عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

برنامه ایران برای تبدیل شدن به هاب هوایی منطقه با خرید ۲۳۰ هواپیما

عصر بازار- بلومبرگ طی گزارشی نوشت: امضای قراراداد خرید ۲۳۰ فروند هواپیما از شرکت های بوئینگ و ایرباس نشان دهنده بلندپروازی شرکت ایران ایر برای تبدیل مجدد به یک شرکت هوایی تراز اول بین المللی و تبدیل شدن ایران به هاب منطقه است.

برنامه ایران برای تبدیل شدن به هاب هوایی منطقه با خرید ۲۳۰ هواپیما
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، امضای قراراداد خرید 109 فروند هواپیما از شرکت بوئینگ، 5 ماه پس از قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از شرکت ایرباس نشان دهنده میزان بلندپروازی شرکت ایران ایر برای تبدیل مجدد به یک شرکت هوایی تراز اول بین المللی است.

    خرید قریب به 230 فروند هواپیما توسط شرکت ایران ایر، برابر با سه چهارم کل ناوگان هوایی شرکت بریتیش ایرویز و بزرگتر از ناوگان هوایی شرکت اتحاد ایرویز ابوظبی است.
    هرچند به ویژه با توجه به موانع جدی پیش روی قرارداد منعقده با شرکت آمریکایی بوئینگ، هنوز مشخص نیست که آیا ایران ایر خواهد توانست همه هواپیماهای مشخص شده در قرارداد را تحویل بگیرد یا نه، اما ورود مدل های جدیدی نظیر ایرباس های ای 380 دو طبقه و بوئینگ های 777 به ناوگان حمل و نقل هوایی ایران ایر، این شرکت را به یک شرکت در حد و اندازه های جهانی تبدیل خواهد کرد.
    جان استریکلند، تحلیلگر مسائل هوانوردی در موسسه جی ال اس در لندن گفت: «شکی نیست که آنها می خواهند با شرکت هایی نظیر امارات و اتحاد رقابت کنند...ناظران شک داشتند که شرکت های هوایی حاشیه خلیج فارس بتوانند هواپیماهای خود را پر کنند، اما آنها این کار را انجام داده اند. و ایران بازار هوایی بزرگتری در طی سال های گذشته داشت که تحریم ها مانع از توسعه آن می شد.»
    وی افزود، اکثر هواپیماهای سفارش داده شده، احتمالا جایگزین هواپیماهای قدیمی ای خواهند شد که باید سال ها قبل بازنشسته می شدند.
    سفارش هواپیماهای پهن پیکر از سوی ایران ایر به طور ویژه چشمگیر است. این شرکت قرار است در سال های آینده با هواپیماهای 777، 425 نفره، 747، 467 نفره و ای ،380 525 نفره پرواز کند. با تحویل 12 فروند هواپیمای سوپرجامبو به ایران ایر، تعداد هواپیماهای غول پیکر این شرکت با تعداد هواپیماهای غول پیکر شرکت های بزرگ هوایی جهان نظیر بریتیش ایرویز و ایرفرانس برابری خواهد کرد.
    به علاوه، ایران ایر قصد دارد 16 فروند هواپیمای ای 350-1000 اس  تحویل بگیرد که بزرگترین نوع هواپیما در بین جدیدترین مدل های دو راهرویی شرکت ایرباس است که قادر به حمل 366 مسافر است. ایران همچنین برای مسیرهای کوتاه تر 45 فروند هواپیمای ای 330 پهن پیکر سفارش داده است.
    ایران ایر که در حال حاضر با هواپیماهای قدیمی نظیر ایرباس ای 330 و فوکر ان وی 100 پرواز می کند، 45 فروند هواپیمایای 320 تک راهرویی هم سفارش داده است. این شرکت نگفته که چرا هم هواپیمای تک راهرویی و هم دو راهرویی  سفارش داده، در حالی که شرکت های هوایی معمولا برای کاهش هزینه ها یکی از این نوع هواپیما را خریداری می کنند.
    هرچند ایران بارها اعلام کرده که با لغو تحریم ها قصد دارد هواپیمای مورد نیاز برای جابجایی 80 میلیون نفر ایرانی ساکن ایران و 5 میلیون ایرانی خارج از کشور را جابجا کند، اما خرید احتمالی 120 فروند هواپیمای پهن پیکر نشان می دهد که این کشور احتمالا اهداف دیگری را نیز در سر دارد.
    یکی از این هدف ها احتمالا می تواند تبدیل تهران به یک هاب هوایی باشد که در آن مسافران سفرهای بین قاره ای پروازهای خود را تعویض می کنند. پایتخت ایران دارای مزیت های جغرافیایی قابل توجهی از جمله قرار گرفتن در نقطه اتصال بین اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه است و اکثر پروازها به مقصد کشورهای آمریکایی نیز از این مسیر عبور می نند.

     

     

    برچسب ها