عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۳۷)

چشم انداز تکنیکال پوند و طلا پس از جدایی انگلستان از یورو

عصر بازار- جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا منجر به کاهش چشمگیر ارزش پوند نسبت به دلار و افزایش قیمت ناگهانی طلا در بازار های جهانی شده است.

چشم انداز تکنیکال پوند و طلا پس از جدایی انگلستان از یورو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» پس از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا که منجر به کاهش چشمگیر ارزش پوند نسبت به دلار و افزایش ناگهانی قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است، تحلیل تکنیکال این دو کالا در بازارهای جهانی بررسی شده است.

    پس از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، بعد از 43 سال ارزش پوند در بازار ارز جهانی به شدت افت کرد و کف قیمتی 40 سال گذشته را شکست. حال این موضوع مطرح می شود که چرا با خروج یک کشور از اتحادیه اروپا ارزش ارز آن کشور افت می کند؟

    به اعتقاد کارشناسان، بریتانیا بیش از 4.5 تریلیون بدهی دارد و این بدهی با استفاده از اهرم های اعتباری از بانک مرکزی اروپا معتبر می شود. اکنون با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این بدهی ها بدون پشتوانه هستند و ریسک سرمایه در این کشور به شدت بالا می رود.

    نکته بعدی این است که خیل عظیمی از شغل هایی که به واسطه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در این کشور ایجاد شده بود، اکنون از بین خواهد رفت. بنابراین تضعیف آمار اشتغال و از بین رفتن فرصت های شغلی به شدت به ارزش پول ملی یک کشور ضربه می زند.

    البته بحث بنیادی در این باره بسیار مفصل و تخصصی است که در این یادداشت نمی گنجد. بنابراین در ادامه این یادداشت به بررسی وضعیت تکنیکال پوند-دلار می پردازیم.

    تصویر جفت ارز برابری پوند به دلار را از ابتدای سال 2000 تا کنون نشان می هد که پوند امروز ریزش بسیار سنگینی داشته و به کف کانال 8 ساله خود، یعنی محدوده 1.37 دلار به ازای هر پوند رسیده است.

    این محدوده در سال های 2009 و 2001 هم حمایت های مناسبی برای این ارز بوده است، اما امروز به آن حمله شد و قیمت های 1.32 دلار به ازای هر پوند هم دیده شد.

    بنابراین اگر در هفته آینده پوند در قیمت های کمتر از 1.33 دلار تثبیت شود به نزول خود ادامه، هدف 1.1 دلاری پیدا خواهد کرد.

    از طرفی رییس بانک مرکزی انگلیس پس از بی ثباتی بازار اعلام کرد که آمادگی تزریق 250 میلیارد پوند نقدینگی به بازار را دارند تا بازار بیش از این از وضعیت پایدار خارج نشود. از نظر تکنیکال هم مشخص است که در صورت تثبیت بالای 1.41 و سپس 1.46 می توان امید به رشد بیشتر پوند در بلند مدت داشت.

    چند هفته قبل که بدبین ترین افراد هم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را محتمل نمی دانستند، جورج سورس از بزرگترین و قدیمی ترین سرمایه گذاران بازار سرمایه تمام سهام خود را فروخت و فقط طلا خرید.

    شاید بهتر بود با این خبر وزن بیشتری به احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می دادیم. اما وقتی که رفراندوم بریگزیت رای آورد، طلا بیش از 100 دلار به ازای هر اونس گران شد و تمام بازارهای سهام اروپا و آسیا به شدت افت کردند. البته در برخی سهام افت های 20 الی 30 درصدی هم مشاهده می شد تا جایی که کره جنوبی بازار بورس خود را تعطیل کرد.

    درنمودار هفتگی طلا سقف 2000 دلاری سال 2011 را مشاهده می شود که پس از آن ریزش این فلز گرانبها با شکستن کف های قبلی و ناتوانی در شکست سقفهای قبلی (که در تصویر مشخص شدهاند) شروع شد و در سال 2015 به کف نزدیک به 1000 دلاری رسید.

    اما در پایان هفته قبل سقف های قبلی شکست و این نشان از تغییر روند طلای جهانی دارد.

    مقاومت مهم 1358 دلاری نقطه عطف طلا خواهد بود که خط روند نزولی 7 ساله هم در همین قیمت قرار دارد. در صورت شکست، روند طلا به کل تغییر خواهد کرد و برای بلند مدت ها فقط پوزیشن های خرید در حمایت ها را پیشنهاد خواهیم کرد، اما اگر برگشت از این قیمت جدی شود طلا مدتی درجا خواهد زد و شاید دوباره نزول بیشتری در انتظارش باشد.

    *ابراهیم قزل گل، مدیر گروه تحلیل سهامیاران

    برچسب ها