عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا(۷۹)

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند به ضرر ایران تمام شود

عصر بازار- کارشناس دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا گفت: خروج انگیس از اتحادیه اروپا، با رکودی که ایجاد می کند به ضرر ایران بوده چراکه موجبات کاهش قیمت نفت و کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری را فراهم می کند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند به ضرر ایران تمام شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نتایج رفراندوم در خصوص خروج انگلستان از اتحادیه اروپا واکنشهای بسیاری را از سوی موافقان و مخالفان در پی داشته است. در این میان، نگرانیهایی در خصوص تأثیر این خروج و تأثیر نتایج انتخابات آینده آمریکا بر اقتصاد جهانی و نیز اقتصاد ایران وجود دارد. برخی در این میان همچون «رابرت لوکاس» برنده نوبل اقتصاد در سال 1995 خروج انگلستان را از اتحادیه اروپا چندان مهم نمی دانند و قائل به تأثیر آن بر اقتصاد جهان و ایران نیستند. بعضی نیز همچون «دیوید ولی» کارشناس دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا معتقد است که ماجرای خروج انگلستان، با رکودی که ایجاد می کند به ضرر ایران بوده چراکه موجبات کاهش قیمت نفت و تقاضا برای سرمایه گذاری را در پی دارد.

    با توجه به بازگشت ایران به بازار جهانی و ورودش  به این بازارها از طریق مجاری اتحادیه اروپا بعد از توافق هسته ای، بی ثباتی و بحران اقتصادی و سیاسی احتمالی در اتحادیه ، این سوال وجود دارد که واقعه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چقدر می تواند بر اقتصاد ایران موثر باشد. این سوال و دیگر سوالات در گفت و گو با «دیوید ولی» استاد اقتصاد و کارشناس دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا از سال 1997 تاکنون مطرح شده است که این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

    • تشدید رکود ناشی از خروج انگلستان و دیگر کشورهای عضو از اتحادیه اروپا
    -به نظر شما خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چه تأثیری براقتصاد این کشور و اقتصاد جهان خواهد داشت؟
    مطمئنا این قضیه به بروز یک دوره از عدم اطمینان و بلاتکلیفی منجر می شود و بر سرمایه گذاری در انگلیس تاثیر منفی می گذارد و می تواند اقتصاد انگلیس و در پی آن اقتصاد اتحادیه اروپا را وارد رکود کند. اگر در پی انگلیس،  کشورهای دیگری هم از اتحادیه اروپا خارج شوند رکود تشدید خواهد شد. اما اگر همه چیزی که اتفاق می افتد این باشد که انگلیس به وضعیتی همچون نروژ یا سوئیس روی بیاورد یعنی در عین این که عضو اتحادیه اروپا نیست به طور آزاد با این اتحادیه تجارت و داد و ستد داشته باشد باید گفت اثر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر اقتصاد جهان چندان قابل توجه نخواهد بود، البته در دراز مدت.

    • ثبات اقتصاد جهانی در صورت پیروزی هیلاری کلینتون و بی ثباتی ناشی از انتخاب ترامپ
    -از پیش بینی خود در خصوص نتایج انتخابات آمریکا و تأثیرات آن بر اقتصاد جهان بگویید.
    نظرسنجی های کنونی نشان می دهد کلینتون به احتمال 75 درصد رئیس جمهور خواهد بود و من نیز معتقدم این رقم منطقی و معقول است. پیروزی کلینتون به ویژه اگر با پیروزی دموکرات ها در مجلسین سنا و نمایندگان همراه باشد به سیاستگذاری های آمریکا ثبات می بخشد و برای اقتصاد جهانی نیز ثبات بخش خواهد بود. پیروزی ترامپ باعث بروز بی ثباتی و نااطمینانی خواهد شد.

    • تشدید رکود در کشورهای توسعه یافته
    -برآیند نتایج انتخابات آمریکا و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چه آینده ای را پیش روی اقتصاد جهان پدید می آورد؟
    در کوتاه مدت کشورهای توسعه یافته همچنان با مشکل تقاضای پایین و شکنندگی مالی مواجه خواهند بود. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این مشکلات را تشدید خواهد کرد. اما به نظر نمی رسد انتخابات آمریکا این مشکلات را تشدید کند.

    • رکود در کشورهای ثروتمند به ضرر ایران است
    - وضعیت اقتصاد ایران ناشی از این تحولات چه خواهد بود؟
    بروز رکود گسترده در کشورهای ثروتمند چیز بدی برای ایران است چه از این جهت که قیمت نفت را کاهش می دهد و چه از این جهت که تقاضا برای سرمایه گذاری در این کشور را پایین می آورد.

    • ایران درهای اقتصادش را بر روی تجارت و سرمایه گذاری جهانی بگشاید
    - توصیه شما به ایران در حوزه اقتصادی با توجه به تحولات جهانی پیش رو چیست؟

    ایران باید به فرآیند آزادسازی اقتصادش ادامه دهد و درهای اقتصاد را به روی تجارت و سرمایه گذاری باز کند.

    برچسب ها