عصر خودرو

حرکت گام به گام سنگ ایران به سمت بازار جهانی

عصر بازار- ارتباط تنگاتنگی بین معدن و صنعت ساخت‌وساز در ایران وجود دارد. با توجه به رکود حاکم بر ساخت‌وساز، می‌بینیم بیشترین اثر آن روی صنعت سنگ‌های تزئینی سایه افکنده است.

حرکت گام به گام سنگ ایران به سمت بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، این در حالی است که کشور با وجود داشتن ذخایر متنوع از سنگ‌های تزئینی همچون مرمریت، گرانیت، تراورتن، گرانیت، آلاباستر و.... که هرکدام تنوع رنگی فوق‌العاده‌ای دارند در شرایط به نسبت نامناسبی به سر می‌برد چرا که به دلیل نبود بازار داخلی برای فروش محصولات تولیدی از یک‌سو و نداشتن حضور در بازار جهانی سنگ‌های تزئینی، بهره‌برداران معادن تمایلی برای برداشت از معادن خود ندارند.

    به گفته فعالان صنعت سنگ نداشتن دانش کافی برای بهره‌برداری و استفاده از روش‌های سنتی یکی دیگر از موارد مهمی است که سبب شده هنگام استخراج از معدن، میزان زیادی باطله‌معدنی تولید شود و در اصطلاح پِرتی کار افزایش یابد. یکی از راهکارهایی که منجر به کم شدن میزان پرتی و افزایش بهره‌وری در تولید می‌شود آموزش نیروی‌انسانی است تا آشنایی آنها با اصول حرفه‌ای برای استخراج، صدمه کمتری به سنگ وارد شود. در این زمینه، انجمن سنگ ایران اقدامات بسیاری را در دستور کار خود قرار داده و توانسته با انجمن سنگ ایتالیا تفاهمنامه‌ای به امضا برساند و نسبت به ایجاد انستیتو مشترک با ایتالیا در نقاط مختلفی از کشور اقدام کند.

    بعد از آموزش نیروهای انسانی و آشنایی آنها برای تولید محصولاتی براساس استانداردهای جهانی، فعالان صنعت سنگ باید برنامه‌ای برای ورود به بازار جهانی و فروش محصولات خود داشته باشند. یکی از راهکارهای ورود به بازار جهانی در گام نخست جلب اعتماد از سوی خریداران محصول و همچنین معرفی و شناساندن ظرفیت بالای سنگ ایران است.
    در این راه شاهدیم در یک سال گذشته فعالان صنعت سنگ ایران با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در ایران و دعوت از کشورهای بزرگ و پیشرو در صنعت سنگ توانسته‌اند حلقه ارتباطی خود را با قدرت‌های جهانی گسترش دهند که آخرین مصداق این موضوع حضور در نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی سنگ روسیه است.

    به گفته مسئولان ذی‌ربط در حوزه صنعت سنگ ایران، نمایشگاه روسیه فرصت مناسبی برای نشان دادن توانمندی و ظرفیت صنعت سنگ ایران به کشورهای حاضر در این نمایشگاه است تا در نهایت بتواند با راه خود را برای فروش محصولات سنگی ایران به دیگر کشورها باز کند. حال اگر تمامی موارد یاد شده در کنار حمایت دولت از فعالان صنعت سنگ فراهم شود، در آینده می‌توان شاهد حرکت روبه جلو صنعت سنگ در ایران بود.

    برچسب ها