عصر خودرو

نیم نگاهی به بازار مواد اولیه صنعت فولاد

عصر بازار- شواهد بسیاری نشان‌دهنده برتری عرضه برتقاضا در بازار سنگ‌آهن است هرچند بازار قراضه فولادی به‌عنوان دومین ماده اولیه صنعت فولاد پس از سنگ‌آهن، با نوساناتی همراه بوده اما دورنمای بهای این کالا هنوز هم با ثبات ارزیابی می‌شود.

نیم نگاهی به بازار مواد اولیه صنعت فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، بی‌اچ‌پی بیلیتون بزرگ‌ترین‌ شرکت معدنی دنیا و سومین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان پیش‌بینی کرده حداقل 10 سال دیگر مازاد عرضه سنگ‌آهن ادامه خواهد داشت و پس از آن به توازن می‌رسد.در این بین سنگ‌آهن یکی از کالاهایی است که بیشتر زمان می‌برد تا به ثبات برسد چرا که مساله مازاد عرضه آن جدی‌تر است. گرچه قیمت آن از سطوح پایین سال قبل بهتر شده و امسال تا 60 دلار هم رسید ولی این بهبود‌ها موقتی است.یکی از علل اصلی کندی سرعت بهبود بازار سنگ‌آهن نیز همین مازاد عرضه و افزایش روند تولید در سال‌های پیش رو است. قیمت سنگ‌آهن سال 2011 به اوج 191 دلار رسید و در حال حاضر به حدود 50 دلار سقوط کرده است. این افت قیمت‌ها موجب تعطیلی معادن بسیاری که هزینه تولید بالایی داشته‌اند، شده است.

    سنگ‌آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین باثبات و 51 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر است. قرارداد سوآپ ماه جولای نیز 85/ 48 دلار در هر تن خشک ثبت شد که 30 سنت رشد داشت.روزهای اخیر تمایل به خرید سنگ‌آهن در چین بهتر شده ولی قیمت‌های درخواستی آنها پایین است. اغلب فعالان آینده بازار فولاد و سنگ‌آهن را همچنان در رکود و ضعیف می‌بینند.آخرین قیمت بیلت در بازار چین 277 دلار و 20 سنت در هر تن درب انبار ثبت شده که 3 دلار رشد داشته است. در بازار فیوچرز فولاد نیز قیمت قرارداد میلگرد 3 دلار رشد داشته و 316 دلار هر تن ثبت شد.

    نوسان قیمت قراضه

    آخرین قیمت قراضه کانتینری خلوص 20-80 وارداتی از آمریکا در تایوان 210 تا 215 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است. قیمت‌های پیشنهادی 10 تا 15 دلار بالا رفته است. برخی دیگر پیشنهاد قیمت نمی‌دهند.هفته گذشته معاملاتی در 200 دلار هر تن سی‌اف‌آر نهایی شد. انتظار می‌رود معاملات این هفته نیز بالای 200 دلار باشد.آخرین قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 80-20 در ترکیه 5/ 6 دلار افت داشته و به 218.5 دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید. به گزارش «ایفنا» 4 محموله از دریای بالتیک در این حدود خریداری شد.فعالان بازار قیمت‌های آمریکا را بالای 230 دلار می‌دانستند ولی پیشنهادی از آمریکا شنیده نشد. شایعه احتمال حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد چین بر بازار اثر گذاشت و برخی معتقدند اگر این چنین شود چین چند ماه صادرات نخواهد داشت و این به نفع تولیدکنندگان ترکیه است. قیمت بیلت هم بالا می‌رود. البته این اخبار هنوز در ابهام است و روشن نیست نتیجه چه خواهد بود.

    برچسب ها