عصر خودرو

اختصاص اولین وام های بانک زیرساخت آسیا به چهار کشور

عصر بازار- بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) که با ۵۷ عضو از سالجاری میلادی فعالیت خود را شروع کرده و ایران هم از اعضای هیات موسس آن به حساب می‌آید، برای اولین بار وام هایی را برای اجرای چندین طرح زیربنایی در نظر گرفته است.

اختصاص اولین وام های بانک زیرساخت آسیا به چهار کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مقر این بانک در چین است و بعد از تصویب اساسنامه آن، این نخستین بار است که اعتباراتی به طرح های پایه ای به برخی کشورها از جمله پاکستان، بنگلادش، اندونزی و تاجیکستان اختصاص می یابد.
    کل وامی که بانک قرار است برای اجرای طرح ها به کشورهای یاد شده که از اعضای این بانک محسوب می شوند اختصاص دهد، نزدیک به 500 میلیون دلار می باشد.
    بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) روز شنبه اعلام کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته چهار وام برای اجرای چهار طرح به چهار کشور اختصاص داده شده است.
    از این اعتبارات قرار است برای اجرای طرح هایی در عرصه انرژی، حمل و نقل و توسعه شهری که کشورها را به یکدیگر مرتبط می سازد، استفاده شود.
    این بانک تصریح کرده است که در سال جاری میلادی خط اعتباری به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت وام در اختیار چند کشور قرار می گیرد.
    پیشتر گزارش شده بود که بخشی از این وام در مراحل اولیه به پاکستان داده خواهد شد که روابط نزدیکی با چین دارد و قراردادهایی به ارزش 46 میلیارد دلار با چین برای طرح های زیربنایی امضا کرده است.
    روزنامه چاینا دیلی می نویسد که نزدیک به 30 کشور دیگر خواستار ورود به بانک هستند و 20 کشور گفته اند که برای همه تعهدات به بانک آماده شده اند.
    این روزنامه پیش بینی کرده است که شمار اعضای این بانک احتمالا تا پایان سال جاری میلادی به 100 عضو افزایش یابد.
    چین علاقه زیادی به ورود ژاپن و آمریکا به بانک نشان داده و بارها در مقاطع مختلف اعلام کرده است در صورت الحاق به بانک تعاملات خوبی با آنها خواهد داشت اما تاکنون هر دو کشور حاضر به اجابت چنین درخواستی نشده اند.
    به رغم آنکه چین دارای اختلافات بسیار عدیده ای با ژاپن و آمریکاست اما بخاطر مصالح اقتصادی و منافع ملی سعی دارد موضوعات سیاسی را در مسائل اقتصادی آمیخته نکند.
    از جمله اعضای این بانک می توان به کشورهای ایران، بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، اردن، قزاقستان، کویت، لائوس، لوکزامبورگ، مالدیو، مالزی، مغولستان، برمه، نپال، نیوزیلند، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، سوییس، تاجیکستان، تایلند، بریتانیا، ازبکستان، ویتنام، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئیس اشاره کرد.
    جمهوری اسلامی ایران هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو و البته به عنوان عضو هیات موسس در این بانک پذیرفته شد.

    برچسب ها