عصر خودرو

با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا از امروز در بازار آتی سکه پیش‌بینی می‌شود

دوربرگردان بازار فیوچرز

عصر بازار- بامداد روز جمعه خبر جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا منتشر شد تا خوش‌بینی‌ها در ارتباط با این واقعه را به شوک بدل کند. در این راستا واکنش بازارها به «همه‌پرسی انگلستان» متفاوت بود.

دوربرگردان بازار فیوچرز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار اونس طی این خروج روندی افزایشی به خود گرفت به‌طوری که ارزش اونس تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت 16)به رقم 1327 دلار رسید، رقمی که افزایش 70 دلاری نسبت به آخرین معاملات فلز گرانبها را در خود داشت. در حالی که روز پنج‌شنبه اونس به قیمت 1261 دلار رسیده بود.

    بازار آتی هفتگی سکه اما عمدتا تحت تاثیر همه‌پرسی انگلیس و پیش‌بینی‌های متفاوت از این واقعه بود. در واقع طی هفته گذشته پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه به این صورت بود که حداقل در کوتاه‌مدت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اتفاق نمی‌افتد، به همین منظور فاصله قیمت سکه نقدی با سررسید اسفندماه که طی دو هفته گذشته به 70 هزار تومان رسیده بود، طی هفته گذشته به 52 هزار تومان رسید که بررسی و مقایسه این ارقام نشان‌دهنده این است که فشار فروشنده‌ها بیشتر از خریدارها بود. در واقع طی هفته گذشته، فروشندگان نقش غالبی در بازار آتی سکه داشتند.

    اگرچه روز گذشته بازار اونس طی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا افزایشی شد، ولی بازار جهانی طی هفته گذشته با خوش‌بینی هر چند ناچیز به ماندن انگلیس روندی کاهشی را طی کرد. طی هفته گذشته نتایج نظر‌سنجی‌ها هر‌چند با اختلاف ناچیز، اما بر این مبنا بود که انگلیس در اتحادیه اروپا ماندگار می‌شود و این خوش‌بینی در بازار طلا و دلار و همین طور بازار آتی سکه تاثیر‌گذار بود. طی هفته‌های گذشته اونس روند آرام صعودی را طی می‌کرد که طی هفته گذشته خوش‌بینی موجود نسبت به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا موجب کاهش روند اونس در بازارهای جهانی شد. در بازار آتی اما حجم کل معاملات بازار سکه طی هفته گذشته به 68 هزار و 143 معامله رسید، در حالی که این رقم در هفته گذشته 65 هزار و 602 معامله بود که این میزان افزایش 2 هزار و 541 معامله‌ای را در خود داشت، البته این افزایش حجم معاملات در دو هفته قبل روند افزایش تندتری را داشت به‌طوری که طی دو هفته قبل حجم معاملات افزایش 51 درصدی این میزان را نشان می‌داد، ولی طی هفته گذشته این روند اگر چه افزایشی بود اما روند افزایشی کندتری نسبت به دو هفته قبل داشت.

    آماده‌سازی برای جایگزینی در دو سررسید

    نگاهی به دو سررسید نزدیک در معاملات آتی سکه (تیر و شهریور) نشان می‌دهد که این دو سررسید در حال آماده‌سازی برای جایگزینی هستند. نشانه این موضوع کاهش شیب افت سررسید تیر و تشدید شیب سررسید شهریور است، به عبارتی تیرماه در حال نزدیک شدن به حرکت مستقیم‌الخطی است که نشان از ثبات نسبی این سررسید در مقایسه با شهریور دارد؛ به این ترتیب در آخرین روز معاملات هفته گذشته، قیمت در سررسید شهریور حتی از سررسید تیر پایین‌تر آمد (به نمودار همراه مراجعه شود) که این موضوع در معاملات بازار آتی معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد. در ادامه نگاهی به سررسیدهای دور (دی و اسفند) موید این مطلب است که نسبت و رابطه بین سررسیدها از یک ثبات مشخص تبعیت می‌کند، به نوعی روند منطقی را طی می‌کند.

