عصر خودرو

مدیرعامل نفت و گاز پارس:

پرونده توسعه پارس جنوبی تا پایان سال ۹۶ بسته نمی‌شود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تکمیل برخی از فازهای پارس جنوبی به بعد از سال ۹۶ موکول خواهد شد که شامل تکمیل فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ است؛ البته برای سال آینده در مدار قرار گرفتن یک فاز استاندارد از فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ را در برنامه داریم.

پرونده توسعه پارس جنوبی تا پایان سال ۹۶ بسته نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی‌اکبر شعبان‌پور اظهار داشت: در پارس جنوبی 24 فاز تعریف شده که یا در مدار بهره برداری هستند و یا در مدار توسعه، به‌جز فاز 11 که وضعیت آن را باید از شرکت ملی نفت جویا شوید.

    وی افزود: تعریف هر فاز استاندارد در پارس جنوبی با تعداد فازهای توسعه‌ای تعریف شده تفاوت‌هایی دارد، به‌عنوان نمونه در فاز 19 که اسماً یک فاز است به‌اندازه دو فاز استاندارد ظرفیت تولید گاز وجود داد و فاز 13 نیز که اسماً یک فاز است، دو فاز استاندارد ظرفیت تولید دارد.

    شعبان‌پور با بیان اینکه "ظرفیت هر فاز استاندارد یا متعارف، یک میلیارد فوت‌مکعب است"، گفت: در مجموع در 24 فاز توسعه‌ای پارس جنوبی به‌میزان 28 فاز استاندارد یعنی 28 میلیارد فوت‌مکعب ظرفیت تولید گاز وجود دارد، البته با یک روایت که در فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی یک ظرفیت 30درصدی داریم، می‌تواند این رقم به 29 میلیارد فوت‌مکعب برسد اما هدفگذاری‌ها برای دستیابی به 28 میلیارد فوت‌مکعب برداشت گاز در پارس جنوبی است.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "در سالهای گذشته تعریف فازهای 25 تا 28 برای توسعه میدان پارس جنوبی مطرح شده بود"، گفت: هیچ برنامه‌ای برای تعریف فازهای جدید بعد از فاز 24 نداریم و می‌توانیم با 24 فاز تعریف‌شده فعلی به 28 میلیارد فوت‌مکعب ظرفیت برنامه ریزی شده تولید گاز دست یابیم.

    وی افزود: ابتدا برنامه ریزی‌های ما بر این اساس بود که پرونده توسعه پارس جنوبی تا پایان سال 96 بسته شود اما تأخیراتی که در برخی فازها به وجود آمد از جمله تأخیراتی که با وضعیت شرکت صدرا در ساخت سکوهای فاز 17 و 18 پدید آمد و اتفاقی که در فاز 13 با برخورد یک کشتی به جکت این فاز رخ داد، این برنامه را دستخوش تغییر کرد.

    شعبان‌پور خاطرنشان کرد: تکمیل برخی از فازها به بعد از سال 96 موکول خواهد شد که شامل تکمیل فازهای 13، 14، 22 تا 24 است؛ البته برای سال آینده در مدار قرار گرفتن یک فاز استاندارد از فازهای 13 و 22 تا 24 را در برنامه داریم و تکمیل بخش باقی‌مانده این فازها به سال 97 موکول می‌شود.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بارگیری 3 سکوی پارس جنوبی در هفته‌های اخیر ابراز کرد: در مجموع در سال جاری در برنامه داریم که دو سکوی فازهای 20 و 21، سه سکوی فاز 19 و دو سکوی 17B و 18B بارگیری شده و در محل پروژه در آبهای خلیج فارس نصب شوند.

    شعبان‌پور در خصوص میزان افزایش تولید گازی که برای سال 95 از میدان پارس جنوبی برنامه ریزی شده، گفت: برنامه ریزی شده تا در سال 95 معادل 5 فاز استاندارد یعنی 5 میلیارد فوت‌مکعب افزایش تولید از پارس جنوبی داشته باشیم که از فازهای 20 و 21 دو میلیارد فوت‌مکعب، از فاز 19 نیز دو میلیارد فوت‌مکعب و از فازهای 17 و 18 یک میلیارد فوت‌مکعب تولید گاز خواهیم داشت.

    وی افزود: در حال حاضر تولید گاز ایران از پارس جنوبی 431 میلیون مترمکعب در روز است.

    برچسب ها