عصر خودرو

طلا بخریم؟

عصر بازار- روز گذشته سکه تمام ۳۰ هزار تومان گران شد. این افزایش آنقدر وسوسه کننده است که شما را هم به فکر خرید طلا بیندازد. به خصوص اگر شنیده باشید که برخی از ادامه افزایش قیمت طلا تا پایان سال خبر می دهند اما قبل از این که بخواهید دست به کار شوید، بد نیست که با علل افزایش قیمت طلا آشنا شوید و روند آینده بازار را از زبان کارشناسان بخوانید.

طلا بخریم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، همه چیز از مردم انگلستان شروع شد. 17 میلیون از مردم این کشور رای دادند که این کشور از اتحادیه اروپا جدا شود. اقدامی که سبب شد تا نااطمینانی های فراوانی بر اقتصاد انگلستان وارد شود. از آن جایی که این کشور، روابط در هم تنیده با کشور های اتحادیه اروپا و سایر نقاط دنیا دارد، آینده همکاری انگلستان با اتحادیه اروپا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. سرمایه گذاران بازار های جهانی که از عدم اطمینان در بازار ها گریزان هستند، تلاش کردند تا سرمایه های خود را به بازارهای کم ریسک تر منتقل کنند و چه بازاری بهتر از بازار طلا. آن ها به سمت خرید طلا رفتند و با افزایش تقاضا قیمت هر اونس طلا در روز جمعه، 50 دلار افزایش یافت.

