عصر خودرو

سرمایه گذاری یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای توسعه اکتشاف معدنی

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال ( ۱۳۰ میلیارد تومان) به منظور توسعه اکتشاف معدنی سرمایه گذاری کرد و این امر موجب شناسایی محدوده های امید بخش شد.

سرمایه گذاری یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای توسعه اکتشاف معدنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مهدی کرباسیان شامگاه شنبه در نشست فعالان صنعت آلومینیوم اظهار داشت: امروز کشور در شرایط متفاوتی پس از توافق برنامه اجرایی اقدام مشترک (برجام) قرار گرفته و امیدهای زیادی برای توسعه سرمایه گذاری بوجود آمده است.
    وی توافق برجام را حاصل حمایت رهبرمعظم انقلاب، پشتیبانی مردم، همت و تلاش دولت و وزیر امور خارجه دانست و افزود: برخی کشورهای منطقه در سطح مدیران خود برای مذاکره با ایران نگران بودند، اما امروز با حضور در تهران در بالاترین سطح گفت و گو، امضای یادداشت تفاهم و آماده عقد قرارداد شده اند.
    رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: ایران براساس سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت یک میلیون و 500 هزارتن شمش آلومینیوم را هدف گذاری کرده است و براین اساس نقش راه را تدوین و در حال اجرا دارد.
    وی خاطرنشان کرد، آلومینیوم در حقیقت صنعت آینده جهان محسوب می شود و با فولاد رقابت جدی خواهد داشت، به ویژه در منطقه خلیج فارس به دلیل وجود ذخایر غنی انرژی این مهم مورد توجه قرار دارد و تاکنون همسایگان جنوبی کشور از آن به خوبی استفاده کرده اند.
    مجموع تولید شمش آلومینیوم در کشور سال گذشته به رقم 350 هزار تن رسید که بیش از 74 درصد ظرفیت تولید این بخش را پوشش می دهد.
    کشورهای عربی منطقه به همراه مصر در سال های 2010 تا 2014 میلادی با سرمایه گذاری 42 میلیارد دلاری در این بخش به ظرفیت پنج میلیون و 700 هزار تن دست یافته اند.
    مجموع سرمایه گذاری ایران برای دستیابی به ظرفیت 470 هزار تنی در صنعت آلومینیوم دو میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام شد .
    کرباسیان افزود: عملیات اجرایی احداث کارخانه آلومینیوم جنوب با ظرفیت 300 هزار تنی آغاز شده است و پیش بینی می شود در مدت 30 ماه به بهره برداری برسد.
    آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد (استان فارس ) در حال ساخت است و این مجتمع در قالب سه مرحله طراحی شده که در مرحله نخست ظرفیت تولید آن به 300 هزار تن خواهد رسید.
    رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران امروز به رشد صنایع پایین دستی آلومینیوم می اندیشد و واقعیت اینکه مشکل جدی تولید در این صنعت نبود ذخایر بوکسیت است .
    وی گفت : شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) میزبان این مراسم با سیاست های خود روند رشد تولید را دنبال می کند و با اقدامات لازم در زمینه مسایل زیست محیطی ، اکنون نگرانی های مردم اراک را برای فعالیت این واحد صنعتی پایان داده و گام های لازم در زمینه کاهش قیمت تمام شده تولید را برداشته است.
    کرباسیان افزود: ایمیدرو حمایت لازم را از ایرالکو به عمل می آورد و امروز واحد های پایین دستی آلومینیوم و صادرکنندگان از تولیدات این شرکت برخوردارند.
    ارزش صادرات آلومینیوم ایران در سال 1394به رقم 214 میلیون دلار رسید، درحالی که ارزش واردات این بخش برابر با 344 میلیون دلار ثبت شد.
    آمارها نشان می دهد امروز 220 کارخانه تولید آلومینیوم جهان 57 میلیون و 800 هزار تن شمش تولید می کنند که چین با داشتن 107 کارخانه بیش از 31 میلیون تن ظرفیت این بخش را به خود اختصاص داده و در واقع بزرگترین تولید کننده شمش آلومینیوم در دنیا محسوب می شود .
    چین 45 درصد کل ظرفیت جهانی صنعت مزبور را دارد و 34 درصد تولید جهانی را از آن خود ساخته است .
    نشست افطاری فعالان صنعت آلومینیوم از سوی شرکت آلومنیوم ایران (ایرالکو) با مشارکت مشتریان و سهامداران این شرکت در محل هتل ارم تهران برپا شده بود.

    برچسب ها