عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت خبر داد؛

تامین مالی ۲هزار میلیارد ریالی پتروشیمی شیراز از طریق بورس کالا در راه است

عصر بازار- شرکت پتروشیمی شیراز فردا به منظور تامین سرمایه در گردش خود اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اوره در بورس کالای ایران می کند؛ ارزش کل این تامین مالی ۴۰۰۰میلیارد ریال است که در دو مرحله انجام می شود و فردا نوبت نخست آن به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد ریال انجام می شود.

تامین مالی ۲هزار میلیارد ریالی پتروشیمی شیراز از طریق بورس کالا در راه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایۀ بانک ملت، از انتشار  اوراق سلف موازی استاندارد اوره شرکت پتروشیمی شیراز توسط شرکت تامین سرمایه بانک ملت خبر داد و گفت: با توجه به تصویب پذیرش و انتشار اوراق سلف اوره در هیأت پذیرش بورس کالا، اوراق مزبور به ارزش دو هزار میلیارد ریال در بورس کالا عرضه خواهد شد.

    علی قاسمی ارمکی ضمن اشاره به مزیت‌های تامین مالی از بازار سرمایه نسبت به بازار پول و ضرورت حرکت نظام مالی کشور به سمت بازار سرمایه، افزود: آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که نیازمند منابع مالی با حجم بالا برای پیش‌برد فعالیت‌های اقتصادی خود هستند، نمی‌توانند به راحتی و با نرخ مناسب مبالغ مزبور را از طریق نظام بانکی تامین کنند،‌  می‌توانند با مراجعه به بازار سرمایه، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق ابزارهای مالی اسلامی موجود فراهم کنند. از سوی دیگر بورس، زمینه تامین منابع مالی را برای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در حجم بالا و با نرخ مناسب‌تر نسبت به نظام بانکی فراهم می‌ کند.

    مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به لزوم ایجاد تنوع در ابزارهای مالی اسلامی و در نظر گرفتن سلایق و ذائقه‌های مختلف سرمایه‌گذاران به منظور هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، گفت: اوراق سلف موازی استاندارد در راستای تامین سرمایه در گردش شرکت پتروشیمی شیراز منتشر می شود. این اوراق با نام و معاف از مالیات بوده و هر ورقۀ سلف معرف ارزش ریالی یک تن اوره گرانول در روز عرضه اولیۀ اوراق سلف خواهد بود، بدین صورت که قیمت پایۀ دلاری هر تن اوره گرانول در نشریۀFMB  استخراج و با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز بازار، قیمت عرضه اوراق مشخص می شود. وی افزود: قیمت ریالی هر قرارداد در رعایت مادۀ 78 دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالا، حداقل 2 روز کاری قبل از عرضه در سایت بورس کالا منتشر خواهد شد.

    شایان ذکر است علاقمندان می‌توانند این اوراق را از طریق شبکه کارگزاران دارای مجوز انجام معاملات در بورس کالا خریداری کنند. همچنین معاملات ثانویه این اوراق نیز حداکثر ده روز پس از پایان عرضه اولیه در بورس کالا قابل انجام خواهد بود.

    قاسمی‌ اظهار داشت: شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان مشاور پذیرش، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان ضامن و شرکت کارگزاری بانک ملت نیز عاملیت فروش این اوراق را بر عهده دارند.

    وی ضمن اشاره به امکان تسویۀ این اوراق از دو طریق تحویل فیزیکی اوره یا تسویه نقدی قرارداد سلف در سررسید،  افزود: طبق طراحی صورت گرفته، این اوراق قابلیت اعمال اختیار فروش و اختیار خرید تبعی را در سررسید یکسالۀ اوراق به ترتیب برای سرمایه‌گذاران و شرکت پتروشیمی شیراز داراست.

    وی ادامه داد: مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر پنج روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود. همچنین تحویل فیزیکی دارایی پایه براساس ترتیبات مندرج در امیدنامۀ اوراق سلف صورت خواهد پذیرفت.

    مدیرعامل شرکت تأمین سرمایۀ بانک ملت اظهار  داشت: شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان بازارگردان، نقدشوندگی اوراق را تا سررسید آن با سود روزشمار 23 درصد تضمین کرده است.

    وی همچنین ضمن اشاره به سایر ویژگی‌های اوراق سلف اوره افزود: با توجه به اختیار فروش تبعی در نظر گرفته شده برای خریداران اوراق، حداقل بازدهی این اوراق در سررسید و بر اساس قیمت ریالی آن، معادل 23 درصد روزشمار است. همچنین امکان کسب سود مازاد بر حداقل تضمین شده تا سقف 24درصد از دیگر مزایای این اوراق برای سرمایه‌گذاران است.

    وی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن اشاره به مبانی علمی و فقهی قرارداد سلف اظهار داشت: سلف یکی از اقسام بیع است که براساس آن بهای کالا همزمان با انعقاد قرارداد پرداخت و اصل کالا در زمانی معین در آینده به خریدار تحویل می‌شود. طبق نظر فقها اگر در قرارداد بیع، برای تحویل کالا مدت تعیین گردد، معامله را بیع سلف می گویند. طبق مبانی فقه شیعه و اهل سنت، فروشندۀ نخست سلف (عرضه‌کننده)، با دریافت قیمت کالا، ورقۀ سلف را به خریدار می دهد که به سبب آن خریدار یا هر کسی که خریدار وی را به عرضه‌کننده حواله دهد، حق دارد در سررسید به عرضه‌کننده مراجعه کرده و مقدار معینی کالا تحویل بگیرد.

    وی تصریح کرد:‌ از آن‌ جهت که در قرارداد، کلیۀ مشخصات کالا شامل حجم، نوع، محل تحویل و سایر مشخصات قرارداد معین و غیرقابل تغییر است و در بورس ها به عنوان بازار رسمی معامله می گردد سلف موازی استاندارد نامیده می شود.

    برچسب ها