عصر خودرو

کارشناسان بازار پیش‌بینی کردند

طلای جهانی این هفته گران‌تر می‌شود

عصر بازار- کارشناسان بازار و سرمایه گذاران خرد در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز همچنان نسبت به افزایش قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری خوش بین ماندند و انتظار دارند طلا به رشد چشمگیری که روز جمعه بدنبال ریسک گریزی سرمایه گذاران و معامله گران در واکنش به تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا پیدا کرد، ادامه دهد.

طلای جهانی این هفته گران‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی هفته جاری از کارشناسان بازار، 22 تحلیلگر و معامله گر شرکت کردند که 16 نفر یا 73 درصد آنها نسبت به افزایش قیمت طلا ابراز خوش بینی کردند در حالیکه سه نفر یا 14 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و به همین تعداد هم نظری نداشتند.

    در این بین در نظرسنجی آنلاین کیتکو برای هفته جاری 470 نفر رای دادند که از میان آنها 290 نفر یا 62 درصد افزایش و 126 نفر یا 27 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه 54 نفر یا 11 درصد نظری نداشتند.

    در نظرسنجی هفته قبل 65 درصد از کارشناسان بازار و 80 درصد از سرمایه گذاران خرد به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند. به این ترتیب برای سومین هفته متوالی هر دو گروه صعود طلا به قیمت بالاتر را پیش بینی کردند و برای سومین هفته متوالی پیش بینی درستی داشتند.

    طلا روز جمعه پس از اعلام نتایج همه پرسی روز پنج شنبه انگلیس که حمایت مردم این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) را نشان داد، شاهد بزرگترین افزایش یک روزه از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 بود.

    این تصمیم شوکه کننده در سطح جهانی انعکاس یافت و سرمایه گذاران را که از پیامدهای مالی و اقتصادی این رویداد به وحشت افتاده بودند متقاضی دارایی‌های امن از جمله طلا کرد. شاخص دلار آمریکا در این روز در برابر سبدی از ارزهای بزرگ به بالاترین سطح در شش سال گذشته صعود کرد اما حتی افزایش ارزش دلار که معمولا جهت حرکت معکوس با طلا دارد مانع افزایش قیمت این فلز ارزشمند نشد.

    هر اونس طلا برای تحویل در اوت در معاملات روز جمعه بازار نیویورک 59.30 دلار یا 4.7 درصد افزایش یافت و در 1322.40 دلار بسته شد که از نظر درصدی، بزرگترین افزایش یک روزه از سپتامبر سال 2013 بود. طلا پیش از برگزاری این همه پرسی تحت تاثیر نظرسنجی‌هایی که احتمال ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را نشان داده بود از ابتدای هفته تا روز پنج شنبه روند نزولی پیدا کرده بود و در 1363.10 دلار ایستاده بود.

    اما روز جمعه پس از اعلام نتیجه همه پرسی که حمایت 52 درصد از شهروندان انگلیسی برای جدایی از اتحادیه اروپا را نشان داد طلا حدود 100 دلار نسبت به قیمت نهایی روز پنج شنبه افزایش یافت و تا رکورد 1362.60 دلار صعود کرد. این فلز ارزشمند برای کل هفته 2.1 درصد افزایش ثبت کرد که چهارمین افزایش هفتگی متوالی بود.

    قیمت هر اونس طلا به پوند روز جمعه برای نخستین بار در سه سال گذشته به بالای 1000پوند صعود کرد و قیمت این فلز به یورو 13 درصد افزایش داشت.

    انگلیس نخستین کشوری است که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند که بزرگترین ضربه بر این بلوک از زمان شکل گیری آن است. بعضی از تحلیلگران می گویند این اقدام اروپا را به رکود بازخواهد گرداند و فشار بیشتری بر اقتصاد جهانی وارد می‌کند اما در عوض تقاضا برای طلا را تقویت کرده و از قیمت این فلز پشتیبانی می کند.

    اگرچه در حال حاضر موضوع برکسیت بازار طلا را تحت تاثیر قرار داده است اما فارغ از نتیجه این همه پرسی، انتظار می‌رود نگرانیهای عمده اقتصادی و نرخهای بهره پایین یا منفی که بانکهای مرکزی بزرگ جهان برای حمایت از اقتصادهای شکننده خود معرفی کرده اند، همچنان از قیمتهای طلا حمایت کند.

    این فلز ارزشمند از ابتدای سال 2016 تاکنون تحت تاثیر نگرانیها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای به تاخیر انداختن روند عادی سازی نرخهای بهره کوتاه مدت، بیش از 20 درصد رشد قیمت داشته است.

    طبق آمار بلومبرگ، ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که تحت پشتیبانی طلا قرار دارند در آستانه همه پرسی انگلیس حتی با وجود کاهش قیمت طلا در چهار روز اول هفته به روند صعودی ادامه داد با اینهمه روز پنج شنبه چندان تغییری نداشت و به 1904.6 تن رسید. میزان ذخایر این صندوقها پس از کاهش در سه سال گذشته، امسال 443 تن افزایش داشته که منعکس کننده خوش بینی سرمایه گذاران نسبت به این فلز زرد است.

    برچسب ها