عصر خودرو

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو از۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اکتشافی خبر داد

دود سفید در صنعت فلز نقره‌ای

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) سال گذشته (‌۱۳۰ میلیارد تومان) به منظور توسعه اکتشاف معدنی سرمایه‌گذاری کرد و این امر موجب شناسایی محدوده‌های امید بخشی شد. مهدی کرباسیان در نشست فعالان صنعت آلومینیوم افزود: امروز کشور در شرایط متفاوتی پس از توافق برنامه اجرایی اقدام مشترک (برجام) قرار گرفته و امیدهای زیادی برای توسعه سرمایه‌گذاری به‌وجود آمده است.

دود سفید در صنعت فلز نقره‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، وی توافق برجام را حاصل حمایت رهبرمعظم انقلاب، پشتیبانی مردم، همت و تلاش دولت و وزیر امور‌خارجه دانست و افزود: برخی کشورهای منطقه در سطح مدیران خود برای مذاکره با ایران نگران بودند اما امروز با حضور در تهران در بالاترین سطح گفت‌وگو، امضای یادداشت تفاهم و آماده عقد قرارداد شده‌اند. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو تصریح کرد: ایران براساس سند چشم‌انداز 1404 دستیابی به ظرفیت یک میلیون و 500 هزارتن شمش آلومینیوم را هدف‌گذاری کرده است و براین اساس نقشه راه را تدوین و در حال اجرا دارد. وی خاطرنشان کرد، آلومینیوم در حقیقت صنعت آینده جهان محسوب می‌شود و با فولاد رقابت جدی خواهد داشت، به‌ویژه در منطقه خلیج‌فارس به دلیل وجود ذخایر غنی انرژی این مهم مورد توجه قرار دارد و تاکنون همسایگان جنوبی کشور از آن به خوبی استفاده کرده‌اند. کرباسیان گفت: مجموع تولید شمش آلومینیوم در کشور سال گذشته به رقم 350 هزار تن رسید که بیش از 74 درصد ظرفیت تولید این بخش را پوشش می‌دهد، حال آنکه کشورهای عربی منطقه به همراه مصر در سال‌های 2010 تا 2014 میلادی با سرمایه‌گذاری 42 میلیارد دلاری در این بخش به ظرفیت پنج میلیون و 700 هزار تن دست یافته‌اند. وی با اشاره به اینکه مجموع سرمایه‌گذاری ایران برای دستیابی به ظرفیت 470 هزار تنی در صنعت آلومینیوم دو میلیارد و 700 میلیون دلار است، افزود: عملیات اجرایی احداث کارخانه آلومینیوم جنوب با ظرفیت 300 هزار تنی آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود در مدت 30 ماه به بهره‌برداری برسد. کرباسیان گفت: آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد (استان فارس) در حال ساخت است و این مجتمع در قالب سه مرحله طراحی شده که در مرحله نخست ظرفیت تولید آن به 300 هزار تن خواهد رسید. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو یادآور شد: سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران امروز به رشد صنایع پایین‌دستی آلومینیوم می‌اندیشد و واقعیت این است که مشکل جدی تولید در این صنعت نبود ذخایر بوکسیت است. وی گفت: شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) میزبان این مراسم با سیاست‌های خود روند رشد تولید را دنبال می‌کند و با اقدامات لازم در زمینه مسائل زیست‌محیطی، اکنون نگرانی‌های مردم اراک را برای فعالیت این واحد صنعتی پایان داده و گام‌های لازم در زمینه کاهش قیمت تمام‌شده تولید را برداشته است. کرباسیان تصریح کرد: ایمیدرو حمایت لازم را از ایرالکو به‌عمل می‌آورد و امروز واحدهای پایین‌دستی آلومینیوم و صادرکنندگان از تولیدات این شرکت برخوردارند. ارزش صادرات آلومینیوم ایران در سال 1394به رقم 214 میلیون دلار رسید، در حالی که ارزش واردات این بخش برابر با 344 میلیون دلار ثبت شد. آمارها نشان می‌دهد، امروز 220 کارخانه تولید آلومینیوم جهان 57 میلیون و 800 هزار تن شمش تولید می‌کنند که چین با داشتن 107 کارخانه بیش از 31 میلیون تن ظرفیت این بخش را به خود اختصاص داده و در واقع بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش آلومینیوم در دنیا محسوب می‌شود. چین 45 درصد کل ظرفیت جهانی صنعت مذکور را دارد و 34 درصد تولید جهانی را از آن خود ساخته است.

    ایران توانایی اجرای پروژه‌های برون‌مرزی را در حوزه آلومینیوم دارد

    مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) نیز در این مراسم گفت: امروز ایران با سابقه نیم قرن فعالیت در زمینه تولید شمش آلومینیوم توانایی احداث کارخانه‌های آلومینیوم را در خارج دارد و اکنون مراحل تاسیس شرکت بین‌المللی فنی و مهندسی در این ارتباط در حال انجام است.

