عصر خودرو

وزیر نفت پاکستان خبر داد

تکمیل خط لوله صلح تا پایان ۲۰۱۷

چین به کمک پاکستان آمد

عصر بازار- در حالی که پروژه خط لوله صلح قرار بود تا دسامبر سال ۲۰۱۴ تکمیل شود، وزیر نفت پاکستان از امضای قرارداد با شرکت چینی برای تکمیل آخرین بخش لوله‌گذاری این پروژه خبر داده که قرار است تا پایان ۲۰۱۷ تکمیل شود.

تکمیل خط لوله صلح تا پایان ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، به نقل از پاکستان تودی، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد که این کشور قراردادی را با چین برای تکمیل لوله‌گذاری پروژه خط لوله صلح امضاء کرده است. این مسیر از بندر گاودار به طول 80 کیلومتر به سمت نواب شاه خواهد بود.

    با تکمیل لوله‌گذاری این بخش کل لوله‌گذاری پروژه خط لوله صلح به طول 700 کیلومتر در خاک پاکستان نهایی می‌شود.

    ایران و پاکستان در سال 1995 توافقنامه‌ای را برای احداث خط لوله گاز امضا کردند. ایران 900 کیلومتر از خط لوله آی‌پی را در خاک خود احداث کرده و 700 کیلومتر هم قرار بود در خاک پاکستان اجرا شود.

    به گفته شاهد خاقان عباسی این پروژه خط لوله ظرفیت انتقال گاز ایران به پاکستان را دارد.

    وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان افزود که یک شرکت چینی قرار است احداث خط لوله را تا پایان سال 2017 تکمیل کند.

    عباسی خاطرنشان کرد: قرار بود 700 کیلومتر احداث خط لوله در خاک پاکستان انجام شود که با اجرای 80 کیلومتر بین بندر گاودار و نواب‌ شاه تکمیل خواهد شد.

    وی همچنین افزود: با اجرای این بخش از قرارداد توسط شرکت‌های چینی، پروژه خط لوله صلح بین ایران و پاکستان به 90 درصد مرحله اجرا می‌رسد.

    وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفته است در کنار اجرای پروژه همچنین مذاکرات با طرف‌های ایرانی در جریان است.

    از وی درباره احتمال دریافت جریمه از سوی ایران به خاطر تأخیر در اجرای قرارداد سؤال شده که بیان کرده است: هنوز طرف ایرانی درباره پرداخت جریمه از ما چیزی نخواسته است.

    پاکستان باید تا دسامبر 2104 میلادی خط لوله را در داخل خود احداث می‌کرد اما به دلیل تهدیدات آمریکا کار احداث خط لوله با تأخیر زیادی مواجه شد.

    طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان اگر تا پایان دسامبر 2014 این قرارداد عملیاتی نمی‌شد پاکستان باید 3 درصد ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت می‌کرد.

    در نشستی که اخیراً طرف‌های ایرانی با مسئولان پاکستانی داشتند ظاهراً ایران از دریافت جریمه چشم‌پوشی کرده است،‌روابط ایران و پاکستان اکنون در شرایط بسیار مطلوبی است.

    وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفته است، علی‌رغم وجود مشکلات در تکمیل این پروژه به واسطه تحریم‌ها، پاکستان گام‌های مهمی را برای اجرا برداشته است. خاقان عباسی تاکیده کرده است که به هر حال پروژه خط لوله صلح باید تمام شود.

    برچسب ها