عصر خودرو

رای بریتانیایی‌ها چه اثری بر نرخ سکه و ارز دارد؟

رفراندوم قیمتی در بازار

عصر بازار- شواهد نشان می‌دهد بازارهای داخلی امروز شاهد یک مچ‌اندازی و وزن‌کشی در اثرگذاری خواهد بود. برخی بر این اعتقاد هستند که پس لرزه‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نتیجه خود را پس از مشخص شدن پیروز این وزن‌کشی نمایان خواهد کرد.

رفراندوم قیمتی در بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، عوامل بنیادی و نفوذ معامله‌گران بزرگ در بازار داخلی دو سوی این وزن‌کشی به حساب می‌آیند.

    چرا وزن‌کشی؟

    وقتی آمار‌ها از سنگینی «نه بزرگ» بریتانیا به اتحاد با اروپا خبر دادند یکی از بازار‌هایی که برق از قیمتش پرید بازار طلا بود. تغییر قیمت اونس بی‌شک بر بازار سکه داخلی بی‌تاثیر نیست. پرش اونس طلا و عبور از مرز هزار و 300 دلار در انتهای هفته گذشته، ارزش ذاتی سکه را به سطح یک میلیون و 70 هزار تومان نزدیک کرده است تا برخی از بازیگران بازار انتظار داشته باشند که روز شنبه رکوردهای افزایشی جدیدی برای سکه ثبت شود. تاکید تحلیلگران معتقد به رکوردزنی سکه با تکیه بر عوامل بنیادی بازار بود؛ اما در سوی دیگر گروهی نیز وجود داشتند که با اشاره به آرایش معامله‌گران اعتقاد داشتند رکوردی در بازار ثبت نخواهد شد. گروه دوم از زاویه رفتار معامله‌گران بزرگ به تفسیر اولین آغاز هفته بازار‌ها در تابستان می‌پرداختند. به باور آنان شماری از معامله‌گران بزرگ در روزهای گذشته عمدتا در موقعیت فروش بودند. پیش‌بینی می‌شود این دسته با فروش بخش اعظمی از موجودی خود مجددا موقعیت خرید بگیرند. اگر قرار باشد بازار خود را با تحولات بنیادی تطبیق دهد این دسته به‌دلیل افزایش شدید قیمت از بازار جا خواهند ماند؛ بنابراین آنان به‌دلیل جانماندن از تحولات بازار اجازه نخواهند داد قیمت سکه به سطوح بنیادی نزدیک شود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود این گروه از طریق عرضه باقیمانده موجودی خود و احتمال فروش دلار در بازار ارز، مانع از تطبیق کامل قیمت سکه با تحولات بنیادی می‌شود؛ بنابراین از این نگاه،اگر معامله‌گران بزرگ پروژه خود را با موفقیت انجام دهند قیمت سکه نه تنها رکوردی ثبت نخواهد کرد، بلکه نرخ دلار نیز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین مواجهه عوامل بنیادی در برابر نیروی معامله‌گران بزرگ و وزن‌کشی آنها را می‌توان سطح واکنش بازار به رفراندوم بریتانیا دانست. این مواجهه خود می‌تواند سنجشی از قدرت دو نیروی یاد شده باشد. برنده هر کدام از طرفین شاید روشن‌کننده مسیر در نخستین هفته کامل بازار در تابستان باشد. باید دید گرایش بازار داخلی به سوی کدام نیرو است؛ معامله‌گران بزرگ یا عوامل بنیادی؟

    البته تجربه گذشته نشان می‌دهد در بر خی مقاطع بازار داخلی راه بینابین را انتخاب کرده است؛ اگر این اتفاق هم رخ دهد باید انتظار داشت که اثرات شوک اونس روز شنبه به‌طور کامل در بازار تهران تخلیه نشود و بخشی از آن تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران تعدیل شود، اما در روزهای آتی به مرور این تخلیه انجام شود. روز شنبه، علاوه بر دلار و سکه، قیمت سایر ارزها نیز در بازار داخلی از همه‌پرسی بریتانیا بر بازارهای جهانی اثر خواهد گرفت. پوند و یورو نامزدهای اصلی این اثرگذاری هستند و احتمال افت قیمت این دو ارز بالا عنوان می‌شود.

