کشور را به سرمایه‌گذاران واگذار کرده، درحالی که پیش از این عمده این مناطق به صورت بلوکه شده بود.

    برچسب ها