عصر خودرو

«برگزیت» در کوتاه مدت بر بورس تهران اثر ندارد

ادامه افت قیمت نفت و فلزات در بلندمدت به افت بازار دامن می‌زند

عصر بازار- دو تحلیلگر بازارسرمایه معتقدند: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) بعید است در کوتاه مدت بر بورس تهران اثر بگذارد اما در بلندمدت اگر کاهش قیمت فلزات اساسی و نفت ادامه داشته باشد طبیعی است باعث ریزش بازار ما نیز خواهد شد.

ادامه افت قیمت نفت و فلزات در بلندمدت به افت بازار دامن می‌زند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رای مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا در روز جمعه گذشته باعث کاهش بی‌سابقه قیمت نفت کاهش و ریزش سنگین پوند انگلیس شد و در پی‌ آن شاخص بورس‌های جهانی سقوط کرد با این حال این موضوع در بورس تهران اثر چندانی نگذاشت و روز گذشته شاخص این بازار با رشد اگرچه کم عمق شد با این همه تحولات بازارهای جهانی در پی« برگزیت» و ادامه دار شدن این روند چه اثری بر بازار بورس تهران می‌گذارد این موضوعی است که در گفت وگو با دو کارشناس بازارسرمایه بررسی شده است که در ادامه شرح آن را می خوانید.

    ایمان مقدسیان  اظهار می‌کند: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بعضی از شرکت‌ها که هم در حوزه اتحادیه اروپا و هم در حوزه بریتانیا درگیرند، به شکل وسیع‌تری اتفاق می‌افتد چراکه ‌یکسری از فعالیت‌ها و پیمان‌هایی که قبلا شرکت‌های اروپایی مطابق با کنوانسیون و موافقت‌های داخل اتحادیه داشته‌اند و بریتانیا هم جزیی از این مجموعه و اتحادیه محسوب می‌شده، این مساله دیگر محسوب نمی‌شود؛ بنابراین روند معاملات و ارتباطات میان دو حوزه کند می‌شود. پس آن شرکت‌هایی که در این دو حوزه فعالیت داشته‌اند، هم به لحاظ مبادلات کالا، هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ منابع انسانی که شرکت‌ها از آن استفاده می‌کرده‌اند، با این مشکل رو به‌رو خواهند شد. مثلا اگر بریتانیا از منابع انسانی مجموعه کشورهای اروپایی استفاده می‌کرده، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به این ترتیب در بورس‌هایی که پذیرفته شده‌اند تاثیرات وسیعی در ارزش پول ملی آنها (پوند و یورو)، رشد اقتصادیو هم ارزش شرکت‌ها دیده می‌شود و تفاوتی نمی‌کند که آن بورس در کدام منطقه جغرافیایی باشد، کافی است که یک شرکت در این دو حوزه درگیر باشد.

    تحلیلگر کارگزاری بانک کشاورزی ادامه می‌دهد: اما تاثیری که در بورس تهران خواهیم داشت عمدتا بر قیمت کامودیتی‌ها خواهد بود. این مساله به طور مستقیم بر قیمت فلزات و نفت که تحت تاثیر این واقعه کاهش پیدا کرده، تاثیر می‌گذارد البته قیمت فلزات در یک ماه پیش کاهش پیدا کرده بود اما در مجموع این مساله هر تاثیری که بر بورس تهران بگذارد به این حوزه برمی‌گردد.

    او می‌افزاید: با وجودیکه دو روز آخر هفته گذشته، بازار مثبتی داشتیم، در ساعت اولیه بازار امروز هم این روند مشاهده شد، و از آنجاکه بازار مثبت دنبال می‌شد، مشخص بود این قضیه تاثیر آنچنانی بر بازار نداشته، اما بعد از آن، فشار فروش در بازار بیشتر شد. در حال حاضر هم، بازار با سردرگمی مواجه است. به هرحال چون بورس‌های جهانی‌ ریخته‌اند، در این بازار هم سرمایه‌گذاران دست کم محتاطانه‌تر عمل می‌کنند و در این جهت تاثیر آن مشهود است که سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند تا آن اثر این موضوع را به طور کامل در معاملات خود در نظر گرفته باشند.

    مازیار فتحی نیز، در این راستا می‌گوید: اگرچه با این ارتباط انگلیس با اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا قطع نمی‌شود اما کمتر می‌شود و بالطبع بر ارتباط تجاری انگلستان با این اتحادیه مخصوصا رابطه‌ای که با بانک مرکزی اتحادیه‌ اروپا دارد اثر می‌گذارد و از اکنون یک موج نگرانی برای آینده انگلستان پیش‌بینی شده است؛ البته شاید این خروج برای انگلستان خوب باشد، اما اثرات آن در آینده مشخص می‌شود.

    این تحلیلگر بازار سهام بیان می‌کند: از طرفی برای اتحادیه اروپا هم، از دست دادن انگلستان، که یکی از وزنه‌های قدرتمند آن است، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا از این خروج لطمه بخورد. بنابراین ارزش یورو کاهش پیدا می‌کند. حتی پیش‌بینی می‌شود ارزش یورو به ارزش دلار برسد، درصورتیکه در حال حاضر ده درصد بیشتر از ارزش دلار است.

    او اضافه می‌کند: پوند نیز، به دلیلی این نگرانی‌ها با کاهش همراه شده چراکه دیدیم که پوند به کمترین ارزش سی سال اخیر خود رسیده است. این در حالی است که از سوی دیگر انتظار می‌رود ارزش دلار افزایش پیدا کند، چراکه ارز مقابل اینها به شمار می‌رود.

    به گفته فتحی، بنابراین با وجود کاهش ارزش یورو و افزایش ارزش نرخ برابری دلار، بسیاری از سرمایه‌گذاران در فضایی که احتمال می‌رود نفت و فلزات اساسی تاثیر منفی سنگینی از آن بگیرند ترجیح می‌دهند که پول خود را به سمت پناهگاه امن سرمایه‌گذاری، یعنی طلا ببرند. پس اگر قیمت فلزات اساسی و نفت کاهش پیدا کند، می‌تواند بر بورس تهران نیز اثرگذار باشد.

    او خاطرنشان کرد: البته این موضوع بیشترین اثر خود را بر صنایع فزات اساسی و پالایش می‌گذارد اما اگر بخواهیم اثر روانی این موضوع را بررسی کنیم، با وجودیکه تمام بورس‌های دنیا کاهش داشته‌اند، انتظار نمی‌رود بورس کشور ما کاهش پیدا کند چراکه اقتصاد کشور با سایر اقتصاد دنیا رابطه‌ای ندارد و اگر اثری بگذارد در بلندمدت خواهد بود آن هم در صورتی که فلزات اساسی و نفت در روند کاهشی قرار بگیرد ولی در غیر این صورت اثری بر بورس نخواهد گذاشت.

    برچسب ها