عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۹)

بازارهای داخلی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به کدام سو می‌روند؟

واکنش نفت و طلا به رفراندوم بریتانیا

عصر بازار- به نظر می‌رسد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر بورس تهران چندان اثر گذار نباشد. زیرا عدم ارتباط تنگاتنگ اقتصادی با سایر کشورها، نوعی فضای ایزوله‌ای را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده که باعث عدم هم‌گرایی بازار سهام ایران با بازارهای جهانی شده است.

بازارهای داخلی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به کدام سو می‌روند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در پی انتشار خبر رای مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، ارزش پوند در مقابل سایر ارزهای اصلی با 11 درصد کاهش به کمترین رقم در 30 سال اخیر رسید. قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز جمعه به دلیل اعلام نتیجه رفراندوم بریتانیا مبنی بر خارج شدن این کشور از اتحادیه اروپا با کاهش چشمگیر روبرو شد و بیش از 6 درصد روند نزولی به خود گرفت.در پی آن شاخص بورس‌های جهانی نیز با ریزش مواجه شدند.

    با توجه به این وضعیت در روزهای آینده موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه اثری بر بازارهای جهانی وداخلی خواهد داشت؟ در این زمینه مهدی میرزایی تحلیلگر بازارمالی به بررسی ابعاد این مساله پرداخته است که در ادامه شرح این تحلیل را می‌خوانید.

    در مورد تأثیر همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بهتر است تبعات سیاسی و اقتصادی این همه‌پرسی را بر اقتصاد یورو، بازارهای مالی، قیمت‌های جهانی فلزات رنگین و انرژی بررسی کرد و سپس تأثیرات آن را بر اقتصاد ملی و بازار سهام کشور مورد واکاوی قرار گیرد.

    واکنش بازارهای جهانی
    در ساعات ابتدایی انتشار این خبر شاهد کاهش ارزش یورو و پوند نسبت به دلار، کاهش قیمت فلزات اساسی و افزایش قیمت طلا هستیم. از بعد سیاسی، یکپارچگی اتحادیه اروپا و اتحاد بریتانیا شکننده شده و به خطر می‌افتد و این موج جدا شدن می‌تواند به سایر کشورهای حوزه یورو تسری پیدا کند که این مساله باعث پیامدهای شوک‌آوری برای اقتصاد جهانی خواهد بود.

    بنابر این گزارش، موج جدا شدن و تزلزل اتحاد یورو باعث کاهش روزافزون ارزش یورو و تقویت دلار خواهد شد که این امر بیش‌ازپیش باعث اثر کاهشی بر قیمت فلزات اساسی و نفت خواهد شد. از سوی دیگر بریتانیا به دلیل وزن بالایی که در اقتصاد یورو دارد و از پشتوانه طلای زیادی برخوردار است، باعث تضعیف بازارهای مالی یورو و افزایش قیمت طلا می‌شود؛ بنابراین نوعی نسبت معکوس بین افزایش ارزش دلار و قیمت فلزات رنگین و انرژی در دنیا وجود خواهد داشت. هرچه ارزش یورو تضعیف شود، قیمت فلزات و نفت نزول بیشتری خواهد داشت.

    واکاوی اثرات بر بازارهای داخلی
    حال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تأثیری بر بازار سهام ایران دارد؟ به نظر می‌رسد این رویداد بر بورس تهران  چندان اثر گذار نباشد. زیرا عدم ارتباط تنگاتنگ اقتصادی با سایر کشورها، نوعی فضای ایزوله‌ای را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده که باعث عدم هم‌گرایی بازار سهام ایران با بازارهای جهانی شده است.

    به‌طوریکه در زمان وضع تحریم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل شاهد رشد عجیب بازار به دلیل حمایت‌های دولتی بودیم؛ اما در میان‌مدت اگر روند فلزات و انرژی در دنیا نزولی باشد، مطمئناً شرکت‌های بورسی ما از اثرات کاهش درآمدها و کاهش میزان سودآوری تأثیر منفی می‌پذیرند.

    اگر در زمینه تکنیکی بخواهم وضعیت شاخص کل را بر اساس این رویداد بررسی کنیم، معتقدم که شاخص کل هنوز از کانال نزولی خود خارج نشده است و به نظر می‌رسد با این فضای متشنج در قیمت‌های جهانی، برای شکستن سقف این کانال و ورود به یک روند صعودی جدید کار بسیار دشواری در پیش داشته باشد.

    براین اساس؛ چهار صنعت فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی و گروه فرآورده‌های نفتی از وضعیت نزولی بازارهای جهانی تأثیر می‌پذیرند و این صنایع تأثیر عمده‌ای بر شاخص کل دارند.

    برچسب ها