عصر خودرو

وال استریت ژورنال خبر داد

بررسی صدور اجازه دسترسی محدود ایران به دلار در دولت آمریکا

عصر بازار- مقامات ارشد آمریکایی گفتند دولت آمریکا در حال بررسی دادن اجازه دسترسی محدود ایران به دلار آمریکاست و پیشرفت هایی در این زمینه به دست آمده است.

بررسی صدور اجازه دسترسی محدود ایران به دلار در دولت آمریکا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مقامات ارشد آمریکایی گفتند، کاخ سفید در تلاش است تا راه تکمیل قراردادهای شرکت های مختلف با ایران را تسهیل کند و از این طریق با تقویت توافق هسته ای که سال گذشته بین تهران و قدرت های جهانی به دست آمد، لغو آن توسط دولت های آینده آمریکا را دشوار نماید.

    این تلاش که شبیه تلاش های دولت اوباما برای تقویت روابط با کوباست، این هفته زمانی شدت گرفت که شرکت بوئینگ توانست یک قرارداد 17.6 میلیارد دلاری برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران امضا نماید.
    سخنگوی شرکت بوئینگ از اظهارنظر درباره هرگونه تلاش ویژه دولت آمریکا برای انعقاد این قرارداد خودداری کرد. تیم کیتینگ، معاون ارشد شرکت بوئینگ در امور عملیات های دولتی در پاسخ به نامه انتقاد آمیز دو تن از نمایندگان جمهوری خواه گفت که دولت آمریکا در مشورت های خود با شرکت بوئینگ این مسئله را روشن کرده که «توانایی تامین ایرلاین های ایرانی برای جایگزینی هواپیماهای آمریکایی و اروپایی با هواپیماهای مسافربری قدیمی آنها برای رسیدن به فرجام کلیدی و ضروری است.»
    مقامات دولت اوباما همچنین در حال مطالعه این موضوع هستند که آیا به صورت علنی از درخواست ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت کنند یا نه. اقدامی که  متحدان آمریکا در منطقه نظیر عربستان مخالف آن هستند.
    گروه کاری اقدام مالی، که یک آژانس جهانی در زمینه مبارزه با پولشویی است این هفته خارج کردن نام ایران از لیست سیاه خود را بررسی می کند. خروج ایران از این فهرست می تواند توانایی این کشور در معاملات مالی از طریق بانک های اروپایی را افزایش دهد. به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی این تصمیم احتمالا روز جمعه اتخاذ خواهد شد.
    مقامات دولت آمریکا گفته اند در ماه های پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما آنها به دنبال اجرایی کردن سیاست های وی در قبال ایران و کوبا هستند به نحوی که بازگرداندن آنها برای دولت های بعدی آمریکا دشوار باشد.
    مقامات آمریکایی همچنین در حال بررسی راه های دیگر پیوستن ایران به اقتصاد جهانی هستند و انتظار می رود قبل از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما در ماه ژانویه، بیانیه های بیشتری در این زمینه صادر شود. یکی از این راه ها، دادن اجازه دسترسی محدود ایران به دلار آمریکاست که مقامات آمریکایی گفته اند پیشرفت هایی در این زمینه به دست آمده است.
    یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: «ما قرار نیست مانع فعالیت های تجاری مجاز با ایران بشویم... تا زمانی که ایران به تعهدات خود در زمینه توافق هسته ای پایبند باشد، ما به توافق پایبند خواهیم بود و این موجب برخی فعالیت های تجاری بیشتر با ایران خواهد شد.»
    اقدامات دولت اوباما برای متصل کردن ایران به بازارهای مالی و تجاری جهانی، البته به شکلی محدود و در قالب توافق هسته ای، انتقاد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را برانگیخته و نگرانی هایی را در میان متحدان خاورمیانه ای واشنگتن به وجود آورده است.
    به گفته مقامات آمریکایی، این اقدامات همچنین موجب بروز اختلافاتی بین وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری شده است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا فعال ترین فرد دولت اوباما در یافتن راه های کمک به اقتصاد ایران بوده است.
    کری و دیگر مقامات آمریکایی امیدوارند نتایج اقتصادی برجام موجب تقویت دولت حسن روحانی در ایران شود.

    برچسب ها