عصر خودرو

هفته گذشته در بورس کالا به ثبت رسید؛

انعقاد بیش از ۶۸هزار قرارداد آتی سکه

عصر بازار- طی هفته گذشته بازار سکه و طلای داخلی تحت تاثیر نوسانات بهای طلای جهانی با نوسان قیمت رو به رو شدند.

انعقاد بیش از ۶۸هزار قرارداد آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به 68هزار و 143 قرارداد و ارزش آن به بیش از 7هزار و 261 میلیارد ریال رسید که نسبت به دو هفته اخیر رشد سه درصدی را تجربه کرد این در شرایطی است که حجم معاملات آتی طی هفته مذکور به 65 هزار و 601 قرارداد رسیده بود.

    طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 56 هزار و 212 قرارداد به معاملات تحویل اسفند ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از 6 هزار میلیارد و 155 میلیون ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با 9 هزار و 439 قرارداد و ارزش بیش 996 میلیارد ریال رسید در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل تیر ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و 16 قرارداد و به ارزش بیش 105 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

    قرارداد تحویل آبان ماه نیز با 885 قرارداد و ارزش بیش از 94 میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین قرارد شهریور ماه با 777 قرارداد به ارزش بیش از 81 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

    نکته قابل توجه در معاملات هفته اخیر بازار آتی سکه این بود که سررسید تیر ماه حجم بیشتری را نسبت به سر رسیدهای آبان و دی تجربه کرد، این در شرایطی است که سر رسید دی ماه بر خلاف سایر سر رسیدها با روند صعودی قیمت به ثبت رسید.

    از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف به غیر از (سررسید آبان) با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل تیر با قیمت یک میلیون و 28هزار تومان به فروش رسید که کاهش0/3 درصدی را در این روز به ثبت رساند.

    قرارداد تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و 42 هزار تومان معامله شد و رشد 0/12 درصدی را در این روز تجربه کرد. از طرفی سکه تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و 48هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افت 0/25 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید دی ماه با کاهش 0/4درصدی با قیمت یک میلیون و59هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اسفند ماه با نرخ یک میلیون و 78 هزار تومان، افت 0/27 درصدی را تجربه کرد.

    در بازار نقدی نیز سکه تمام بهار آزادی، در 6 روز کاری هفته گذشته، 5 کاهش متوالی قیمت را تجربه کرد و تنها در روز پنج‌شنبه بود که با افزایش قیمت رو به رو شد. شنبه گذشته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 43 هزار تومان به پایان برد که کاهشی 5 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه 2 هفته پیش داشت. در ادامه هفته، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی خود را ادامه داد، به‌طوری‌که تا روز چهارشنبه دو کانال قیمتی پایین آمد و وارد کانال یک میلیون و 20 هزار تومان شد. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر چهارشنبه برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 26 هزار تومان بود.

    افت بهای اونس در هفته گذشته، مهمترین عاملی بود که قیمت سکه را تا روز چهارشنبه در مسیر کاهشی قرار داده بود. کاهش بهای اونس در آستانه برگزاری همه‌پرسی بریتانیا در روز پنج‌شنبه، انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه را پایین آورده بود. با این حال، بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه کمی افزایش یافت تا سکه نیز از فاز کاهشی خارج شود و با 2هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان برسد. این افزایش تنها میزان کاهش بهای سکه در هفته گذشته را پایین آورد و به 9/ 1 درصد رسانید. این در حالی است که سکه دو هفته پیش افزایش 8/2 درصدی را تجربه کرده بود. به این ترتیب بر اساس پیش بینی کارشناسان با توجه به صعود بهای اونس در انتهای هفته گذشته رشد قیمت سکه در بازار داخلی تا روز دوشنبه دور از انتظار نیست.

    برچسب ها