عصر خودرو

لیزینگ هواپیما رسما کلید خورد

عصر بازار- تفاهم نامه ابتدایی ایران ایر و شرکت بویینگ آمریکا برای فروش هواپیماهای مسافرتی جدید به این شرکت در حالی نهایی شده و برداشتن گام‌های جدی برای اجرای آن آغاز شده است که این امر جدای از اهمیت بالایی که برای آینده ناوگان ایران دارد، می‌تواند راه را برای ورود مدل‌های جدید مالی به حمل و نقل کشور باز کند.

لیزینگ هواپیما رسما کلید خورد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هرچند قوانین فعلی که در صنعت هوانوردی ایران اجرایی می‌شود، ایرلاین‌های داخلی را به در اختیار گرفتن لااقل پنج هواپیمای ملکی ملزم می‌کند، اما با اجرایی شدن برجام گزینه‌های مالی جدیدی نیز در اختیار ایرلاین‌های ایرانی قرار گرفته که می‌تواند گره‌های مالی سال‌های گذشته را باز کند.

    اجاره یا اجاره به شرط تملیک کردن هواپیماها در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای شرکت‌های هواپیمایی بین المللی مطرح بوده و بسیاری از شرکت‌های جهانی ترجیح داده‌اند منابع مالی خود را به جای صرف کردن در بازار خرید هواپیما در حوزه‌های دیگر صرف کنند.

    این ابزارهای مالی اما در ایران به دلیل محدودیت در استفاده از بازارهای جهانی مالی هرگز اتفاق نیفتاده و به نظر می‌رسد برجام باید گره این امر را باز کند، موضوعی که قرارداد ایران ایر با بویینگ می‌تواند سرآغاز آن باشد.

    بر اساس اعلام هما، پس از سفر نمایندگان بویینگ به ایران و چند دور مذاکره دو طرف بر سر فروش هواپیما به شکل اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) به تفاهمی ابتدایی دست یافتند که نهایی‌شدن این قرارداد منوط به اخذ مجوزهای لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا خواهد بود.

    لیزینگ هواپیما از بویینگ، راهی جدید است که می‌تواند در کنار قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، در تخصیص منابع اعتباری مدنظر ایرلاین‌های ایرانی انتخابی مهم به وجود آورد.

    این تفاهم نامه در حالی ورود لیزینگ هواپیما به ایران را رسمی می‌کند که چندی قبل وزیر راه و شهرسازی رسما از آغاز مذاکرات برای ورود شرکت‌های لیزینگ به ایران خبر داده بود. موضوعی که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز آن را تایید کرد و از ادامه یافتن مذاکرات ایرلاین‌های ایرانی با شرکت‌های لیزینگ هواپیما سخن گفت.

    باید دید پس از باز شدن پای لیزینگ هواپیما به ایران آیا راه برای دیگر ایرلاین‌ها نیز باز خواهد شد یا وزارت راه و شهرسازی باید نسبت تغییر قوانین خرید هواپیماهای ملکی در این حوزه اقداماتی جدید انجام دهد.

    برچسب ها