عصر خودرو

وزیر نفت عربستان:

مازاد عرضه در بازار نفت از میان رفته است

عصر بازار- وزیر نفت عربستان با بیان این که مازاد عرضه نفت در بازار جهانی از بین رفته است گفت: اکنون فقط ما باید مازاد ذخایر نفتی را برای مدتی تحمل کنیم تا زمانی که سیستم به حالت عادی برگردد.

مازاد عرضه در بازار نفت از میان رفته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، خالد الفالح، وزیر نفت جدید عربستان گفت مازاد عرضه تمام شد. این بدان معناست که رقابت عربستان علیه تولید کنندگان نفت شیل نیز در حال پایان یافتن است.

    الفالح افزود: «ما از این (وضعیت مازاد عرضه) بیرون آمده ایم. مازاد عرضه ناپدید شده است... اکنون فقط ما باید مازاد ذخایر نفتی را برای مدتی تحمل کنیم تا زمانی که سیستم به حالت عادی برگردد.»

    وی در ادامه گفت: «اکنون سوال این است که مازاد ذخیره نفت جهانی تا چه حد سریع برطرف خواهد شد. این مازاد ذخایر همچنان ترمیم قیمت نفت را محدود خواهد کرد. ما فقط باید تا نیمه دوم امسال و سال آینده منتظر بمانیم و ببینیم چه می شود.»

    بر اساس این گزارش سوال اینجاست که چه کسی برنده سیاست نفت ارزان عربستان بوده است که برای مقابله با نفت شیل آمریکا اتخاذ شده است؟ احتمالا سعودی ها این رقابت را برده اند، اما آنها بهایی عظیم برای این رقابت پرداخته اند و شرکت های نفت شیلی که زنده بیرون آمده اند نیز منتفع شده اند.

    در سپتامبر 2014، شرکت سعودی آرامکو، همزمان تولید خود را افزایش داد و تخفیف هایی به مشتریان آسیایی اش داد و به رقابت را برای تولید کنندگان پرهزینه دشوار ساخت. صنعت نفت شیل آمریکا با کاهش هزینه ها، تکمیل کردن تکنولوژی ها و تولید بالا برای پرداخت بدهی هایش واکنش نشان داد. بر اساس گزارش های موسسه هاینس اند بونز، 81 شرکت نفت و گاز آمریکای شمالی از ابتدای سال 2015 برای اعلام ورشکستگی درخواست داده اند. تنها در تگزاس، 41 مورد ورشکستگی ثبت شده که به معنای به بار آمدن 24.3 میلیارد دلار بدهی است.

    در نتیجه، همزمان با افزایش سهم عربستان از بازار، تولید نفت آمریکا به سطوح اواخر سال 2014 کاهش یافت. عربستان در سال گذشته صادرات نفت خود به آمریکا را تداوم بخشید و فروش نفت این کشور به چین و هند به ترتیب 4.5 و 18 درصد افزایش یافت.

    اما این پیروزی عربستان بر نفت شیل آمریکا به دلیل عدم عقب نشینی برخی از تولید کنندگان رقیب پوچ و توخالی شده است. در حالی که شرکت های نفتی آمریکایی در برابر فشارهای شدید بازار سر خم کردند، رقبای عمده عربستان نظیر روسیه تا جایی که می توانستند تولید خود را افزایش دادند. ایران نیز که از تحریم های غرب رها شده، تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده است. ایران که هزینه تولید نفت در آن چندان بالاتر از عربستان نیست، به سرعت تولید خود را بالا برده و کاهش تولید کشورهای دیگر را که در نتیجه سیاست عربستان حاصل شده بود، پر کرده است.

    برچسب ها