عصر خودرو

با تعلیق یکساله محدودیت‌های سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی

ایران یک گام دیگر برای بازگشت به اقتصاد جهانی نزدیک شد

عصر بازار- اقتصادهای بزرگ جهان روز جمعه موافقت کردند تدابیر ضدپولشویی علیه ایران را به مدت یک سال تعلیق کنند.

ایران یک گام دیگر برای بازگشت به اقتصاد جهانی نزدیک شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سازمان بین المللی "گروه ویژه اقدام مالی" (FATF) که پولشویی در جهان را مونیتور می‌کند در نشست 37 عضو این سازمان که روز جمعه در کره جنوبی برگزار شد، تصمیم گرفت ایران را همچنان در لیست سیاه کشورهایی که ریسک بالایی دارند نگه دارد اما با استقبال از تعهدات ایران برای بهبود تدابیر مقابله با پولشویی، برخی از محدودیتها علیه ایران را به مدت یک سال معلق کرد.

    بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، اعلام این خبر نشانه دیگری از پیشرفت اقدامات ایران برای بازگشت به اقتصاد جهانی پس از امضای توافق هسته ای تاریخی است.

    در نشست کره جنوبی سازمان FATF، آمریکا و 36 عضو دیگر این سازمان از تعهد ایران برای رسیدگی به کاستی‌ها در مقابله با پولشویی و مبارزه با فاینانس تروریسم استقبال کردند. ایران همچنین خواستار مساعدت فنی در این تلاش است.

    اعضای FATF به منظور حمایت از سیستم مالی جهانی علیه کشورهایی که در لیست سیاه این سازمان قرار دارند تدابیر محدودکننده ای را اعمال می‌کنند. این سازمان که سه بار در سال دیدار می‌کند، اعلام کرد بانکها باید در روابط تجاری و مبادلات با شهروندان ایرانی، کنترلهای لازم را اعمال کنند.

    اگر ایران در 12 ماه آِنده موفق نشود پیشرفت لازم را انجام دهد سازمان FATF مجددا تدابیر معلق شده علیه ایران را اعمال خواهد کرد و اگر ایران در مدت مذکور به تعهداتش عمل کند، FATF اقدامات بعدی را مورد ملاحظه قرار خواهد داد.

    این سازمان از ایران خواست به طور کامل به رفع کاستی‌ها در مقابله با پولشویی و بویژه فاینانس تروریسم بپردازد.

    تصمیم روز جمعه اعضای FATF مخالفان توافق هسته ای ایران در آمریکا را به واکنش واداشت با اینهمه مقامات آمریکایی در بوسان کره جنوبی اعلام کردند تصمیم مذکور تاثیری در تحریمهای دولت آمریکا علیه ایران نخواهد داشت.

    ایران برای خارج شدن از لیست سیاه FATF لابی کرده است از این رو تصمیم اخیر این سازمان پیروزی بزرگی برای تهران به حساب می آید. ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران چندی قبل در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی ان بی سی از دیدار نمایندگان دولت با سازمان FATF خبر داده و اظهار کرده بود نمایندگان FATF از اقداماتی که توسط بانکها و موسسات مالی ایران انجام گرفته است متعجب شدند و از تغییراتی که ما در بخش بانکی خود صورت داده ایم مطلع نبودند.

    این سازمان با تایید این دیدار، اعلام کرده بود FATF فرآیندی را مدیریت می‌کند تا اطمینان حاصل کند کشورهای سراسر جهان استانداردهای بین المللی ضد پولشویی و ضد فاینانس تروریسم را رعایت می‌کنند. فرآیند مذکور یک فرآیند دقیق، غیرسیاسی، بسیار فنی و اغلب طولانی است و بازبینی وضعیت ایران به شکل بی‌طرفانه مشابه بازبینی‌هایی که برای کشورهای دیگر انجام گرفته است انجام خواهد شد.

    مقامات کشور در ماه‌های اخیر از این شکایت داشته اند که علیرغم رفع تحریم‌ها علیه نظام بانکی کشور، هنوز معاملات خارجی با دشواری صورت می‌گیرد و کاهش سختگیری‌های مرتبط با اتهام پولشویی یکی از مواردی است که مقامات کشور در ماه‌های اخیر پیگیری کرده‌اند.

    بانکداران اروپایی گفته‌اند از این نگران هستند که پس از معامله با بانک‌های ایرانی، آمریکا اعلام کند معاملات انجام شده بخشی از جریان پولشویی بوده و یا به تامین مالی تروریسم کمک می‌کرده است. نگرانی آنها این است که به این ترتیب از طرف آمریکا جریمه شوند.

    علیرغم رفع تحریم‌های‌ هسته‌ای علیه تهران، آمریکا هنوز برخی افراد و سازمان‌ها را در ایران مورد تحریم قرار داده و همچنین ایران را به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و انجام فعالیت‌های پولشویی متهم می‌کند.

    برچسب ها