عصر خودرو

با ابلاغ دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها در بازار SME محقق شد؛

ریل‌گذاری فرابورس ایران در مسیر تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران از ابلاغ دستورالعمل پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در یک بازار اختصاصی در فرابورس خبر داد و این مهم را نقطه عطفی در مسیر تامین مالی این شرکت‌ها به کمک ظرفیت‌های بازار سرمایه عنوان کرد.

ریل‌گذاری فرابورس ایران در مسیر تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، امیر هامونی با بیان اینکه تاکنون شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور ادامه حیات و برای تامین مالی، به سراغ بازار پول رفته و بعضا با چالش‌های زیادی در این مسیر روبه‌رو بوده‌اند، گفت: اما با پذیرش در فرابورس ایران، این شرکت‌ها علاوه بر امکان تامین مالی در میان‌مدت و بلندمدت، از مزایای بی‌شمار حضور در بازار سرمایه بهره‌مند شده و به خوبی در مسیر رشد و بالندگی قرار می‌گیرند.
    هامونی در خصوص برخی ویژگی‌ شرکت‌های کوچک و متوسط توضیح داد: شرکت‌های کوچک و متوسط از این جهت که انعطاف‌پذیری و مطابقت سریعی با نیازهای بازار دارند، حدود یک سوم تا نیمی از ارزش افزوده کل کشور را در اختیار گرفته‌اند، دارای جایگاه پررنگ و اثرگذاری در اقتصاد کشور هستند؛ اما با این وجود و در شرایطی که بنگاه‌های کوچک و متوسط از نظر تعداد، سهم بیشتری از واحدهای صنعتی را دربرمی‌گیرند و در اقتصاد کشور نقش اثرگذاری ایفا می‌کنند، درصد ریزش و تعطیلی این واحدها به دلیل مشکلات بخش تولید و بعضا مشکلات بی‌شمار ناشی از تامین منابع مالی لازم برای رشد کسب و کار، بیشتر بوده و این بنگاه‌ها با شکنندگی زیادی در مسیر فعالیت خود روبه‌رو هستند.
    وی به برخی دست‌اندازها در مسیر پذیرش چنین شرکت‌هایی در فرابورس ایران در گذشته اشاره کرده و ادامه داد: شرکت‌های کوچک و متوسط عمدتا خانوادگی اداره می‌شوند و رئیس هیات مدیره، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به‌طور معمول از اعضای یک خانواده هستند که در حقیقت با این چیدمان و نوع اداره شرکت نیز ممکن است ساختار حاکمیت شرکتی این بنگاه‌ها تضعیف شود. از سوی دیگر بحث شفافیت نیز در شرکت‌ها بسیار بااهمیت است.
    به گفته هامونی عموما بازرس و حسابرس مستقل و قانونی که اطلاعات و صورت‌های مالی این شرکت‌ها را بررسی می‌کنند از اعضای خانواده مدیران شرکت بوده و باز به همین دلیل می‌توان گفت که این دست شرکت‌ها شفافیت کمتری نسبت به شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس دارند.
    مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه طراحی مدلی که برای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به بازار سرمایه صورت گرفته با توجه به مولفه‌های که ذکر شد روند ورود این شرکت‌ها را به بازار سرمایه تسهیل کرده خاطرنشان کرد: این امر موجب شده در صورت پذیرش این شرکت‌ها در فرابورس با شفافیت بیشتری در ارائه گزارش‌های مالی و توجه به اصول حاکمیت شرکتی از سوی آنها روبه‌رو باشیم؛ امری که در گذشته و تا قبل از ابلاغ این دستورالعمل با توجه به رویه‌های حاکم بر این شرکت‌ها امکان‌پذیر نبود.
    شرایط پذیرش شرکت‌ها در SME Market
    به گفته مدیرعامل فرابورس ایران از آنجا که بحث شفافیت در صورت‌های مالی و رعایت اصول و مبانی حاکمیت شرکتی در شرکت‌های کوچک و متوسط محل بحث است، برای پذیرش این شرکت‌ها در بازار اختصاصی آنها در فرابورس یکی از شروط اصلی این است که صورت‌های مالی تهیه شده توسط شرکت باید توسط حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی حسابرسی شده باشد و در سنوات بعد از پذیرش نیز حسابرس شرکت الزاما باید از بین حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شود.
    وی در خصوص اصول حاکمیت شرکتی این شرکت‌ها نیز گفت: بحث حاکمیت شرکتی به یکباره در یک شرکت محقق نمی‌شود بلکه این امر یک فرایند است که شرکت‌ها با ورود خود به بازار سرمایه باید این فرایند را طی کرده و به مرور تقویت کنند.
