عصر خودرو

معاملات پر رونق محصولات پلیمری در ماه رمضان

عصر بازار- در هفته اول تیر ماه سال جاری معاملات گروه پلیمر در بورس کالای ایران با وجود قرار گرفتن در ماه رمضان، حالت مطلوب و متعادلی داشت. رشد چشمگیر تقاضا در کنار کاهش ۹/۵ درصدی عرضه، جلب توجه کدهای معاف از مالیات را می توان از عوامل تاثیر گذار در معاملات این هفته محصولات پلیمری دانست.

معاملات پر رونق محصولات پلیمری در ماه رمضان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در این هفته 67 هزار و 200 تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالای ایران عرضه شد که برای خرید آن 185 هزار و 3 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 49 هزار و 495 تن به ارزش 2/1.707 میلیارد ریال دادوستد شد. به این ترتیب مقدار عرضه در حدود 9/5 درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشت که مقدار تقاضا، حجم معامله و ارزش معاملات به ترتیب 8/61، 26/4 و 7/4 درصد افزایش از خود نشان دادند. کاهش عرضه محصولات پلیمری در یک ماه گذشته و نگرانی خریداران از افت بیشتر عرضه در هفته های آینده، افزایش قیمت این محصولات در بازار داخلی، کاهش موجودی انبارهای تولیدکنندگان و از همه مهمتر کاهش قیمتهای پایه از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش تقاضا در چند هفته اخیر است.

    از کالاهای مورد توجه این هفته میتوان به پلیاتیلنهای سبک فیلم پتروشیمی بندرامام، پلیاستایرن مقاوم پتروشیمی تبریز، پلیاتیلن ترفتالات بطری BG821 پتروشیمی شهید تندگویان، پلی اتیلن سنگین دورانی پتروشیمی تبریز، پلی اتیلن سنگین بادی پتروشیمی جم، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 شازند و پی ویسی ها اشاره کرد.

    در هفته پایانی خرداد ماه 18 تولید کننده توانستند محصولات پلیمری خود را در بورس کالای ایران به فروش رساند که شرکت پتروشیمی بندرامام، تندگویان و جم بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

    در ادامه برخی از زیر گروه های معاملاتی مربوطه مورد بررسی قرار داده شده است:

    1-گروه محصولات پلی وینیل کلراید (PVC)

    آنچه شواهد نشان می دهد در چند هفته اخیر PVC با وجود کاهش نرخ جهانی این کالاها همچنان مورد توجه خریداران قرار دارد و به جذاب ترین محصول پلیمری در بورس کالای ایران تبدیل شده است. در این هفته 8 هزار و 314 تن انواع محصول پلی وینیل کلراید در بورس کالا عرضه شد و در نهایت 7 هزار و 302 تن از آنها داد و ستد گردید. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، مقدار عرضه و حجم معاملات به ترتیب 31/16 و 16/18 درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافتند. مشکلات تولید و عرضه پی وی سیها و کمبود این کالاها در بازار داخل از دلایل رشد تقاضا برای این محصولات است.

    شایان ذکر است برای خرید محصول S65 شرکت های پتروشیمی بندر امام، شرکت پتروشیمی غدیر و شرکت پتروشیمی اروند به ترتیب بیش از1/26، 8/35 و 8/35 درصد رقابت به ثبت رسید و تماماً مورد معامله قرار گرفتند.

    2-پلی اتیلن ترفتالات بطری

    در این هفته 5 هزار و 566 تن انواع پلی اتیلن ترفتالات بطری توسط شرکت پتروشیمی تندگویان عرضه شد که برای خرید آن 106 هزار و 612 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 3 محموله ی عرضه شده با سقف قیمت خریداری شدند. همانگونه که انتظار می رفت به دلیل تقارن با اوج فصل مصرف، تقاضا برای خرید محموله های عرضه شده بالاتر رفته به طوریکه مقدار تقاضا نسبت به هفته گذشته 7/2 برابر شده است.

    پیش بینی می شود در هفته آینده با توجه به اوج مصرف، همچنان تقاضا برای خرید این محصولات افزایش و با سقف قیمتی خریداری و دادوستد شوند.

    3-پلی استایرن مقاوم 7240 و معمولی 1540

    در هفته ابتدایی تیر ماه مانند هفته گذشته 700 تن پلی استایرن مقاوم 7240 و 600 تن پلی استایرن معمولی 1540 شرکت پتروشیمی تبریز عرضه شد و تماماً مورد معامله قرار گرفت. در این هفته همانطور که در گزارش قبلی پیش بینی شده بود معاملات پلی استایرن معمولی برخلاف هفته گذشته بدون رقابت و به قیمت پایه انجام گرفت. این در حالی ست که برای خرید پلی استایرن مقاوم عرضه شده توسط این شرکت پتروشیمی تا 4/9 درصد رقابت به ثبت رسید به طوریکه بیشترین قیمت پیشنهادی برای خرید آن 46 هزار و 889 ریال بود. به نظر میرسد رفته رفته مقدار این رقابت ها کم شده و معاملات این محصول در یک سطح قیمتی با ثباتی در کوتاه مدت انجام گیرد.

    4-پلی اتیلن سنگین اکستروژن

    در این هفته 2 هزار و 630 تن از این محصول توسط شرکت های پتروشیمی شازند و امیرکبیر در سه محموله عرضه شد که برای خرید آن 6 هزار و 140 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت تماما دادوستد شد. گفتنی است برای خرید یک محموله عرضه شده توسط شرکت پتروشیمی شازند 10 درصد رقابت به ثبت رسید. این در شرایطی است که خریداران برای دو محموله عرضه شده توسط شرکت پتروشیمی امیرکبیر4/10 و 9/5 درصد نسبت به قیمت پایه رقابت کردند.

    * نفیسه قهرمانزاده، کارشناس معاملات آتی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

    برچسب ها