عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۳۴)

بریتانیا با بازار نفت چه می کند؟

عصر بازار- طی روزهای اخیر بهای نفت نوسانی محدود حول ۵۰ دلار در هر بشکه را تجربه کرد. بازار نفت از چندی پیش با وجود این که اختلال هایی در عرضه آن پدید آمد رونق نسبی داشته، اما درباره تغییرات قیمت ها در ماه های آینده باید دید اتفاقات اخیر بریتانیا چه روندی را برای طلای سیاه رقم می زند.

بریتانیا با بازار نفت چه می کند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، اوپک در گزارش جدید خود اعلام کرده درآمد نفتی اعضاء این سازمان در سال گذشته میلادی با 437 میلیارد دلار کاهش به پایین ترین میزان در 10 سال اخیر رسیده است و افزایش صادرات نتوانسته تاثیر کاهش قیمت ها را خنثی کند. درآمد نفتی اوپک در سال گذشته 518.2 میلیارد دلار بود و سهم این سازمان از عرضه جهانی نفت تغییری نسبت به سال 2014 نداشت.

    سال گذشته قیمت نفت 35 درصد کاهش یافت و میزان تولید نفت آمریکا افزایش پیدا کرد درحالیکه عربستان سیاست تولید با حداکثر توان را دنبال کرد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، قیمت نفت 80 درصد افزایش یافته و عامل آن اختلال در عرضه نفت از سوی نیجریه، لیبی، کانادا و چین بوده است. البته از میزان تولید نفت آمریکا نیز کاسته شده است.

    همچنین طی سال اخیر متوسط تولید روزانه نفت اوپک 200 هزار بشکه بالاتر از سال 2014 بود و سهم این سازمان در تولید جهانی نفت، پس از 4 سال رشد کرد. این سهم با 0.2 درصد افزایش به 43 درصد رسید. البته این افزایش نتوانست تاثیر منفی کاهش شدید قیمت ها بر درآمد اعضاء اوپک را خنثی کند. به همین دلیل اعضاء این سازمان برای نخستین بار از سال 1998 کسری بودجه داشتند. میزان این کسری 99 میلیارد دلار بود. در سال 2014 اعضاء اوپک 238 میلیارد دلار مازاد حساب جاری داشتند.

    سال پیش صادرات نفت عربستان بطور متوسط روزانه 7.163 میلیون بشکه بود و میزان تولید نفت این کشور با 4.9 درصد افزایش به 10.193 میلیون بشکه در روز رسید. سال پیش فعالیت های حفاری در کشورهای عضو اوپک کاهش یافت و چاه های نفتی فعال در این کشورها با 66 حلقه کاهش به 887 حلقه رسید.

    درباره افق قیمت نفت دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. عده ای از تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده افزایش عرضه و رشد کند تقاضا به کاهش قیمت ها منجر می شود اما برخی کارشناسان نظری مخالف این گروه دارند. البته اکثر نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا که اکنون به دلیل اختلال در عرضه پدید آمده است در ماه های آینده از میان می رود و بازار تا اواسط سال آینده میلادی همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود.

    در سال 2014 اعضاء اوپک عملا سقف تولید را نادیده گرفتند و از آن زمان تاکنون قیمت ها به شدت کاهش یافته است. اگر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا تغییر نکند امسال و سال آینده میزان تولید نفت در این کشور به ترتیب 665 هزار بشکه و 420 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

    پس از رفع اختلال ها در عرضه نفت لیبی، نیجریه و کانادا، تولید و صادرات نفت ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. برای افزایش قیمت ها لازم است اختلال های جدیدی در تولید نفت پدید آید. در این میان واکنش تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا به تغییرات قیمت نفت، عاملی مهم در وضعیت بازار است.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها