عصر خودرو

در پی انعقاد بیش از ۲۵هزار قرارداد در بورس کالا؛

رکورد امسال حجم معاملات آتی سکه شکسته شد

عصر بازار- در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و رشد بهای طلا در بازار های جهانی، قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی نیز با نوسانات مثبت روبه رو شده که همین امر بر جذابیت و رونق معاملات آتی سکه در بورس کالا افزوده است؛ از این رو روز گذشته حجم معاملات آتی سکه به ۲۵ هزار و ۵۸۶ قرارداد رسید تا رکورد امسال حجم معاملات شکسته شود.

رکورد امسال حجم معاملات آتی سکه شکسته شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در اولین روز هفته جاری، سکه در بازار نقدی تحت‌تاثیر افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی، افزایش یافت و به بیشترین مقدار در 33 ماهه گذشته رسید. در این بین پیش بینی ادامه روند صعودی قیمت سکه، تقاضا در بازار آتی را نیز افزایش داد، به طوری که حجم معاملات آتی سکه دیروز در بورس کالای ایران به 25هزار و 586 قرارداد و ارزش آن به بیش از دو هزار و 860 میلیارد ریال رسید که نسبت به پنجشنبه گذشته رشد 74 درصدی را تجربه کرد، چرا که طی این روز حجم معاملات به 14 هزار 656 قرارداد رسیده بود.

    براساس آمار معاملات بورس کالای ایران طی روز گذشته بهای سکه در هر پنج سررسید آتی، روند مثبتی را به ثبت رساند، به طوری که سکه در سررسید تیر ماه با نرخ یک میلیون و 66 هزار تومان معامله شد و افزایش 3/65درصدی را تجربه کرد. همچنین سکه تحویل شهریورماه نیز با رشد 3/29 درصدی به قیمت یک میلیون و77هزار تومان رسید. این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و87 هزار تومان معامله شد و با افزایش 3/68 درصدی رو به رو شد. از طرفی سکه تحویل دی نیز با 4/14 درصد رشد به قیمت یک میلیون و 103 هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید اسفند ماه با نرخ یک میلیون و 124 هزار تومان معامله شد و افزایش4/28 درصدی را به ثبت رساند.

    از سویی در بازار نقدی نیز روز شنبه سکه تمام بهار آزادی با 33 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 61 هزار تومان رسید. این اولین نوسان 4 کانالی سکه از 24 بهمن 94 بود و فلز گرانبهای داخلی را به بالاترین قیمت از شهریور 92 رساند. سکه روز شنبه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 56 هزار تومان آغاز کرد که رشدی 28 هزار تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه داشت. بر این اساس حرکت افزایشی دلار و خروج از فاز کاهشی موجب شد که سکه تمام برای اولین بار از اواخر تابستان 92 وارد کانال یک میلیون و 60هزار تومان شود. برخی از حاضران در بازار اعتقاد داشتند که تعدادی از معامله‌گران سکه در انتظار آشکار شدن روند بهای اونس در روز دوشنبه هستند.

    به عقیده آن ها ممکن است افزایش بهای اونس در انتهای هفته گذشته هیجانی بوده و بازار در هفته جاری در مسیر طبیعی خود قرار بگیرد. از سویی همسو با افزایش بهای سکه تمام، روز شنبه نیم‌سکه نیز 14 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 530 هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز 6 هزار تومان رشد را ثبت کرد و به قیمت 276 هزار تومان رسید. در کنار این، در اولین روز هفته، هر گرم طلای 18 عیار نیز 3 هزار و 459 تومان رشد را ثبت کرد و به قیمت صد و هفت هزار و 982 تومان رسید.

    برچسب ها