عصر خودرو

نگاهی به مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رویدادهای هفته گذشته به شرح زیر می باشد.

    عرضه های داخلی، سرآغازی برای صادرات سیمان از بورس کالا

    به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، با توجه به آزادسازی قیمت سیمان و فراهم شدن شرایط عرضه این محصول در بورس کالا، طی یک سال گذشته رایزنی و توافقاتی با انجمن سیمان برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا صورت گرفته است که شنبه گذشته شاهد عرضه سیمان در تالار داخلی بورس کالا بودیم.

    پس از حدود 4سال غیبت، روز شنبه دو هزار تن سیمان تیپ2 شرکت سیمان اصفهان روی تابلوی معاملات بورس کالای ایران رفت که یک هزار تن آن با قیمت پایه 1055ریال مورد معامله قرار گرفت. این عرضه و معامله در شرایطی صورت گرفت که دبیر انجمن سیمان از مهیا بودن شرایط برای صادرات سیمان از بورس کالا خبر داده بود که به نظر می رسد آغاز عرضه های داخلی این محصول، سرآغازی برای صادرات سیمان از بورس کالا خواهد بود.

    در همین زمینه دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با توجه به آزادسازی قیمت سیمان و فراهم شدن شرایط عرضه این محصول در بورس کالا، طی یک سال گذشته رایزنی و توافقاتی با انجمن سیمان برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا صورت گرفته است که روز شنبه شاهد عرضه سیمان در تالار داخلی بورس کالا بودیم.

    مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: در حال حاضر با مازاد شدید عرضه سیمان در کشور مواجه هستیم و جهت صادرات باید یک بازار نظام‌مندی وجود داشته باشد؛ بنابراین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع مختلف قرار است عرضه صادراتی سیمان از طریق بورس کالای ایران صورت بگیرد.

    آخرین جزییات انتشار اوراق سلف خودرو

    مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین در رابطه با اوراق سلف موازی خودرو گفت: در این اوراق لزوما تحویل کالا وجود ندارد و می‌توانیم سیاستی را در پیش گیریم که حتی منابع مالی سفته بازان به سمت اوراق سلف خودرو هدایت شود و اثر گذاری آنها در بازار فیزیکی به حداقل برسد.

    حامد سلطانی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی قرار است اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا به فروش برسد؟، گفت: در برنامه‌ریزی‌های ما قرار بود اوارق سلف خودرو در اوایل امسال عرضه شود اما هیات پذیرش بورس کالای ایران عرضه اوراق سلف خودرو را به عرضه خودرو در بورس کالا منوط کرد که دلیل آن هم منطقی بود زیرا اوراق سلف از جمله اوراقی است که به پشتوانه تولید عرضه می‌شود بنابراین باید برنامه تولید را در مورد تولیدکننده بدانیم و به پشتوانه آن جریان تولیدی فروش محصول را انجام دهیم.

    وی افزود: بنابراین قرار شد ابتدا خودرو در بورس کالا قرار گیرد و معامله شود. هر چند در سایر کشورها روال این گونه نیست اما به پشتوانه عرضه‌ای که خودرو در بورس کالا خواهد داشت ما می توانیم  مبادلات آینده این کالا و سلف آن را داشته باشیم.

    نیاز به حمایت دولت برای آغاز صادرات سیمان از بورس کالا

    در شرایطی که از شنبه گذشته عرضه داخلی سیمان در بورس کالای ایران آغاز شده است، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از پافشاری فعالان این صنعت برای شروع صادرات هدفمند این محصول از طریق بورس کالا خبر می دهد.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با وجود اینکه تلاش های این انجمن طی دو سال اخیر برای آغاز صادرات پر حجم سیمان از بورس کالای ایران به نتیجه نهایی نرسیده و همچنان در انتظار پاسخ نهادهای تصمیم گیر هستیم، قاطعانه برای ورود سیمان به تالار صادراتی بورس کالا پا فشاری می کنیم.

    عبدالرضا شیخان افزود: اگر چه قیمت سیمان در راستای استراتژی نظام عرضه و تقاضا و تنظیم بازار داخلی و صادراتی از شمول قیمت گذاری دولتی خارج شده، اما این امر دلیل نمی شود که ما بخواهیم به صورت مستقل و به دور از شفافیت و بازار رقابتی بورس صنعت خود را هدایت کنیم.

    خرید 10هزار تن جو در اولین روز معاملات گواهی سپرده کالایی

    در اولین روز عرضه گواهی سپرده جو در بورس کالای ایران و در پی استقبال فعالان بازار کشاورزی ، افزون بر 10 هزار تن جو دامی کشاورزان استانهای تهران و قزوین در قالب گواهی سپرده به فروش رفت.

    دکتر محمد اسکندری معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا با بیان خبر فوق اظهار داشت: در اولین روز عرضه جو دامی کشاوزران استان تهران و قزوین،  10 هزار و 320  از این محصول به قیمت 7600 ریال در هر کیلو و به ارزش حدود 78.4 میلیارد ریال در بورس کالا از سوی مشتریان خریداری شد . این محصول از پنج انبار در این استانها مورد معامله قرار گرفت که 3 انبار در استان قزوین با 9436 تن و 2 انبار در استان تهران با حدود 885 تن محصول از نخستین نمادهای معاملاتی این محصول بودند.

    وی اظهار داشت: به دنبال اعلام سیاست های دولت مبنی بر توقف ثبت سفارش جو وارداتی و همچنین پایان تخصیص ارز مبادله ای به واردات این محصول که در راستای حمایت از تولید داخل این محصولات اعمال گردیده است، خریداران محصول جو دامی برای خرید از تابلوی معاملات بورس کالای ایران اقدام کردند.

