عصر خودرو

۲۰۰۰ میلیارد از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تسویه شد

عصر بازار- با وجود بدهی بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به بانک مرکزی، روند این رشد این بدهی معکوس شده و حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی کاهش داشته است.

۲۰۰۰ میلیارد از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تسویه شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،  بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و اضافه برداشت‌های آنها  از ماجراهای همیشگی شبکه بانکی به شمار می رود که گاها در دوره هایی تشدید شده و بانکها به دلایلی مختلف از جمله کمبود نقدینگی حسابشان نزد بانک مرکزی قرمز می شود.

    در حالی بدهی بانک‌ها به بانک‌ مرکزی به ویژه در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته که خود از عوامل قوی تاثیرگذار بر افزایش پایه پولی بوده و به تبع آن نقدینگی و تورم  را تحت تاثیر قرار داده است.

    این در حالی است که بر اساس صورتهای مالی که بانک مرکزی از بانکها منتشر کرده است تا پایان سال گذشته، مجموع بدهی بانکها به بانک مرکزی به حدود 83 هزار 600 میلیارد تومان می رسد. بدهی بیش از 83 هزار میلیاردی گرچه نسبت به چند دوره قبل با رشد قابل توجهی همراه بوده ولی نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

    بر این اساس، بانکها توانسته اند تا حدود 2000 میلیارد تومان از بدهی 85 هزار و 800 میلیاردی خود به بانک مرکزی را تا آخر سال 1394 تسویه کنند. این کاهش  بی تاثیر از کنترل ناشی از راه اندازی چکاوک(مبادله الکترونیک چک) در شبکه بانکی  و همچنین برخورد با تخلفات انضباطی بانکها نبوده است.

    گرچه میزان بدهی بانکها به بانک مرکزی از سال 1390 تا پایان سال گذشته بیش از 40 هزار میلیارد تومان افزایش داشته و همواره روندی صعودی طی کرده است. اما این بار و در سال قبل روند آن تغییر و در مسیر کاهشی قرار گرفت.

    برچسب ها