عصر خودرو

منتظر آغاز روابط مالی هستیم ;

سرمایه گذاری در صنعت نفت براساس قراردادهای جدید از پاییز امسال

عصر بازار- رضا پدیدار گفت: «مالکیت میدان نفتی برای ایران است ولی باید مالکیت تجهیزاتی که سرمایه گذار خارجی می آورد ، روشن شود.»

سرمایه گذاری در صنعت نفت براساس قراردادهای جدید از پاییز امسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، رضا پدیدار عضو هیئت نماندگان اتاق تهران  در باره انتقاد هایی که به قرارداد های نفتی وارد شده، اظهار داشت:« انتقاد هایی که اخیرادرباره مالکیت قراردادهای نفتی مطرح می شود و عنوان شده که این قرارداد ها منافع خارجی ها را تقویت می کند،قابل تایید نیست و دقیقا این قرارداد برد- برد است. »

    وی افزود:« اما یک سری انتقاد هایی وجود دارد،در مورد شرکت های ایرانی که می خواهند معرفی شوند؛ چه کسی آن ها را معرفی می کند؟ پشنهاد من این است که شرکت های نفتی را  وزارت نفت رتبه بندی و ارزیابی کند. به طور مثال،  700 شرکت سازنده تجهیزات داریم، ولی تنها 50 شرکت می توانند در سطح بین المللی کار کنند. درحال حاضر اصلاحاتی در این قراردادها درباره معرفی مشاوران، پیمانکاران و سازندگان انجام شده است. »

    پدیدار ادامه داد:«مشکل دیگری که وجود داشت، اینکه  قیمت نفنی که سرمایه گذار خارجی استخراج می کند ،چگونه محاسبه شود که تصمیم گرفته شد، با  قیمت میانگین 12 ماه منتهی به قرارداد ،قیمت کل را حساب کرد. به طور مثال پایین ترین قیمت نفت 25 دلار و بالا ترین آن 75 دلار است؛بنابراین  میانگین قیمت 40 الی 50 دلار می شود. وقتی این قیمت را بدست آوردیم ،محاسبه می کنیم که این میدان اگر روزی 100 هزار بشکه نفت تولید می کند، چند سال دیگر می خواهد پول آن ها را بازگرداند.بنابراین باید به یک عددی برسیم که خارجی ها پینشهاد دادند؛ 20 سال  روزی 20 هزار بشکه برای سرمایه گذاری .»

    وی گفت:« به نظر من بخشی از ایراد ها که در موارد حقوقی وارد کردند به جا بود؛خصوصا انتقادهایی که راجع به مالکیت صورت گرفت. مالکیت میدان برای ایران است؛ ولی مالکیت تجهیزاتی که سرمایه گذار خارجی با خود می آوردند برای کیست؟ آیا شرکت ها می توانند تجهیزات خود را ببرند ؟ یا اینکه تجهیزاتشان را بگذارند و  پولش را از ما بگیرند و به اندازه مبلغ این تجهیزات نفت ببرند. در این زمینه در حال گفت و گو و بررسی هستیم. بعد از اینکه نتایج بدست آید می توانیم قرارداد را اجرایی کنیم. تصور من این است که برای سپتامبر و اکتبر بتوانیم کار را با خارجی ها شروع کنیم.»

    پدیدار عنوان کرد:«‌ در حال حاضر مشکلی که وجود دارد در حوزه روابط مالی است. شرکت های بین المللی باید بتوانند در چارچوب فوق قرارداد ببندد و با اطمینانی که بعد از برجام ایجاد شده،کار را شروع کند. در نتیجه باید بحث مبادلات پولی حل شود. البته باید در نظر داشت که سوییفت باز است ولی هیچ بانک اروپایی حاضر به کار کردن با ما نیست. هنوز توجیه نشده اند. باید ظرف یک الی دو ماه آینده  به شرکت های خارجی اطمینان داده شود تا می توانند پول خود را انتقال دهند.»

    وی ادامه داد:« سرمایه گذار های خارجی برایشان اهمیت دارد که قرارداد ها شفاف باشد. نکته دوم شرکت های ایرانی که برای مشارکت معرفی می شوند  را خوب بشناسند. آنها می خواهند از نظر دانش، سرمایه، کار و شناخت پروژه اطمینان داشته باشند. موضوع سوم، ضمانت برگشت اصل و سود سرمایه است که باید مورد توجه قرار بگیرد. »

    برچسب ها