    مجید پورعطار اظهار کرد: ایران نخستین تولیدکننده شمش آلومینیوم در خاورمیانه محسوب می‌شود و اکنون شرکت ایرالکو عضو بورس فلزات لندن است. وی تاکید کرد: ایرالکو با شرکت NFC چین برای اجرای پروژه آلومینیوم قزاقستان در حال همکاری است و این امر به منزله صادرات خدمات فنی و مهندسی است. پورعطار افزود: ایران در رتبه نخست ذخایر هیدرو‌کربوری جهان جای دارد و مزیت انرژی به ویژه گاز، فرصتی را در اختیار کشورمان قرار داده است و با تبدیل انرژی گاز تولیدی دو فاز عسلویه، می‌توان به تولید پنج میلیون تن آلومینیوم یا همان انرژی جامد، تولید روزانه 4/ 2 میلیون تن متر‌مکعب آب و بیش از یک میلیون فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم دست یافت، بدین ترتیب با در نظر گرفتن سرانه مصرف آب در بخش خانگی کشور به میزان 200 لیتر در روز امکان تامین آب مصرفی برای بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت کشور فراهم می‌آید. رقابت‌پذیری امروز در صنعت آلومینیوم، در واقع دسترسی به منابع انرژی ارزان است که جمهوری اسلامی از بهترین شرایط بهره می‌گیرد و در واقع 30 درصد هزینه تولید در این صنعت به انرژی مربوط می‌شود.

    به گفته مدیرعامل ایرالکو امکان ساخت 10 شهر بالای یک میلیون نفر در سواحل جنوبی کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان وجود دارد و در شرایطی که با بحران کم‌آبی در فلات مرکزی ایران و نیز بحران اشتغال در سراسر کشور روبه‌رو شده‌ایم، در پیش گرفتن سیاست تبدیل انرژی و تولید انرژی جامد درقالب آلومینیوم می‌تواند زمینه‌ساز تمدنی جدید در ایران شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس سند راهبردی دستیابی به ظرفیت یک میلیون و 200 هزارتنی تولید آلومینیوم را در افق 1404 هدف‌گذاری کرده و این در حالی است که ظرفیت فعلی این بخش را 470 هزار تن اعلام کرد. مجموع تولید شمش آلومینیوم در کشور سال گذشته 350 هزار تن اعلام شد که بیش از 74 درصد ظرفیت تولید این بخش را پوشش می‌دهد. پورعطار در ادامه گفت: شرکت ایرالکو در اردیبهشت ماه امسال تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری را با شرکت سی.آر.ای.سی (CRIC) چین در تهران امضا کرد که براساس آن سایت شماره دو ایرالکو در شهرک صنعتی خیرآباد در استان مرکزی فعال خواهد شد. به گفته وی این سایت در جوار فرودگاه بین‌المللی و راه‌آهن سراسری واقع شده است و انتظار می‌رود شهرک صنعتی خیرآباد در آینده‌ای نه‌چندان دور به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود و در عین حال فعال‌سازی سایت شماره دو این واحد در واقع چند هزار فرصت شغلی را در مرحله ساخت و اجرا و نیز هنگام بهره‌برداری فراهم می‌سازد. پورعطار اضافه کرد: مکان فعلی ایرالکو به‌عنوان سایت شماره یک طرح‌های بهینه‌سازی، نوسازی و صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی از جمله فویل، کویل، ورق خودرو دنبال خواهد شد. خرداد ماه امسال یادداشت تفاهمی بین سازمان ایمیدرو و شرکت نالکوی هند برای احداث یک کارخانه مشترک آلومینیوم در تهران امضا شد، وجود ذخایر فراوان گاز در ایران و منابع بوکسیت و آلومینای هند، سبب شد تا دو کشور کار مشترکی مانند احداث کارخانه آلومینیوم را در برنامه‌های خود قرار دهند. براساس این تفاهمنامه آلومینای مورد‌نیاز کارخانه تولید شمش آلومینیوم به‌‌وسیله شرکت نالکوی هند و گاز و نیروی کار نیز از طرف ایران تامین می‌شود و در نهایت این محصول مشترک در بازارهای صادراتی عرضه خواهد شد. منطقه چابهار برای ساخت کارخانه یاد شده مورد‌نظر است زیرا هر دو کشور معتقدند منطقه چابهار ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم را برای احداث این کاخانه داراست. اکنون ساخت یک واحد 300 هزار تنی آلومینیوم در منطقه لامرد پارسیان به نام سالکو با پیمانکاری یک شرکت چینی در دست انجام است که 49 درصد سهام آن برای ایمیدرو و 51 درصد آن برای شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است، بنابراین کل تولید آلومینیوم با بهره‌برداری از این واحد که حدود 30 ماه زمان برای آن پیش‌بینی شده به حدود 800هزار تن خواهد رسید.

    برچسب ها