عصر خودرو

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

سفته بازی در مسکن منفعت ندارد

وجود حداقل تقاضای سفته بازانه در بازار

عصر بازار- مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بررسی سه نوع تقاضا در بازار مسکن گفت: دولت از تقاضای مصرفی در بازار حمایت می کند و در حال حاضر حداقل تقاضای سفته بازانه در بازار مسکن وجود دارد.

سفته بازی در مسکن منفعت ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، علی چگنی با اشاره به انوع تقاضا در بازار مسکن، اظهار داشت: اگر مروری بر تقاضای مسکن داشته باشیم، سه نوع تقاضا در بازار مسکن قابل تشخیص است. یکی از آنها تقاضای استفاده و مصرف است که چند بعد دارد اول اینکه افرادی که خانه اولی هستند به سمت تامین مسکن می روند. همچنین تبدیل به احسن کردن مسکن به لحاظ مساحتی و کیفیتی است، که دولت درصدد حمایت از این گروه است.

    وی ادامه داد: دو تقاضای دیگر در بخش مسکن وجود دارد؛ عده ای برای سرمایه گذاری وارد بازار مسکن می شوند و اقدام به خرید خانه می کنند. مالک این خانه را وارد بازار اجاره می کند و یا با خرید این خانه برای فرزندان خود سرمایه گذاری می کند. این تقاضا هم سفته بازانه نیست چراکه قصد مالک از خرید این خانه، فروش آن در مدت زمان کوتاه نیست.

    مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تقاضای سفته بازانه این است که فردی اقدام به خرید مسکن می کند و پس از مدت زمان کوتاهی آن را برای فروش می گذارد. یک سفته باز ممکن است در بازه زمانی یک ساله 5 واحد مسکونی را معامله کند. در این نوع تقاضاها خانه خریداری شده به سرعت وارد بازار می شود. دولت هم علاقه ندارد که چنین تقاضایی وارد بازار شود.

    وی با بیان اینکه در تقاضای نوع دوم، هر چند مسکن خریداری شده به مصرف شخصی نمی‌رسد، اما با ورود به بازار اجاره به بخش دیگری بازار کمک می‌کند، افزود: این نوع سرمایه گذاری در بازار هم سرمایه گذاری منطقی است اما در تقاضای سفته بازانه خرید و فروش پی در پی باعث افزایش قیمت می شود.

    چگنی ادامه داد: البته با ابزار مالیاتی می توان ورود این نوع تقاضا به بازار را کنترل کرد. برای مثال می توان برای افرادی که ملک خود را زودتر از سه سال می فروشند، مالیات مضاعف تعیین کرد.

    مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت:  به هر حال در شریط امروز بازار، بار تقاضا بر روی تقاضای مصرفی است و تقاضای سفته بازانه بسیار محدود و کم است چراکه در حال حاضر سودی در معاملات وجود ندارد. در 35 ماه گذشته قیمت مسکن براساس قیمت های جاری ثابت بوده است.

    وی افزود: به عنوان مثال اگر سه سال گذشته خانه ای به قیمت 200 میلیون تومان خریداری می‌شد امروز هم به همان قیمت 200 میلیون تومان به فروش می‌رسد. حتی اگر رشد قیمت اندکی را برای آن متصور باشیم با احتساب هزینه های جاری و هزینه های مبادله اسناد؛ هیچ سودی عاید فروشنده نشده است. در حالی که سپرده گذاری این رقم در بانک عایدی و بازده به مراتب بیشتری داشت.

    چگنی گفت:  بنابراین در بازار مسکن در حال حاضر منفعتی برای سفته بازها وجود ندارد و فعلا تقاضای سفته بازی در حداقل مقدار قرار دارد.

    برچسب ها