    سکه و دلار قبل از شوک خروج؟

    بازار‌های داخلی روز پنج شنبه را در حالی آغاز کردند که رای‌گیری برای ماندن یا خروج بریتانیا از اروپا آغاز شده بود. چون خبر جدی از نتایج در کار نبود سکه در مجموع دو هزار تومان افزایش یافت و قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان را ثبت کرد. دلار هم به 3470 تومان رسید تا در پایان کار فقط دو تومان بالاتر رود.

     

    تطبیق قیمت سکه با اونس

    پس از اعلام نتایج همه‌پرسی قیمت اونس افزایش یافت و تا 1360 دلار بالا رفت. البته در ادامه به 1310 دلار کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر سکه با اونس 1310 دلاری که پایین‌ترین سطح قیمت تا بعد از ظهر روز گذشته بوده بخواهد تطبیق کند، ارزش ذاتی سکه به حدود یک میلیون و 70 هزار تومان می‌رسد که نرخ دلار هم در این محاسبه قیمت بسته شده روز پنج شنبه که دلار 3 هزار و 470 تومان بود در نظر گرفته شده است؛ بنابراین انتظار اینکه قیمت سکه روز شنبه افزایش پیدا کند، دور از ذهن نیست، اما سطح افزایش آن جای بحث است؟

    سکه و 5 کاهش متوالی

    در حالی این انتظار وجود دارد که قیمت سکه امروز در مدار افزایشی قرار بگیرد، که فلز گرانبهای داخلی هفته گذشته وارد فاز کاهشی شد. سکه تمام بهار آزادی در 6 روز کاری هفته گذشته، 5 کاهش متوالی قیمت را تجربه کرد و تنها در روز پنج‌شنبه بود که افزایش قیمت را تجربه کرد. شنبه گذشته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 43 هزار تومان به پایان برد که کاهشی 5 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه 2 هفته پیش داشت. در ادامه هفته، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی خود را ادامه داد، به‌طوری‌که تا روز چهارشنبه دو کانال قیمتی پایین آمد و وارد کانال یک میلیون و 20 هزار تومان شد. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر چهارشنبه برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 26 هزار تومان بود.

    افت بهای اونس در هفته گذشته، مهمترین عاملی بود که قیمت سکه را تا روز چهارشنبه در مسیر کاهشی قرار داده بود. کاهش بهای اونس در آستانه برگزاری همه‌پرسی بریتانیا در روز پنج‌شنبه، انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه را پایین آورده بود. با این حال، بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه کمی افزایش یافت تا سکه نیز از فاز کاهشی خارج شود و با 2هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان برسد. این افزایش تنها میزان کاهش بهای سکه در هفته گذشته را پایین آورد و به 9/ 1 درصد رسانید. این در حالی است که سکه دو هفته پیش افزایش 8/ 2درصدی را تجربه کرده بود. حال باید منتظر ماند و دید که افزایش روز پنج شنبه به روز شنبه نیز سرایت خواهد کرد؟ حادثه ای که با توجه به صعود بهای اونس در انتهای هفته گذشته دور از انتظار نیست؛ آنچه بر آن توافق چندانی وجود ندارد، میزان رشد سکه در ابتدای هفته جاری است.

    دلار و بازار کم‌نوسان

    هفته گذشته، شاخص ارزی نوسانات چندانی را تجربه نکرد و در دامنه 3 هزار و 455 تومان تا 3 هزار و 470 تومان تغییرات خود را ثبت کرد. روزهای شنبه و یکشنبه گذشته، دلار دو کاهش متوالی را تجربه کرد و تا قیمت 3 هزار و 455 تومان پایین آمد. با این حال، در ادامه هفته، شاخص ارزی در مسیر افزایشی قرار گرفت و توانست تا محدوده 3 هزار و 470 تومان بالا رود. روز پنج شنبه، دلار با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 470 تومان رسید تا این ارز پس از 2 هفته به این محدوده قیمتی وارد شود. این اتفاق موجب شد که دلار در هفته گذشته، 3/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کند. افزایش یا کاهش بهای دلار در هفته گذشته عمدتا تحت‌تاثیر نوسانات نرخ حواله درهم و تغییرات بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

    برچسب ها