عصر خودرو

اثر شوک انگلیسی به تهران رسید

پرواز سکه سقوط پوند

عصر بازار- اثرات شوک «بریگزیت» به بازارهای جهانی، روز شنبه به بازار داخلی رسید. در اولین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی تحت‌تاثیر صعود بهای اونس، ۳۳ هزار تومان افزایش را تجربه کرد تا با رسیدن به قیمت یک میلیون و ۶۱ هزار تومان در قله ۳۳ ماهه قرار گیرد.

پرواز سکه سقوط پوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در مقابل، قیمت پوند استرلینگ در بازار با 260 تومان کاهش به سطح 4 هزار و 850 تنزل کرد. این افت که ناشی از تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی بود، پوند را به پایین‌ترین قیمت نسبت به میانگین آن از آذر 92 برد. این اتفاقات در حالی رقم خورد که برخی معامله‌گران در بازار تلاش داشتند با کنترل قیمت دلار اثر شوک را تعدیل کنند.

    گروه بازار پول: روز شنبه، زورآزمایی عوامل بنیادی و نفوذ معامله‌گران بزرگ که در گزارش پیشین  به آن اشاره شده بود، اتفاق افتاد؛ حتی این تقابل پیش از نواخته شدن سوت شروع بازار قابل لمس بود.در اولین روز از اولین هفته کاری کامل تابستان، سکه تحت‌تاثیر عامل بنیادی افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی با قیمت یک میلیون و 56 هزار تومان آغاز به کار کرد، قیمتی که 28 هزار تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. در مقابل، در بازار غیررسمی، دلار در ابتدای روز 3 هزار و 456 تومان قیمت خورد که 14 تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. کاهش قیمت این ارز در روزی که عوامل بنیادی از افزایش دلار حمایت می‌کردند، نشان‌دهنده دخالت معامله‌گران پیش از آغاز سوت شروع بازار بود. یکی از نشانه‌های حمایت عوامل بنیادی از دلار، افزایش نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی بود. روز شنبه، دلار مبادله‌ای 51 ریال افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 64 تومان رسید. از آنجا که قیمت‌گذار رسمی، نرخ دلار را بر اساس متغیرهای جهانی و بنیادی 5 تومان بالا برد، که بالاترین میزان افزایش از خرداد 94 بود، می‌توان گفت که در بازار غیررسمی نیز قیمت، ظرفیت کاهش را نداشته است. با این حال، قیمت در شروع روز در بازار پایین آمد. برخی از فعالان بازار، کاهش دلار در شروع بازار را ناشی از تحرکات معامله‌گران دانستند. به گفته آنها، برخی معامله‌گران برای مقابله با اثر افزایش بهای اونس، در ساعات غیررسمی بازار به اندازه‌ای اقدام به عرضه ارز کردند که دلار با وجود حمایت عوامل بنیادی در ابتدای روز کاهش قیمت را تجربه کرد. کاهش قیمت ابتدای روز خود نشانه‌ای از برد معامله‌گران بزرگ در برابر عوامل بنیادی بود؛ با این حال در انتهای فعالیت بازار، نتیجه این تقابل معکوس شد. نتیجه غلبه نیروی عوامل بنیادی در انتهای روز، ثبت قیمت یک میلیون و 61 هزار تومان برای سکه و بهای 3 هزار و 475 تومان برای دلار بود. اولی بالاترین قیمت سکه از شهریور 92 بود و دومی بیشترین قیمت دلار از 13 خرداد 95.

    شکست واگرایی سکه و دلار

    در آغاز روز شنبه، سکه و دلار در جهت مخالف یکدیگر حرکت کردند. در ساعات ابتدایی روز شنبه، دلار تا قیمت 3 هزار و 456 تومان پایین آمد. همزمان در بازار سکه، قیمت تا یک میلیون و 56 هزار تومان بالا رفت. این موضوع نشان‌دهنده منازعه معامله‌گران بزرگ و عوامل بنیادی افزایش بهای اونس و تقویت دلار در بازارهای جهانی بود. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس موجب شد معامله‌گران سکه برای تنظیم قیمت بازار خود اقدام به عرضه ارز کنند، عاملی که موجب شده بود قیمت سکه و دلار واگرا شوند، یعنی یکی در مسیر کاهشی و دیگری در مسیر افزایشی قرار بگیرد. با وجود این روند معکوس، از ساعت 12 بعدازظهر، نیروی سومی وارد بازار شد که حضور آن در نهایت موجب از میان رفتن واگرایی سکه و دلار شد. حدود ساعت یاد شده بود که خبری در بازار پیچید که بازارساز در دبی عرضه ارز خود را کاهش داده است. حتی برخی اظهار کردند که بازارساز در موقعیت خریدار قرار گرفته است. عاملی که می‌توانست مانعی بر سر راه کاهش قیمت بازار باشد. خبر و شایعه آخری که جهت بازار را تحت‌تاثیر قرار داد، نوع قیمت‌گذاری یکی از صرافی‌های بانکی بود که همسو با برگشت قیمت در بازار، نرخ فروش خود را بالا آورد. صبح روز شنبه نیز بانک مرکزی همسو با متغیرهای جهانی نرخ رسمی دلار را بالا آورده بود.

