عصر خودرو

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت ایران مطرح کرد

سرمایه‌گذاری صنایع در تحقیق و توسعه مصادف با کسب سود بیشتر است

عصر بازار- عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: شیوه تاسیس، شکل‌گیری، رشد و اصلاح ساختار یک بنگاه اقتصادی و استراتژی‌هایی که برای مدیریت و راهبری مالی و اجرایی و به ویژه مباحث مربوط به تحقیق و توسعه و فناوری آن اتخاذ می‌شود، در رقابت‌پذیر شدن آن صنعت بسیار اثرگذار است.

سرمایه‌گذاری صنایع در تحقیق و توسعه مصادف با کسب سود بیشتر است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، آرمان خالقی درباره ایجاد خصوصیت رقابت‌پذیری در یک بنگاه اقتصادی اظهار کرد: مدیران این بنگاه باید افرادی حرفه‌ای و کارآمد و برخوردار از انگیزه بالا باشند تا بتوانند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درستی داشته باشند. این مدیران دستمزد و حتی سهم سودی از بنگاه مطالبه می‌کنند که به نسبت مدیران بنگاه‌های غیررقابتی بالاتر است اما در عوض سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران شرکت می‌کنند.

    او افزود: در حال حاضر چنین مدیرانی که بتوانند کارهای بزرگ در کلاس جهانی را راهبری کنند در ایران قلیل‌اند که باید زمینه تربیت و ظهور این مدیران فراهم شود. در شرایط بازار رقابتی، شرکت‌ها کالاهای خود را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند ولی چون هر شرکتی نمی‌تواند در این شرایط فعالیت کند، در عوض شرکت‌های فعال در این بازار با افزایش سقف فروش و تولید انبوه از سود بیشتری برخوردار می‌شوند. در این حالت اندازه بازار بزرگ خواهد بود و در نتیجه بنگاه تولیدی نیز به یک بنگاه با اندازه بزرگ ارتقا خواهد یافت.

    خالقی تصریح کرد: حضور در بازار رقابتی ایجاب می‌کند که بنگاه تولیدی برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود منابع مالی بیشتری را از طریق سهامداران، سرمایه‌گذاران یا تامین‌کنندگان مالی (مانند بانک‌ها) جذب و تجهیز کند. تفاوت این قبیل بنگاه‌ها با بنگاه‌های غیررقابتی در اینجاست که چون ریسک فعالیتی بنگاه‌های رقابت‌پذیر پایین‌تر است، هزینه‌های تامین مالی آنها هم ارزان‌تر و آسان‌تر است.

    عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: شیوه عملکرد بانک‌های ایرانی از بوروکراسی پیچیده و کندی و غیرمنعطف بودن تا نرخ‌های بالای سود تسهیلات آن نشان داده است سیستم بانکی ما پشتیبان مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی نبوده و هرگز نمی‌تواند بانی و حامی ایجاد بنگاه‌های اقتصادی رقابت‌پذیر با گستره فعالیت جهانی باشد.

    خالقی تصریح کرد: اختراعات و نوآوری‌ها باعث می‌شود یک بنگاه بتواند همواره در عرصه رقابت از سایرین پیشی بگیرد و رقابت‌پذیری بالایی داشته باشد. سرمایه‌گذاری یک بنگاه تولیدی در بخش تحقیق و توسعه و نیز خرید فناوری‌های نو به‌رغم هزینه‌بر بودن، منجر به کسب سود بیشتر بنگاه می‌شود.

    او افزود: نگاه ارزشی به این مقوله و حمایت جدی از حقوق مالکیت معنوی و صنعتی در کشور، می‌تواند از کپی‌کاری‌ها، سرقت معنوی و نقض حقوق شرکت‌های پیشرویی که در بحث نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کنند و از وارد آمدن زیان به آنها جلوگیری کند. این موضوع مهم متاسفانه در ایران بارها و بارها و همه‌روزه ایجاد مشکل می‌کند و به عامل از بین بردن انگیره نوآوری تبدیل شده است.

    عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه واحدهای تولیدی که در بازار رقابتی حضور داشته باشند با توجه به اینکه در شرایط یکسان و متعادل کسب و کار قرار می‌گیرند، گفت: در راستای افزایش سهم بازار و کسب سود بیشتر و عرضه محصولات با قیمت ارزان‌تر و کیفیت بالاتر، ناچار به مدیریت هزینه‌ها و فعالیت‌ها با رویکرد ارتقای بهره‌وری کلیه عوامل در تولید محصولات‌شان هستند. در شرایط رقابتی صرفه‌جویی در زمان و هزینه از مرحله خرید مواد اولیه و تولید تا عرضه و توزیع محصول و در کل گردش سرمایه جاری، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ارتقای بهره‌وری نیروی کار، کاهش ضایعات و مواردی از این دست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

    او تصریح کرد: در حالتی که شرکت رقابت‌پذیر بوده و در بازارهای رقابتی حضور داشته باشد، همان‌طور که گفته شد از سود بیشتری بهره‌مند می‌شود. چنین شرکتی باید سازوکار پرداخت مزد بر مبنای بهره‌وری را فراهم کند تا کارکنان و کارگران شرکت بتوانند عملاً اثر عملکرد خود را در افزایش بهره‌وری حس کرده و در توفیقات شرکت سهیم شوند و در نهایت با شکل‌گیری حلقه بهبود مستمر فرآیندها و محصولات و بالا رفتن سطوح مزد به نسبت سایر شرکت‌ها، شرکت بر مدار بهره‌وری قرار می‌گیرد.

    خالقی به اهمیت و الزام مناسب بودن محیط کسب و کار تاکید کرد و ادامه داد: اگر این امکان فراهم شود که در کشور فضای رقابتی ایجاد شده و در این فضا شرایط به گونه‌ای تنظیم شود که فرصت مناسب برای خلق ثروت توسط مردم یعنی بخش خصوصی فراهم شود، در این محیط شاهد شکل‌گیری رقابت سالم و کارآمدی خواهیم بود که واحدهای تولیدی ایرانی در این محیط علاوه بر رقابت با یکدیگر خواهند توانست با رقبای خارجی در بازار ایران نیز به رقابت بپردازند و تداوم این وضعیت، آمادگی حضور و رقابت تولیدات ایرانی را به عنوان کالایی با توان رقابت در سطح بازارهای بین‌الملل فراهم خواهد ساخت.

    برچسب ها