عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۴۹)

واکنش خودروسازان جهانی به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا

عصر بازار- فورد ممکن است بدنبال تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا، مشاغل در این کشور را تعدیل کند و نخستین گروه خودروسازی خواهد شد که پرسشهایی را نسبت به آینده سرمایه گذاریهای خود در انگلیس مطرح می‌کند.

واکنش خودروسازان جهانی به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این گروه خودروسازی که در سال 2012 دو کارخانه انگلیسی را تعطیل و هزاران شغل را تعدیل کرد، اعلام کرد هر اقدامی که لازم باشد برای رقابتی نگه داشتن فعالیتش به کار خواهد بست.

    بسیاری از بزرگترین گروه‌های خودروسازی جهان در سراسر انگلیس فعالیت دارند و حدود 80 درصد از 1.6 میلیون خودرویی که سالانه در انگلیس تولید می‌شوند عمدتا برای صادرات هستند و نیمی از این صادرات به مقصد اتحادیه اروپاست.

    تویوتا، جگوار لندروور و هوندا اعلام کرده‌اند که به فعالیتهایشان در انگلیس متعهد هستند در حالیکه ب ام و اعلام کرد تغییر فوری صورت نخواهد داد. اما تحلیلگران می‌گویند شرکتهای خودروسازی تا زمانی که مسئله تعرفه‌های جدید مشخص نشود، برای دادن کار جدید به کارخانه‌های انگلیسی خود محتاط خواهند بود.

    فورد که 14 هزار کارمند در دو پایگاهش در انگلیس دارد سال گذشته 1.6 میلیون موتور خودرو تولید کرد و اعلام کرد در برنامه‌های سرمایه گذاری کنونی تغییری نداده و تا زمانی که شواهد روشنی وجود نداشته باشد اقدامی خلاف آن نخواهد کرد.

    اما این خودروساز آمریکایی پیش بینی کرد ضعیف شدن ارزش پوند ممکن است در بلندمدت تاثیر منفی بر فعالیتهای این شرکت در انگلیس داشته باشد.

    این شرکت از زمان بحران مالی جهانی سال 2008، ظرفیت تولید در اروپا را کاهش داده است.

    جیم فیرلی، مدیرعامل فعالیتهای اروپایی فورد ماه گذشته به فایننشیال تایمز گفت: این شرکت بدنبال حذف هزینه‌های بیشتری است.

    صنعت خودروی انگلیس سال گذشته 1.6 میلیون خودرو تولید کرد و افزایش این رقم به دو میلیون دستگاه تا سال 2020 را هدف گذاری کرد.

    تویوتا موتور که سال گذشته 170 هزار خودرو در کارخانه برناستون تولید کرد، اعلام کرد از نزدیک اوضاع را دنبال کرده و تاثیر رویداد اخیر بر فعالیتهایش در انگلیس را ارزیابی خواهد کرد.

    آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا پیش از این متعهد شده بود این شرکت بدون اهمیت به نتیجه همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، به فعالیت در میدلندز ادامه می‌دهد.

    هوندا که سالانه 140 هزار خودرو در سوئیندون تولید می‌کند، وعده داده به فعالیتهایش در انگلیس ادامه دهد در حالیکه جگوار لندروور که بزرگترین خودروساز انگلیس با ظرفیت تولید سالانه نیم میلیون خودرو است، اعلام کرده است تا زمانی که مذاکرات درباره موانع تجاری کامل شود به فعالیت عادی ادامه می‌دهد.

    ب ام و محتاط‌تر ظاهر شد و اعلام کرد درباره تاثیر مذاکرات تجاری بر فعالیتهایش گمانه زنی نخواهد کرد. اما نیسان که بزرگترین کارخانه خودروی انگلیس در ساندرلند را اداره می‌کند و تقریبا هفت هزار کارمند دارد حاضر به اظهارنظر نشد.

    اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین وعده داد این خودروساز فوق لوکس به برنامه اش برای کارخانه جدید در ولز که یک پروژه 200 میلیون پوندی با پتانسیل ایجاد 1000 شغل جدید است ادامه خواهد کرد. وی حتی پیش بینی کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن است صادرات استون مارتین به بعضی از بازارها را رقابتی‌تر کند اما تصریح کرد این خودروساز در صورت مواجهه با موانع تجاری، باید بهره وری را افزایش دهد.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، خودروسازانی که به انگلیس خودرو می‌فروشند ممکن است با کاهش تقاضا روبرو شوند. تحلیلگران هشدار داده اند که تقاضا برای خودروهای جدید در انگلیس در صورت بازگشت این کشور به رکود پس از تصمیم به ترک اتحادیه اروپا، یک پنجم کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها