عصر خودرو

زنگ خطر جدید سقوط دوباره نفت

دکل‌های بیکار به صنعت نفت بازگشتند

عصر بازار- با افزایش قیمت نفت به محدوده ۵۰ دلار، هر هفته بیش از ۲۰ دکل حفاری بیکار صنایع نفت و گاز جهان بر می‌گردند که بازگشت دکل‌های بیکار به زنگ خطر جدیدی برای سقوط دوباره قیمت نفت تبدیل شده است.

دکل‌های بیکار به صنعت نفت بازگشتند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بازار جهانی نفت این روزها با پلکان نوسان قیمت طلای سیاه در محدوده بشکه‌ای 50 دلار روبرو شده است به طوری‌که قیمت جهانی نفت خام در محدوده معاملات نفت 49 تا 50 دلاری رفت و آمد می‌کند.

    بر این اساس با فروکش کردن سقوط قیمت جهانی نفت و بالا رفتن بهای این کالای استراتژیک از محدوده 20 دلار به 50 دلار از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون منجر به افزایش تعداد دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان شده است.

    از سال گذشته تاکنون در مجموع بیش از 700 دستگاه دکل حفاری در نقاط مختلف جهان و به ویژه آمریکا با کاهش شدید تولید، افت سرمایه گذاری و توقف توسعه پروژه‌های نفت و گاز از مدار بهره برداری خارج شدند اما در طول چند هفته گذشته با ثبات قیمت جهانی نفت در محدوده 50 دلار نه تنها روند بیکار شدن دکل‌های حفاری متوقف شده که حتی رصد بازار تا 17 زوئن 2016 میلادی از بازگشت دکل‌های بیکار به طرح‌های نفت و گازی جهان حکایت دارد.

    از این رو تا 17 ژوئن سال جاری میلادی در مجموع 23 دستگاه دکل جدید حفاری در صنایع نفت و گاز جهان مشغول به کار شدند که آمریکا با فعال کردن 10 دستگاه دکل حفاری رکوردار استفاده از دکل‌های حفاری بیکار در صنعت نفت جهان شده است.

    به عبارت دیگر در این مدت با ورود 10 دکل جدید حفاری به طرح‌های نفت و گازی آمریکا مجموع دکل‌های حفاری این کشور به 424 دستگاه رسیده با این وجود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کماکان 433 دستگاه دکل حفاری بیکار هستند.

    در کانادا هم پس از فروکش کردن خطر آتش سوزی‌های گسترده و از سرگیری تولید شرکت کونوکو فیلیپس به ویژه از ماسه‌های نفتی، در مجموع 4 دستگاه دکل حفاری به مدار تولید بازگشتند تا تعداد کل دکل های حفاری نفت و گاز فعال این کشور آمریکای شمالی به 69 دستگاه افزایش یابد.

    در سایر نقاط جهان هم در مجموع با ورود 9 دستگاه دکل حفاری بیکار به طرح‌های نفتی 955 دستگاه دکل حفاری تا 17 ژوئن در مدار بهره‌برداری قرار داشتند با این وجود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کماکان 203 دستگاه دکل حفاری در صنایع نفت و گاز جهان بیکار هستند.

    در شرایط فعلی در کل جهان 703 دستگاه دکل حفاری بیکار در صنایع نفت و گاز وجود دارد که قطعا با افزایش قیمت نفت به سطوح بالاتر از 50 دلار بخش عمده‌ای از این دکل‌های در طرح‌های نفت و گاز جهان مشغول به کار خواهند شد.

    از سوی دیگر حدود دو هفته قبل هم با افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از 50 دلار تعدادی دکل بیکار در صنایع نفت و گاز جهان در مدار بهره برداری قرار گرفتند که بازگشت این دکل‌ها یکی از مهمترین عوامل سقوط دو دلاری قیمت نفت در بازار در طول معاملات منتهی به  17 ژوئن سال 2016 میلادی بود.

    بر این اساس در معاملات منتهی به 17 ژوئن سال جاری میلادی، قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت خام جهان بیش از 2 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت به طوری که بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با بیشترین سقوط قیمت، معادل 2 دلار و 43 سنت دست و پنجه نرم کرد.

    تحلیلگران بازار نفت از بازگشت دکل‌های حفاری بیکار به صنایع نفت و گاز جهان به عنوان یک زنگ خطر یاد کرده و تاکید می‌کنند: بازگشت دکل‌های حفاری به مدار تولید از نظر روانی عاملی تضعیف کننده قیمت‌ها در بازار نفت خواهد بود.

    برچسب ها