    هامونی با بیان اینکه نگاه ما در هیات پذیرش فرابورس ایران برای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به جای آنکه گذشته‌نگر باشد معطوف به چشم‌انداز و دورنمای عملکرد شرکت است، تاکید کرد: دستورالعملی که از سوی سازمان بورس برای راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط ابلاغ شده در مسیری قرار گرفته که تا حد ممکن رویه‌های پذیرش را تسهیل کند. از این رو اگر شرکت سهامی خاص است بعد از پذیرش می‌تواند از خاص به عام تغییر کند. پیشتر حداقل حقوق صاحبان سهام نیز 20 میلیارد تومان بوده که هم اکنون در راستای تسهیل ورود این شرکت‌ها به فرابورس ایران این رقم به حداقل 100 میلیون تومان کاهش یافته است.
    وی همچنین با برشمردن دیگر شرایط پذیرش شرکت‌ها توضیح داد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز که از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاییدیه دانش‌بنیانی را دریافت کرده‌اند می‌توانند در تابلویی که برای این شرکت‌ها طراحی شده تحت عنوان تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان وارد این بازار شوند، ضمن آنکه لازم است حداقل یکسال از زمان تاسیس شرکت متقاضی سپری شده باشد، بنابراین شرکت‌های قبل از بهره‌برداری در صورت وجود برنامه مدون تکمیل پروژه و آغاز فعالیت، قابلیت ارائه درخواست پذیرش در این بازار را دارند.
    وی با اشاره به اینکه نباید دعاوی حقوقی با اهمیت له یا علیه شرکت مطرح باشد، افزود: در صورت وجود این مساله باید موارد به طور شفاف اعلام شود، ضمن اینکه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت نیز نباید محکومیت قطعی کیفری مالی داشته باشند.
    به گفته هامونی موارد مزبور عمده شرایطی است که نسبت به شرایطی که برای پذیرش شرکت‌ها در سایر بازارها مانند بازار اول، دوم و بورس تهران جود دارد تا حد ممکن تسهیل و روانتر شده است و این نوید را می‌دهد که بتوان شرکت‌های زیادی را در این بازار پذیرش کرد.
    تنوع راه‌های تامین مالی، دستاورد بازار SME
    مدیرعامل فرابورس ایران همچنین با طرح این موضوع که عرضه اولیه سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس با فراهم آوردن امکان تامین مالی برای سهامداران عمده و صرف نقدینگی حاصل از آن برای توسعه شرکت، مهمترین دستاورد حضور شرکت‌ها در بازار SME است، عنوان کرد: در زمان ورود این شرکت‌ها به بازار معمولا بخشی از سهام آنها عرضه اولیه می‌شود که باب تامین مالی سهامداران عمده را فراهم کرده و موجب تزریق پول به شرکت و توسعه آن می‌شود. همچنین روش‌های دیگر تامین مالی برای این شرکت‌ها امکان استفاده از ابزارهای مالی جدید است؛ چراکه این شرکت‌ها معمولا دارایی‌های راکد زیادی دارند و می‌توانند از طریق انتشار صکوک اجاره یا انواع دیگر صکوک، اوراق مشارکت، صندوق‌های پروژه و ... دارایی‌های راکد خود را تبدیل به اوراق بهادار کنند و از این طریق کسب نقدینگی نمایند.
    هامونی در خصوص دیگر مزایای ورود شرکت‌ها به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: سهولت و سرعت پذیرش، معرفی شرکت به آحاد جامعه، امکان تامین مالی، برخورداری از معافیت مالیاتی، امکان توثیق سهام و سهولت ارتقا به بازارهای بالاتر از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان مزایای پذیرش این شرکت‌ها در فرابورس اشاره کرد. به بیان دقیق‌تر؛ ضوابطی که برای پذیرش شرکت‌ها در بازار SME طراحی شده به گونه‌ای است که بسیاری از شرکت‌ها قادرند با احراز حداقل شرایط و در کوتاه‌ترین زمان در این بازار پذیرش شوند. حضور نام شرکت‌ها در کنار سایر شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیز موجب معرفی شرکت به آحاد جامعه و افزایش اعتبار و برند آن می‌شود. در واقع تبلیغ نام شرکت و محصولات آن از مزایای مهم حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه خواهد بود.
    وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ با همکاری و تعامل سازنده میان سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و فرابورس ایران به عنوان نهاد اجرایی این بازار با سازمان صنایع کوچک و متوسط و نیز ناشران شامل شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های نوظهور، شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی و به طور کلی برندهای معروف پذیرفته نشده؛ شاهد توسعه فرایندهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه اینبار در خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط و در نتیجه کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشورمان باشیم.

    برچسب ها