عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد؛

نرخ جهانی مبنای قیمت‌گذاری ورق‌ فولادی

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا از انعقاد نخستین قرارداد بلندمدت محصول پتروشیمی شرکت تندگویان با صنایع پایین دستی خبر داد و گفت : قیمت گذاری ورق های فولادی از این پس بر مبنای نرخ‌های جهانی تعیین می شود.

نرخ جهانی مبنای قیمت‌گذاری ورق‌ فولادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا گفت: مطابق با تفاهمی که با تولید کنتندگان پتروشیمی صورت گرفت، از این پس دغدغه تامین مواد اولیه و تعیین شفاف قیمت‌ها از طریق انعقاد قراردادهای بلند مدت با واحدهای تولیدی در بورس کالا برطرف می شود.

    وی افزود: براساس این قرارداد ها ساز و کاری فراهم شده شرکت عرضه کننده محصولات پتروشیمی بخشی از محصول خود را در طول قرار داد بلند مدت در بازه های شش ماه یا یک‌ساله و یا حتی بیشتر بر مبنای قیمت‌های کشف شده در بورس کالا عرضه می کند.

    به گفته این مقام مسئول شرکت های متقاضی این قرارداد ها می توانند ضمن رقابت با یکدیگر در بورس کالا نسبت به انعقاد قرارداد های بلند مدت اقدام کرده و کالا یا محصول مطابق این قرارداد و بر اساس قیمت کشف شده در بورس کالا به مصرف کننده واگذار شود.

    سلطانی نژاد شفافیت معاملات و قیمت گذاری محصولات از مزایای قرارداد های بلند مدت اعلام کرد و افزود: همچنین این قراردادها برای واحدهای تولیدی شرایط یکسانی را در دریافت محصول فراهم می‌کنند و به این ترتیب تولید کننده می تواند با برنامه ریزی خط تولید کارخانه خود را فعال نگه دارد.

    مدیر عامل بورس کالا مدیریت تقاضای دائمی بازار از طریق انعقاد قراردادهای بلند مدت را یاد آور شد و گفت: کشف قیمت محصول براساس قرارداد های بلند مدت می تواند مبنا و مرجع قیمت سایر محصولات پتروشیمی در بازار این محصولات شود.

     

    وی گفت: اینکه در بازار های جهانی نفت سایر تولید کنندگان از دو یا سه مرجع قیمت گذای تبعیت می کنند. بنابراین محصولات پتروشیمی در قالب قرارداد های بلند مدت به شرط آنکه در عرضه های عمومی حجمی از کالا فروخته شود، می تواند به واحد های تولیدی عرضه شود و به این ترتیب دغدغه تولید کنندگان از بابت فروش محصول در بازه‌های زمانی بلند مدت برطرف می شود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: از این رو پس از انجام رایزنی و جلسات مشترک با دست اندرکاران صنعت پتروشیمی، روز گذشته نخستین قرارداد بلندمدت در تالار محصولات پتروشیمی منعقد شد، تا اولین گام برای پاسخ به این مطالبه پتروشیمی‌ها برداشته شود.

    سلطانی نژاد گفت: در روز گذشته قرارداد بلندمدت شرکت پتروشیمی تندگویان و صنایع پایین دست بر روی محصولات پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری با نرخ میانگین کشف شده در عرضه قبلی و عمومی این شرکت و جمعا به میزان 616 تن در بورس کالا انجام شد.

     

    مبنای قیمت گذاری ورق های فولادی مبارکه جهانی شد

    سلطانی نژاد از تغییر مبنای قیمت گذاری ورق های فولادی فولاد مبارکه در بورس کالا نیز سخن گفت و افزود: به دنبال درخواست بورس کالا از شرکت فولاد مبارکه مبنی بر تعیین مبنای قیمت‌گذاری ورق های فولادی براساس قیمت های جهانی این محصولات این موضوع از سوی فولاد مبارکه اجابت شده و از این پس مبنای قیمت‌گذاری ها همچون محصولات پتروشیمی براساس قیمت های جهانی خواهد بود.

    وی افزود: تولیدکنندگان محصولات فولادی در زمینه تولید ورق های فولادی حرف های زیادی دارند و صنعت فولاد به عنوان صنعت استراتژیک کشور در زمینه تعرفه های واردات با رقابت شدید کالاهای خارجی مواجه است. باید دید سیاست گذاری ها در این زمینه و نگاه به دیگر کشور ها چگونه مدیریت می شود.

    برچسب ها