    نبض قیمت شکر در بورس کالا منظم می زند

    پس از رونق معاملات برخی محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران از ابتدای سال جاری، از چند هفته پیش نوبت به شکر رسید تا فعالان بازار این محصول نیز در فضایی شفاف و رقابتی به معامله بپردازند.

    مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس کالا با بیان مطلب فوق گفت: هر سال در ماه مبارک رمضان حجم دادوستد شکر در تالار کشاورزی بورس کالا افزایش می یابد. نکته جالب‌توجه جذابیت خرید این محصول در بورس کالاست که رونق معاملات را به دنبال داشته است. براساس آمار، حجم معاملات شکر سفید در بورس کالا از ابتدای سال تاکنون به حدود 95 هزار تن رسیده است در حالیکه طی کل سال 94 در مجموع 142 هزار و 260 تن شکر در بورس کالا معامله شد.

    محمودرضا الهی فرد به‌عنوان یکی از کارگزاران عرضه‌کننده و خریدار شکر در بورس کالا گفت: برنامه‌ها و پیگیری‌های بورس کالا باعث شده است تا شاهد رونق معاملات محصولات کشاورزی در این بازار شفاف باشیم.

    رفع دغدغه های صنعت پتروشیمی توسط بورس کالا

    تامین مالی و عقد قراردادهای بلندمدت بین شرکت های پتروشیمی و خریداران، از دغدغه های صنعت پتروشیمی به شمار می رود که امروز تولیدکنندگان می توانند این دغدغه ها را در بورس کالای ایران برطرف کنند.

    مهدی میرشاه محمدی، مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به اینکه فعالان صنعت پتروشیمی و مصرف کنندگان همواره دغدغه عقد قراردادهای بلندمدت را داشته اند، بورس کالای ایران توانسته امکان عقد این قراردادها را ایجاد کند و به این ترتیب تعامل شرکت ها و ساختار بورس کالا می تواند زمینه ساز بستن قرادادهای بلندمدت در بازار پتروشیمی باشد.

    مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین با اشاره به اینکه بورس کالای ایران در مسیر توسعه ابزارهای نوین مالی برای کمک به صنایع مختلف از جمله پتروشیمی قرار دارد، گفت: قرارداد سلف موازی و گواهی سپرده کالایی به منظور استفاده از موجودی انبار مجتمع های پتروشیمی، از ابزارهایی نوین برای تامین مالی شرکت ها به شمار می رود تا بورس کالا بتواند بخشی از وظایف مرتبط با حوزه تامین مالی محول شده به بازار سرمایه از سوی مسوولان ارشد اقتصادی کشور را به دوش بکشد.

    لزوم پوشش ریسک نوسان نرخ ارز برای ورود سرمایه گذار خارجی

    طبیعتا سرمایه گذاران نیاز دارند تا ریسک های ناشی از فعالیت های اقتصادی کنترل شود؛ نرخ ارز و نوسانات آن یکی از ریسک های اقتصاد ایران است که در صورت ثبات و پوشش آن، سودآوری بنگاه های داخلی با ابهام کمتر و همچنین ورود سرمایه گذاران خارجی با اطمینان بیشتر رخ می دهد.

    علی اسلامی بیدگلی، رئیس هیأت مدیره آرمان آتی در خصوص پیش شرط های لازم برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور گفت: بعد از توافقات هسته ای ریسک های سیستماتیک بین المللی از بازار سرمایه برداشته و از اثر آنها به میزان قابل توجهی کاسته شد. انتظار می رفت با حذف شدن این ریسک ها، میزان قابل توجهی از سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران وارد شوند اما در حال حاضر آمارهای مختلفی از ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه منتشر می شود که نشان می دهد هنوز میزان قابل توجهی از منابع خارجی جذب اقتصاد کشور نشده است.

    تامین مالی صنایع از بورس کالا تقویت می شود

    انتشار اوراق سلف موازی برای اکثر شرکت‌ها طی سال گذشته تامین مالی راحت و ارزان را به دنبال داشته و امسال نیز تعدادی از شرکت‌ها برای تامین مالی خود از بورس کالا تمایل دارند.

    با توجه به اینکه از ابتدای سال بحث کاهش نرخ سود بانکی مطرح شد، شرکت هایی که قصد انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا به منظور تامین مالی را داشتند، صبر کردند تا با اعمال کاهش سود بانکی، از هزینه های آنها نیز برای تامین مالی کاسته شود به این ترتیب به زودی تامین مالی صنایع از بورس کالا تقویت می شود.

    مهرداد نعمتی، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه با بیان مطلب فوق گفت: انتشار اوراق سلف موازی برای اکثر شرکت‌ها طی سال گذشته تامین مالی راحت و ارزان را به دنبال داشته و امسال نیز تعدادی از شرکت‌ها برای تامین مالی خود از بورس کالا تمایل دارند.

    مدیر عامل کارگزاری بانک سپه افزود: در ماه های پایانی سال گذشته روند تامین مالی شرکت های تولیدی در حوزه معدن، فولاد و پتروشیمی از بورس کالا سرعت گرفت اما از ابتدای امسال اعلام کاهش نرخ سود بانکی باعث شد تا شرکت ها کمی دست نگه دارند که با توجه به اعمال این موضوع به نظر می رسد به زودی شاهد انتشار اوراق سلف موازی چند محصول در بورس کالا باشیم.

    وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه افزایش یافت

    بر اساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه افزایش یافت.

    در این اطلاعیه آمده است؛ طبق مصوبه  هیئت پذیرش در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش  قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از روز شنبه هفته آتی مورخ پنج تیرماه پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر مبلغ 11/000/000 ریال (یازده میلیون ریال) تعیین می گردد.

    برچسب ها