عصر خودرو

خواجه نصیری؛

توزیع ریسک سرمایه گذاری به کمک صندوق های جسورانه

عصر بازار- مهمترین محوری که در اقتصاد مقاومتی مطرح شده تاکید به اقتصاد دانش بنیان است.

توزیع ریسک سرمایه گذاری به کمک صندوق های جسورانه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان گفت: یک اتفاق نظر جمعی در کشور به وجود آمده که برای رسیدن به برخی اهداف که هم توسعه را در پی داشته باشد  هم بتواند برای کشور استقلال ایجاد کند و هم  بتواند ما را در مقابل تهدیدات خارجی بیمه کند این است که باید اقتصاد دانش بنیان توسعه پیدا کند و هدفمند به سوی سرمایه گذاری در این صنعت حرکت شود.

    وی با بیان اینکه طی این سال ها هیچ وقت این صنعت آن طور که باید رشد کند، رشد نکرده گفت: ما به راحتی تصمیم گیری می کنیم چند میلیارد دلار در یک پروژه  پتروشیمی سرمایه گذاری کنیم اما هیچ وقت با وجود ایده های فراوانی که در حوزه دانش بنیان وجود دارد در این حوزه نتوانسته ایم سرمایه گذاری کنیم.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره حلقه مفقوده این رویه اظهار داشت: مشکل اینجاست که نهاد سازی کافی برای این کار انجام نشده، به عبارت دیگر هیچ نهادی درست نشده که بتواند در این جایگاه سرمایه گذاری کند و بخش دانش بنیان را تقویت کند.

    خواجه نصیری خاطرنشان کرد: ما نیاز به یک ساختار داریم که بتواند بخشی از تقاضای بازار را در حوزه دانش بنیان به سمت کسانی که تمایل دارند در این حوزه سرمایه گذاری کنند سوق دهد و این مستلزم نهادسازی است.

    وی تصریح کرد: در همه جای دنیا صندوق های دانش بنیان و سرمایه گذارانی که علاقه  به سرمایه گذاری در امور پر مخاطره دارند، اجتماعاتی را تشکیل می دهند و با تجهیز تیم های کارشناسی، فرصت های سرمایه گذاری دانش بنیان را شناسایی می کنند.

    خواجه نصیری با بیان اینکه این نوع سرمایه گذاری، می تواند تاثیر شگرفی بر بخش دانش بنیان بگذارد، گفت: صندوق های دانش بنیان با استفاده از تجمیع منابع سرمایه گذاران و به کار گماردن نیروهای تخصصی، فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی و با برنامه ریزی و مدیریت، حوزه های مشارکت را انتخاب می کنند.

    مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان با بیان اینکه با انتخاب حوزه های مختلف، ریسک سرمایه گذاری توزیع می شود، گفت: صندوق های دانش بنیان با سرمایه گذاری در چندین طرح این امکان را فراهم می کند که اگر چند طرح شکست بخورد و فقط یک طرح به موفقیت برسد، همان یک طرح می تواند، ضرر همه طرح ها را جبران کند بلکه صندوق به سود قابل توجهی برسد.

    وی افزود: تجربه بورس های دنیا نشان می دهد که بزرگترین و جذابترین سودها را  شرکت های دانش بنیان ایجاد کردند و هنوز در دنیا سرمایه گذارانی از عرضه اولیه شرکت های فیس بوک یا معاملات سهام شرکت های اینترنتی بزرگ مثل اپل، مایکروسافت، گوگل بهترین سودها را بردند.

    خواجه نصیری تصریح کرد: راه رسیدن و  تبدیل یک شرکت کوچک با ایده بزرگ به  یک شرکت بزرگ  با درآمد بزرگ فقط از مسیر صندوق های دانش بنیان و صندوق های مخاطره پذیر عبور می کند.

    تأمین سرمایه آرمان و تأسیس صندوق مخاطره پذیره

    مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان درباره برنامه این شرکت برای فعالیت در صندوق های جسورانه گفت: تامین سرمایه آرمان برنامه دارد که بتواند در حوزه تامین مالی دانش بنیان پیشرو باشد و در این حوزه صندوق مخاطره پذیری را با همکاری چند صندوق پژوهش و نوآوری کشور در قالب یک صندوق مخاطره پذیر شروع کرده و جزء اولین  صندوق هایی است که تاسیس خواهد شد.

    وی در این باره توضیح داد: تامین سرمایه آرمان کارگروه تخصصی در این حوزه ایجاد و تعاملاتش را شروع کرده است، تا بتواند در حوزه دانش بنیان پیشگام باشد و برنامه گسترده ای دارد که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین صندوق های پژوهش فن آوری و حوزه های تکنولوژیک، سرمایه گذاری در حوزه های دانش بنیان را توسعه بدهد.

    خواجه نصیری در پایان ادامه داد: صندوق توسعه آرمانی یک صندوق مخاطره پذیر است که سهامدارانش صندوق فن آوری توسعه تکنولوژی و مجموعه آتیه اندیشان مهر به عنوان سهامداران اولیه مشارکت می کنند و این صندوق در فن آوری های نوین برنامه سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری خواهد کرد.

    برچسب ها