عصر خودرو

یک منبع آگاه اعلام کرد:

صادرات میعانات ایران در ماه جولای به پایین‌ترین سطح ۵ ماهه خواهد رسید

عصر بازار- انتظار می‌رود با کاهش خرید نفت فوق سبک از سوی کره‌جنوبی صادرات میعانات گازی ایران در ماه جولای به پایین‌ترین سطح پنج ماه اخیر خود برسد.

صادرات میعانات ایران در ماه جولای به پایین‌ترین سطح ۵ ماهه خواهد رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس اعلام منابع آگاه، تقاضای قوی برای میعانات از سوی کره‌جنوبی، موجب بهبود صادرات نفت ایران به بالاترین سطح چهار سال و نیم اخیر خود در ماه ژوئن شد ، هرچند انتظار می‌رود حجم معاملات در ماه جولای کاهش پیدا کند.

    صادرات میعانات ایران در ماه ژوئن در حدود 408 هزار بشکه در روز بوده که بیشترین حجم صادرات از زمان برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه صادرات ایران در ماه ژانویه بوده است.

    انتظار می‌رود برای ماه جولای، صادرات میعانات ایران با افتی 38 درصدی به 252 هزار بشکه در روز برسد. این در حالی است که پالایشگاه‌های آسیایی در حال جایگزین کردن نفت فوق سبک با محصول ارزان نفتا هستند.

    با جایگزین کردن نفتا به جای نفت فوق سبک از سوی گروه انرژی SK، انتظار می‌رود حجم صادرات به کره‌جنوبی نیز نیز با افتی 67 درصدی به 84 هزار بشکه در روز برسد. با این حال SK از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد.

    شاخص حاشیه سود نفتای سنگاپور پالایش شده از هر بشکه نفت خام در حال حاضر نسبت به ابتدای با افتی 60 درصدی به 53 دلار به ازای هر تن رسیده است.  با وجود این، انشعاب‌دهندگان موجود و جدید در آسیا و خاورمیانه انتظار دارند که تقاضای میعانات ایران در سه‌ماهه سوم مجددا افزایش پیدا کند.

    یک معامله‌گر در شرکت آسیای شمالی اعلام کرد: «‌ در ماه سپتامبر قیمت میعانات مجددا می‌تواند افزایش پیدا کند چرا که نشانه‌هایی از بهبود در وضعیت نفتا به چشم می‌خورد.»

    سرمایه‌گذاری مشترک پتروشیمی میان شرکت هیوندای‌ اویل‌بانک و شرکت شیمایی لاته توسط شرکت میعانات قطری خریداری شده و در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ایران به منظور عرضه بلندمدت هستند.

    معامله‌گران اعلام کردند، آغاز به‌کار مجدد مجموعه آروماتیک جورونگ سنگاپور می‌تواند موجب کاهش عرضه میعانات قطر و افزایش تقاضای نفت ایران خواهد شد.

    برچسب ها