    به گفته فعالان، وجود این خبرها در بازار در تغییر مسیر قیمت دلار اثرگذار بود، به‌طوری‌که می‌توان گفت دلار از حدود ساعت 12 بعدازظهر، همسو با عوامل جهانی حرکت کرد تا منازعه بازار به سود این عوامل پیش رود. عامل دیگری که موجب تغییر مسیر دلار شد، افزایش خرید ارز توسط خالی‌فروشان ارزی بود.

    به گفته فعالان، خالی‌فروشان ارزی انتظار داشتند روز شنبه قیمت دلار تحت تاثر افت بهای اونس در بازارهای جهانی با حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز با کاهش مواجه شود. با این حال، بازگشت قیمت دلار موجب شد که این دسته برای پرداخت زیان خود اقدام به خرید ارز کنند، عاملی که بیش از پیش قیمت را تحریک کرد. تحت‌تاثیر این موضوع، قیمت دلار تا ساعت 4 بعدازظهر به 3هزار و 475 تومان رسید. به این ترتیب، دلار که روز شنبه را با 14 تومان کاهش قیمت آغاز کرده بود، در نهایت با 5 تومان افزایش قیمت به کار خود پایان داد. به‌عبارت ساده‌تر، روزی که با قدرت‌نمایی معامله‌گران بزرگ شروع شده بود، با غلبه عوامل بنیادی خاتمه یافت تا برنده منازعه نیز نیروی دوم باشد.

     

    پرواز 4 کانالی سکه

    روز شنبه سکه تمام بهار آزادی با 33 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 61 هزار تومان رسید. این اولین نوسان 4 کانالی سکه از 24 بهمن 94 بود و فلز گرانبهای داخلی را به بالاترین قیمت از شهریور 92 رساند. سکه روز شنبه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 56 هزار تومان آغاز کرد که رشدی 28 هزار تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه داشت. رشد ابتدای روز سکه تحت‌تاثیر افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

    در ادامه روز، روند قیمتی سکه آرام شد؛ با این حال از حدود ساعت یک بعدازظهر، سکه به افزایش بیشتر تمایل نشان داد. ادامه افزایش قیمت سکه در بخش دوم روز ناشی از بالا آمدن دلار از کف روزانه بود. حرکت افزایشی دلار و خروج از فاز کاهشی موجب شد که سکه تمام برای اولین بار از اواخر تابستان 92 وارد کانال یک میلیون و 60هزار تومان شود. با وجود این افزایش، قیمت سکه همچنان متناسب با افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی حرکت نکرده است. تا ساعت 4 بعدازظهر روز شنبه، ارزش ذاتی سکه یک میلیون و 80 هزار تومان بود که اختلافی 19 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. به گفته فعالان، ثبت این حباب ناشی از شوک غیرمنتظره اونس و احتیاط معامله‌گران سکه بود. برخی از حاضران در بازار اعتقاد داشتند که تعدادی از معامله‌گران سکه در انتظار آشکار شدن روند بهای اونس در روز دوشنبه هستند. این عده اعتقاد دارند که ممکن است افزایش بهای اونس در انتهای هفته گذشته هیجانی بوده و بازار در هفته جاری در مسیر طبیعی خود قرار بگیرد. همسو با افزایش بهای سکه تمام، روز شنبه نیم‌سکه نیز 14 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 530 هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز 6 هزار تومان رشد را ثبت کرد و به قیمت 276 هزار تومان رسید. در کنار این، در اولین روز هفته، هر گرم طلای 18 عیار نیز 3 هزار و 459 تومان رشد را ثبت کرد و به قیمت صد و هفت هزار و 982 تومان رسید.

     

    رکوردزنی پوند

    انتشار خبر رای مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا، موجب تضعیف قابل ‌توجه ارزش پوند در بازارهای جهانی شد. به‌دنبال این اتفاق، روز شنبه ارزش این ارز اروپایی در بازار داخلی با یک شوک منفی مواجه شد. در اولین روز هفته، پوند در بازار آزاد 260 تومان از ارزش خود را از دست داد تا از کانال 5 هزار تومانی خارج شود و به قیمت 4 هزار و 850 تومان برسد.این قیمت پایین‌ترین بهای پوند نسبت به میانگین این ارز از آذر 92 بود.

    با این حال، به گفته برخی فعالان پوند ظرفیت کاهش بیشتری نیز داشت، ولی معامله‌گران در برابر افت بیشتر این ارز مقاومت کردند. روز شنبه، افت ارزش پوند در بازارهای جهانی در مرکز مبادلات ارزی ملموس‌تر به چشم رسید؛ چراکه پوند مبادله‌ای حدود 333 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 هزار و 192 تومان رسید. همان‌طور که مشاهده می‌شود میزان کاهش پوند در مرکز مبادلات 73 تومان بیشتر از بازار آزاد بود.

    همسو با کاهش پوند، روز شنبه نرخ رسمی یورو نیز در بازار داخلی کاهش یافت. در اولین روز هفته، نرخ رسمی یورو 63 تومان کاهش یافت و به قیمت 3 هزار و 406 تومان رسید. در بازار آزاد نیز یورو کاهش قیمت را تجربه کرد؛ روز شنبه این ارز اروپایی 30 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 925 تومان رسید. کاهش بهای یورو در بازار داخلی نیز ناشی از تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار بود. روز شنبه، برخلاف کاهش ارزش یورو و پوند، قیمت ین ژاپن 50 تومان بالا رفت و به 3 هزار و 400 تومان رسید. ین ژاپن از ارزهای پناهگاه است که در روزهای گذشته در بازارهای جهانی تقویت شده بود.

    برچسب ها