عصر خودرو

آغاز انتقال گاز ازمیدان سلمان به پالایشگاه چهارم مجتمع پارس جنوبی

عصر بازار- سرپرست پالایشگاه چهارم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری دریافت گاز از خط لوله‌ میدان سلمان به پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت آغاز شد.

آغاز انتقال گاز ازمیدان سلمان به پالایشگاه چهارم مجتمع پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  بهزاد سالاری با اشاره به گاز تولیدی درمیدان مشترک نفت وگاز سلمان افزود: گاز تولیدی دراین میدان ازطریق 9 حلقه چاه بوسیله خط 36 اینچ به جزیره سیری ارسال و پس از جداسازی مایعات، توسط کمپرسورهای تقویت کننده فشار، به فشار 97 بار افزایش یافته و سپس به خط لوله ارسالی سیری به عسلویه تزریق می شود که این گاز با فشار76 بار و دمای 27 درجه سانتیگراد وارد پالایشگاه فازهای 6 تا 8 مجتمع گاز پارس جنوبی می‌شود.
    وی اضافه کرد: پالایشگاه چهارم مجتمع، فرآورش 500 میلیون فوت مکعب گاز در روز معادل 14 میلیون متر مکعب، خوراک از سکوی سیری دریافت می‌کند و واحد پالایش پالایشگاه چهارم با تمام تلاش و با هدف تامین تولید پایدار گاز، نسبت به راه اندازی تاسیسات دریافت گاز از جزیره سیری اقدامات لازم را انجام داده است.
    سالاری با اشاره به رفع کاستی ها در راه‌اندازی این عملیات ادامه داد: با بررسیهای دقیق کارشناسان مشکلات DCS و F&G و تمامی مسیر ها، تجهیزات ابزار دقیق و حلقه های کنترلی، تجهیزات مکانیکی از جمله شیرهای کنترلی و شیرهای جداسازی، مسیر شبکه مشعل و مسیرهای جانبی(نیتروژن، هوا، متانول) بررسی و تست نشتی (Leak test) با نیتروژن و گاز شیرین تا فشار عملیاتی (78 بار) انجام گرفت و تمامی موارد معیوب برطرف شد.
    وی بیان کرد: به منظور بهبود عملکرد و پایش مستمر گاز، تاسیسات دریافت گاز ترش از جزیره‌ سیری و تاثیرات آن بر واحدهای پالایش بعد از بهره‌‌برداری مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمامی موارد از قبیل دما، فشار، محدودیت شدت جریان هر ردیف و ترکیبات گاز دریافتی مورد نظارت دقیق کارشناسان در این پالایشگاه قرار خواهد گرفت.
    سرپرست پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: تاسیسات دریافت گاز ارسالی از خط لوله‌ میدان سلمان هم‌اکنون در حال بهره‌بردای است و پس از دریافت MMSCFD 115 گاز ترش میدان سلمان از جزیره سیری توسط ردیف اول به فازهای اول، دوم، سوم، نهم و دهم ارسال می شود.
    میدان مشترک نفت و گاز سلمان در مجاورت خط مرزی آبی با کشور امارات متحده عربی در 140 کیلومتری جنوب لاوان قرار دارد.
    شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی مسئولیت بهره برداری و نگهداری از فارهای میدان گازی پارس جنوبی را برعهده دارد.

    برچسب ها