    اونس جهانی چه رابطه ای با نرخ طلای داخلی دارد؟

    افزایش 50 دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی، سبب شد تا بازار های داخلی در روز گذشته تحت تاثیر قرار بگیرند و قیمت طلا افزایش یابد. قیمت هر سکه تمام در بازار حدود 30 هزار تومان زیاد شد اما چه رابطه ای بین قیمت طلای جهانی و طلایی که ما می خریم وجود دارد؟
    اگر چه نرخ طلا در کشور، تحت تاثیر برخی مناسبت ها مانند اعیاد، ماه مبارک رمضان و... دچار نوسان می شود، اما عمده تاثیرپذیری آن از تغییرات نرخ اونس جهانی طلا است. بر این اساس، رابطه مشخصی برای محاسبه نرخ های داخلی طلا بر اساس اونس جهانی وجود دارد. به عنوان مثال هر وقت بخواهیم نرخ سکه تمام را بر اساس اونس های جهانی حساب کنیم، می بایست طبق فرمول زیر عمل کرد.
    4.24÷ (نرخ دلار بازار × قیمت اونس طلا به دلار)= قیمت سکه تمام
    به عنوان نمونه، با توجه به این که در 31 فروردین ماه سال جاری، نرخ هر دلار طبق سامانه سنا، 3461 تومان و هر اونس طلا 1255 دلار بوده است، قیمت هر سکه حدود یک میلیون و 20 هزار تومان محاسبه می شود. در این حال نگاهی به نرخ ها در بازار در این تاریخ نشان می دهد که قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی، حدود یک میلیون و 30 هزار تومان بوده که تقریباً برابر با محاسبه ما است. البته باید گفت که فرمول فوق، می تواند تا حد زیادی حداکثر نرخی را که هر قطعه سکه می تواند بر اساس اونس جهانی داشته باشد در هر لحظه نشان دهد. لذا ممکن است لازم باشد مدت زمانی بگذرد تا این دو نرخ بر هم منطبق شوند.
    طلا به کدام سو می رود؟
    شاید سوال خیلی، این روز ها این باشد که نرخ طلا با توجه به تحولات یادشده به کدام سو خواهد رفت؟ برای پاسخ به این سوال لازم است نگاه کوتاهی اولا به اوضاع و احوال قیمت طلای دنیا و همین طور نرخ دلار داخلی در یکی دو ماه گذشته بیندازیم. تاثیر قیمت دلار بر نرخ سکه از این جهت مهم است که در فرمول مورد اشاره قیمت جهانی طلا براساس قیمت روز دلار در بازار آزاد به ریال تبدیل می شود. طی سال های 90 و 91 اصلی ترین دلیل افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی، افزایش قیمت دلار بود.
    نوسان کم دلار در ماه های گذشته
    در حوزه دلار، ماه ها و به طور دقیق تر از بهمن ماه سال گذشته، شاهد حبس بازه ای دلار در سطح 3400 تا 3500 تومان هستیم که همین امر، سبب شد تا نرخ دلار، نوسانات کمی را طی این مدت شاهد باشد. علت این حبس نیز، حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار (مانند عدم همگامی ارزش ریال متناسب با ارزش دلار در سطح بین المللی) از یک سو و در مقابل، افزایش عرضه توسط صرافی بانک ها در برابر رشد منطقی دلار عنوان شده است. بدین ترتیب باید گفت تقابل این عوامل فزاینده و کاهنده می تواند در تعیین نرخ دلار تعیین کننده باشد. این در حالی است که بانک مرکزی در ماه های اخیر بر جلوگیری از نوسانات دلار و همینطور تک نرخی کردن نرخ ارز در داخل تاکید کرده است. لذا می توان تا حدود زیادی مطمئن بود که نوسان زیادی در بازار ارز رخ نخواهد داد. اگر چه ممکن است این نرخ به طور ملایم کاهش یا افزایش یابد.
    رشد طلای جهانی در یک ماه اخیر
    طلا از ابتدای سال 2016 تاکنون تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای به تاخیر انداختن روند عادی سازی نرخ های بهره کوتاه مدت، بیش از 20 درصد رشد قیمت داشته است. در یک ماه اخیر نیز اونس جهانی طلا پس از آن که در دهه اول خرداد ماه به پایین ترین نرخ در سه ماه قبل خود رسید، مجدداً تحت تاثیر عواملی هم چون افت شاخص های اقتصادی آمریکا و اظهارات محتاطانه رئیس بانک مرکزی این کشور قرار گرفت و افزایش یافت. تا این که در چند روز گذشته موج خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نیز به آن دامن زد و این افزایش را شدت بخشید.
    سود ناشی از خرید طلا
    هم اینک نیز اگر چه برخی تحلیل ها، بیانگر رسیدن نرخ طلا تا سطح 1500 و حتی بالاتر از آن است، اما برخی دیگر از کارشناسان نظر دیگری دارند. به گزارش خراسان قدیانی، یکی از تحلیلگران بازار طلا در این رابطه معتقد است که با توجه به مجموع شرایط اقتصاد، سیاست و امنیت جهانی، اقتصاد دنیا به سویی پیش می رود که تقویت دلار در آن محتمل تر خواهد بود. در مجموع باید گفت تا زمانی که نااطمینانی ناشی از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا برطرف نگردد، امکان افزایش قیمت طلا وجود دارد اما نباید از دیگر عوامل اثر گذار در بازار غافل ماند. مجموع این عوامل قیمت های مختلفی از 1200 دلار تا 1500 دلار در هر اونس را تا پایان سال پیش بینی کرده اند که سکه تمام بهار 977 هزارتومان تا 1 میلیون و 221 هزار تومان را نتیجه می دهد. یعنی زیان 81 هزارتومانی یا سود 163هزارتومانی. حال تصمیم با خود شماست.
    خرید سرمایه گذارانه طلا
    اگر تصمیم گرفتید که طلا بخرید و آن را پس انداز کنید، باید نکاتی در مورد نوع طلای خریداری شده را رعایت کنید. معمولا رسم بر این است که برای سرمایه گذاری از سکه تمام بهار استفاده می شود اما برای فروش این سکه ها باید هزینه 5 هزار تومان بیشتر بپردازید. این رقم برای نیم سکه و ربع سکه نیز به همین صورت است. البته این رقم در اعیاد و مناسبت ها به 10 هزار تومان هم می رسد. با این حال، طلا فروشان می گویند ربع سکه همواره با حباب 20 تا 25 هزارتومانی همراه است. یک روش دیگر خرید طلا، خرید طلای آب شده است. طلای آب شده را می توانید از برخی از مغازه ها خریداری کنید و تنها پول طلا را بپردازید. البته در خرید این طلا باید عیار و مشخصات طلا را به دقت بررسی کنید. این نوع خریداری طلا هیچ گونه کارمزدی ندارد.

     

     

     

    برچسب ها