عصر خودرو

پس از عربستان و عراق؛

ایران سهم خود را در بازار نفت اروپا از روسیه باز پس می گیرد

عصر بازار- ایران که تاکنون توانسته بخشی از سهم خود در بازار نفت اروپا را از عربستان و عراق، بازپس بگیرد، اکنون در نظر دارد که نفت اورال روسیه را نیز پشت سرگذاشته و بازارهای صادراتی خود در قاره سبز را به طور کامل احیا کند.

ایران سهم خود را در بازار نفت اروپا از روسیه باز پس می گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سال های تحریم، کشورهایی که نفتی مشابه نفت ایران را تولید می کردند، سهم ایران در بازارهای جهانی را اشغال کردند که از جمله آنها را می توان عربستان، عراق، نیجریه و روسیه نام برد.
    اما پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها و آغاز بازگشت نفت ایران به بازار، نفت این کشورها به سرعت در مقابل نفت ایران کوتاه آمده و مجبور به عقب نشینی شده است، به گونه ای که تهران توانسته بخش عمده ای بازار نفت خود را در مناطق مختلف از جمله اروپا، بازپس گیرد و میزان تولید و صادرات خود را به دوران پیش ازتحریم، نزدیک سازد.
    صادرات نفت ایران به اروپا که در دوران تحریم به ارسال روزانه حدود 100 هزار بشکه به ترکیه محدود شده بود، اکنون به مرز 600 هزار بشکه نزدیک شده است.
    اکنون توتال (فرانسه)، شل (انگلیس-هلند)، سپسا (اسپانیا)، ساراس (ایتالیا) و هلنیک (یونان) خرید نفت از ایران را آغاز کرده اند و به تازگی نیز یک پالایشگاه ایتالیایی نیز تمایل خود برای خرید نفت از ایران را اعلام کرده است.
    بر این اساس، شرکت لوک اویل روسیه خواستار جایگزین سازی نفت خام ایران با اورال روسیه در پالایشگاه ایساب در جزیره سیسیل ایتالیاست.
    به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وحید علی اکبراف مدیرعامل لوک اویل گفت: لوک اویل برنامه ریزی کرده تا پالایش نفت خام ایران را در پالایشگاه آی اس ای بی (ISAB) در جزیره سیسیل ایتالیا از سر گیرد و نفت ایران را جایگزین نفت اورال روسیه کند.
    وی اضافه کرد: در نظر داریم نفت خام ایران را دوباره به این پالایشگاه بازگردانیم، زیرا اکنون نفت اورال گران تر از نفت خام ایران تمام می شود؛ همچنین قصد داریم در پالایشگاه های دیگر نیز از نفت خام ایران استفاده کنیم.
    مدیرعامل لوک اویل افزود: نفت خام ایران بهترین گزینه برای پالایش در پالایشگاه ایساب است، زیرا این پالایشگاه 70 درصد برای پالایش نفت خام سنگین از ایران طراحی شده و 30 درصد بقیه ظرفیت آن برای پالایش نفت سبک از لیبی پیش بینی شده است.
    ایران پس از توافق تاریخی خود با قدرت های بزرگ جهان بر سر مساله هسته ای خود معاملات و همکاری های بین المللی خود را افزایش داده تا به جهانیان نشان دهد فعالیت های هسته ای این کشور با رویکرد صلح جویانه انجام شد.
    ایران ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) با شرکت های پالایشگر اروپایی قراردادی را برای افزایش صادرات نفت به اروپا امضا کرد، به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، قرار است این توافق در چند ماه آینده عملیاتی شود.
    شرکت لوک اویل مالک 100 درصد پالایشگاه ایساب جزیره سیسیل ایتالیا محسوب می شود .
     میزان صادرات نفت ایران در اواخر خردادماه امسال به 2.1 میلیون بشکه در روز رسید که بخش عمده آن به بازارهای آسیایی صادر شد.
    صادرات بخشی از محموله های نفتی ایران به اروپا در ماه های گذشته در قالب قراردادهای بلند مدت و فروش بقیه به صورت تک محموله انجام شد.

    برچسب ها