    سکه سررسید اسفندماه در بازار آتی طی روز پنج‌شنبه هفته گذشته پایین‌ترین قیمت را با رقم یک میلیون و 78 هزار تومان به خود دید. طی هفته گذشته بازار آتی سکه، بازاری کم نوسان بود که تحت تاثیر اونس و دلار نوسان می‌کرد، این در حالی است که فشار فروش طی هفته گذشته بیشتر از خرید بود. در بازار نقدی هم حباب منفی در مورد سکه وجود داشت به این معنا که سکه زیر قیمت جهانی خودش در بازار معامله می‌شد که این اتفاق تنها در مورد سکه نقدی نبود و در مورد طلا هم این حباب منفی وجود داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سکه در بازار نقدی روز چهارشنبه بیش از 50‌هزار تومان حباب منفی داشت که این حباب در بازار آتی سکه نیز دیده شد. در عین حال در حالی که فاصله قیمتی سکه نقدی و آتی سررسید اسفند طی هفته‌های گذشته و در مقاطعی به 70 هزار تومان رسیده بود، طی روزهای پایانی هفته گذشته این رقم به زیر 60 هزار تومان و در آخرین روز فعالیت بازار آتی با اختلاف قیمت 52 هزار تومان به کار خود پایان داد.

    فروشندگان از خریداران پیشی گرفتند

    فرآیند پیش‌بینی بازار آتی طی هفته گذشته با تصور ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا موجب شد که فعل فروش میان فعالان بازار بیش از خرید اتفاق بیفتد، با این حال پیش‌بینی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا ذهنیتی منفی در مورد اونس طلا را به وجود می‌آورد که این ذهنیت، طلا را به کانال 1240 دلاری هدایت می‌کرد. دلار طی هفته گذشته با قیمت 3458 تومان هفته را آغاز کرد و در لحظات آخر روز چهارشنبه با افزایش 10 تومانی به کار خود پایان داد در این راستا دلار در ابتدای فعالیت هفتگی خود روندی کاهشی را تا روز یکشنبه طی کرد و بعد از آن روندی افزایشی را برگزید. تعریف موقعیت باز در بازار آتی دست فعالان و بازیگران را در این بازار باز گذاشته است و بر این مبنا فعالان بازار اکثرا موقعیت فروش در بازار گرفته‌اند تا بعد از منتشر شدن همه پرسی انگلستان و خوش‌بینی نسبت به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا که موجب کاهش قیمت طلای جهانی می‌شود، این فعالان نیز دست به فروش در این بازار بزنند، اما همه پرسی انگلیس نتیجه‌ای کاملا عکس آنچه که بین فعالان بازار پیش‌بینی می‌شد داشت. با اینکه طی هفته گذشته خبرهایی مبنی بر ارائه پیشنهاد‌ها و امتیازهایی از سمت کشورهای آلمان و فرانسه به انگلیس به منظور ماندن این کشور در اتحادیه اروپا عنوان شد و از سویی رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز توصیه به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا داشت و در عین حال تحلیل کارشناسان روی این موضوع بود که اتفاقا انگلیس این کشورها را وارد بازی کرده است تا به این منظور بتواند امتیازهایی را از این کشورها کسب کند، با این حال اتفاقات جور دیگری رقم خورد و موجب شد تا تمام پیش‌بینی‌ها در لحظات آخر خوش‌بینی‌ها را تبدیل به شوک و بهت کنند. با این حال خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیرات مقطعی روی بازار خواهد داشت، چرا‌که بازار اگرچه به وقایع مهم عکس‌العمل نشان می‌دهد ولی ادامه فعالیت‌های بازار روی یک محور خبری نیست و طی روزها محورهای خبری تغییر مسیر می‌دهند و بالطبع فعالیت‌های بازار را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در هفته جاری منجر به افزایش حجم معاملات خواهد شد و باعث می‌شود قیمت سکه در بازار آتی هم افزایش پیدا کند و بالا رفتن قیمت اصطلاحا پیش‌خور شدن را خواهد داشت.

    برچسب ها