عصر خودرو

شاخص ارزی به بالاترین قیمت از ۱۷ فروردین رسید

دلار و سکه گوش به زنگ بازار جهانی

عصر بازار- در ۲ روز ابتدایی هفته، بازار داخلی یکی از معدود سنت‌شکنی‌های خود را تجربه کرد. به‌طور سنتی، زمانی که بهای اونس در بازارهای جهانی افزایشی می‌شد، معامله‌گران داخلی سعی می‌کردند اثر این افزایش را با عوامل دیگری چون فروش ارز خنثی کنند. با این حال، روزهای شنبه و یکشنبه بازار تهران ترجیح داد به بدعتی تازه تن دهد و همزمان خود را از ابعاد متعدد با متغیرهای جهانی هماهنگ کند.

دلار و سکه گوش به زنگ بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در نتیجه، قیمت دلار و سکه در بازار داخلی توانست تحت‌تاثیر هماهنگی با متغیرهای جهانی مانند افزایش بهای اونس و تقویت شاخص دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد. در این شرایط، دلار که روز شنبه با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 475 تومان رسیده بود، روز یکشنبه 20 تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به بهای 3 هزار و 495 تومان رسید. افزایش بیشتر دلار در روز یکشنبه نسبت به روز شنبه نشانگر آن بود که بازار داخلی با کمی تاخیر با تقویت این ارز در بازارهای جهانی هماهنگ‌تر شد. رشد روز یکشنبه دلار بیشترین میزان افزایش آن از 8 خرداد و قیمت ثبت شده برای این ارز بالاترین بها از 17 فروردین بود.

    همسو با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز با 6 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 67هزار تومان رسید. البته با وجود این رشد، بهای سکه همچنان با بازارهای جهانی به‌صورت کامل تطبیق پیدا نکرده است؛ چراکه بهای آن حدود 20 هزار تومان حباب دارد. اثرات تحولات بازارهای جهانی در نوسانات بازارهای داخلی روزهای یکشنبه و دوشنبه موجب شده معامله‌گران بازار هر گونه تغییرات قیمت جدید در بازارهای جهانی هفته جاری را با دقت بیشتری رصد و خود را با آن هماهنگ کنند. به‌عنوان مثال، روز دوشنبه با وجود تعطیلی رسمی بازارهای داخلی، قیمت سکه در بازار غیر‌رسمی متناسب با افزایش بهای طلای جهانی رشد قیمت را تجربه کرد و حتی وارد کانال بالاتر شد.

     

    اثر تقویت جهانی دلار

    روز شنبه، روز زورآزمایی عوامل بنیادی و نفوذ معامله‌گران بزرگ در بازار ارز بود؛ نتیجه این تقابل در حالی که در ابتدای روز به سود نفوذ معامله‌گران بزرگ بود، نهایتا با چربش عوامل جهانی به پایان رسید. در واقع، در اولین روز از اولین هفته کاری کامل تابستان، برخی معامله‌گران در بازار تلاش داشتند با کنترل قیمت دلار اثر شوک افزایش بهای اونس را تعدیل کنند. اتفاقی که در نهایت رخ نداد و دلار روز شنبه را با افزایش قیمت به پایان برد. در ادامه روند افزایشی، روز یکشنبه بازار خود را بیشتر با متغیرهای جهانی همسو کرد و قیمت دلار با تقویت این ارز در بازارهای جهانی تطبیق بیشتری یافت. به گفته برخی فعالان، با تقویت شاخص دلار، بهای ارز در کشورهای همسایه تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و بازار داخلی کم‌کم ناچار می‌شود که خود را با عوامل جهانی تطبیق دهد. به‌عنوان مثال، بالا رفتن ارزش ارز در کشورهایی مانند ترکیه و عراق و افغانستان، موجب می‌شود که دلار از بازار ارز ارزان‌تر داخلی به سوی این کشورها خارج شود. این موضوع زمینه‌ساز این شد که بازار در 2 روز ابتدایی هفته جاری طبق سنت عمل نکند. در گذشته، معمولا افزایش بهای اونس با رشد فروش ارز در بازار داخلی همراه بود، ولی این بار، تقویت همزمان شاخص دلار در کنار اونس در بازارهای جهانی موجب شد بازار تهران نیز رفتار متفاوتی داشته باشد.

    با وجود افزایش بهای دلار در 2 روز ابتدایی هفته راجع به روند کلی این ارز در روزهای آینده توافقی وجود ندارد. عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند که روند روزهای آتی بازار ارز در کنار تحولات بازارهای جهانی به موضع بازارساز بستگی دارد. به گفته شماری از فعالان، اگر بازارساز مخالفتی نداشته باشد که بازار داخلی همسو با بازارهای جهانی حرکت کند، روند فعلی ادامه خواهد یافت. با این حال، اگر بازارساز سعی کند قیمت بازار را تنظیم بیشتری کند، روند قیمت‌ها به صورت دیگری شکل خواهد گرفت. بازارساز روز یکشنبه نیز سعی کرد نوسانات بازار ارز را مدیریت کند، ولی از اینکه بازار همسو با متغیرهای جهانی حرکت کند، جلوگیری نکرد. برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند، در شرایطی که مداخله‌ای در بازار صورت گیرد، بهتر است این نکته را مد نظر قرار داد که منجر به افزایش حباب سکه در بازار داخلی نشود. افزایش حباب منفی در بازار سکه منجر به قاچاق آن به سوی کشورهای همسایه خواهد شد. در کنار نقش بازارساز و تحولات جهانی، برخی دیگر از بازیگران بازار اعتقاد دارند که روند افزایشی دلار در تابستان موجب بهبود انتظارات فنی معامله‌گران شده است و همین عامل می‌تواند قیمت دلار در روز سه‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

     

    دلار 5 قدم تا 3500 تومان

    روز یکشنبه، شاخص بازار ارز حرکت افزایشی خود را ادامه داد و در نهایت به آستانه مرز 3 هزار و 500 تومان نزدیک شد. در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 478 تومان آغاز کرد که افزایشی 3تومانی نسبت به قیمت روز شنبه داشت. در ادامه روز یکشنبه، دلار در اولین گام محدوده 3 هزار و 480 تومان و در دومین گام محدوده 3 هزار و 490 را شکست، با این حال، توانایی عبور از سطح 3 هزار و 500 تومان را از خود نشان نداد تا در نهایت در میانه محدوده 3هزار و 490 تومان به کار خود پایان دهد. قیمت 3هزار و 495تومان که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، بالاترین بهای این ارز از اواسط فروردین ماه 95 بود، آخرین بار این ارز در تاریخ 17 فروردین، قیمت بالاتری را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، رکوردزنی 80روزه شاخص ارزی در روز یکشنبه هیجانات معامله‌گران ارزی را بالا برد؛ در این وضعیت تعداد معاملات آتی در بازار افزایش یافت و نرخ‌های خرید و فروش بیشتری در بازار اعلام شد.

    برچسب ها