عصر خودرو

فروش نفت به BP از سرگرفته شد؛

ایران-رپسول قرارداد فروش نفت بستند

عصر بازار- با امضای سه قرارداد کوتاه مدت فروش تک محموله نفت با سه شرکت «سپسا، رپسول و برتیش پترولیوم» حجم صادرات نفت ایران به اسپانیا به سه میلیون بشکه در ماه افزایش یافت.

ایران-رپسول قرارداد فروش نفت بستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت ملی نفت ایران و رپسول اسپانیا قراردادی به منظور صادرات ماهانه یک محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام امضا کردند تا پس از «سپسا»، رپسول به دومین مشتری نفت ایران در اسپانیا امضا شود.

    بر این اساس از روزهای پایانی سال گذشته ایران قراردادی با «سپسا» اسپانیا به منظور صادرات یک محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت امضا کرد که با امضای قرارداد جدید حجم فروش نفت به این کشور جنوب اروپا به دو برابر افزایش یافته است.

    علاوه بر این، شرکت ملی نفت ایران قرارداد فروش نفت خام دیگری با شرکت برتیش پترولیوم انگلیس در قالب قراردادهای تک محموله امضا کرده است که حجم فروش این محموله نفت خام حدود یک میلیون بشکه در ماه برآورده شده است.

    در مجموع با امضای سه قرارداد فروش نفت به پالایشگاه‌های شرکت‌های سپسا، رپسول و برتیش پترولیوم در انگلیس حجم فروش نفت خام ایران در مقایسه با روزهای نخست تحریم به اسپانیا تا سه برابر افزایش یافته است.

    سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم اخیرا  با تایید آغاز گفتگوها با شرکت انگلیسی BP، گفته است: در صورت توافق امکان فروش نفت به شرکت برتیش پترولیوم و تامین خوراک نفت خام یکی از پالایشگاه‌های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی و یا سایر نقاط جهان وجود دارد.

    در همین حال، رکن الدین جوادی معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت و مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت هم اخیرا  با بیان اینکه مذاکرات جداگانه دیگری هم برای از سرگیری فروش نفت خام با شرکت بی پی کلید خورده است، تصریح کرده است: این شرکت اروپایی تاکنون برای توسعه برخی از میادین نفتی ایران اظهار تمایل کرده است.

    این در حالی است که عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی سال گذشته  با تایید مذاکرات جدید نفتی انجام شده بین ایران و اسپانیا به منظور مشارکت در ساخت یک پالایشگاه نفتی در این کشور، گفته بود: یک شرکت اسپانیایی پیشنهادی ارائه کرده و حاضر است با سرمایه‌گذاری مشترک نسبت به ساخت یک پالایشگاه در این کشور اروپایی اقدام کند.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه  در صورت توافق نهایی قرار است خوراک نفت خام این پالایشگاه توسط ایران تامین شود، اظهار داشت: پالایشگاهی که محور مذاکره با طرف اسپانیایی بوده از ظرفیت 200 هزار بشکه نفت خام برخوردار است.

    «خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه اسپانیا هم اخیرا در گفتگویی از انجام مذاکراتی با ایران به منظور ساخت یک پالایشگاه نفت خبر داده و تاکید کرده است: مادرید ساخت پالایشگاه نفت با مشارکت ایران به جای شرکت روس نفت روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

     در صورت توافق ایران و اسپانیا، یک پالایشگاه جدید نفت در «آندولس» استان کادیز این کشور اروپایی احداث خواهد شد که نخستین اقدام ایران برای پالایشگاه سازی در اروپا به شمار می‌رود.

    برچسب ها