عصر خودرو

اوپک در بازار نفت مرده ‌است

عصر بازار- ایگور سچین، مدیرعامل شرکت «روس نفت» روسیه تنها سه کشور عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا و روسیه را بازیگران اصلی نفت دانسته ‌است.

اوپک در بازار نفت مرده ‌است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرصت امروز، سچین اخیرا در اظهاراتی نقش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) را زیر سوال برده‌ است. براساس سخنان سچین در تلویزیون روسیه 24، در حال حاضر تنها سه کشور ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و روسیه بازیگران اصلی در بازار نفت به شمار می‌آیند که اینها نیز به دلیل دسترسی به تکنولوژی‌های نوین موفق شده‌اند بازار را در قبضه قدرت خود بگیرند. او همچنین در صحبت‌های خود قیمت نفت را برای سال 2017 بالای 65دلار در ازای هر بشکه پیش‌بینی کرده‌است.

    بر اساس این گزارش، ایگور سچین، رئیس بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت در روسیه یعنی شرکت روس‌نفت اعلام کرده عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا و روسیه بازیگران اصلی بازار نفت در جهان به شمار می‌آیند. او با این حرف خود نقش رگولاتوری و مهمِ سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) را زیر سوال برده‌است. او در گفت‌وگو با تلویزیون روسیه 24 گفته‌است نقش روسیه در بازار نفت و فرآورده‌های هیدروکربنی به‌زودی تقویت خواهد شد.

    روسیه جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی در جهان به شمار می‌آید. این کشور روزانه 10میلیون و 900هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند و سعی دارد سطح تولید و صادرات نفت خود را روی همین میزان فعلی به‌صورت ثابت نگه دارد. نفت اصلی‌ترین کالای صادراتی این کشور به شمار می‌آید. سچین اظهار کرده که اوپک نقش تعیین‌کننده خود را در بازار جهانی نفت از دست داده‌ است. او در این باره گفته‌است: «به اعتقاد من اکنون تنها سه بازیگر اصلی در عرصه نفت وجود دارد که آنها نیز ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و روسیه هستند.»

    رئیس شرکت روس‌نفت درباره دلایل این مسئله گفته ‌است: «اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده این وضعیت جدید در بازار نفت حاکم شود به فناوری‌های نوین بازمی‌گردد. تمامی کشورهایی که نام آنها ذکر شد به منابع کافی و بادوام و همچنین ابزارهای مالی در کنار تکنولوژی‌های نوین دسترسی دارند.» او همچنین تاکید کرده‌است که ایالات متحده آمریکا برجسته‌ترین نقش را در بازار مصرف نفت دارد.

    یکی از مهم‌ترین صحبت‌های سچین در مورد آینده بازار نفت به روسیه بازمی‌گردد. او گفته‌است: «روسیه زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و تلاش دارد به بازارهای جدید دسترسی پیدا کند.» سچین یک ماه پیش نیز اعلام کرده بود که اختلاف‌نظرها درون سازمان اوپک باعث مرگ این سازمان شده‌است و قدرت نفوذ را از این سازمان گرفته ‌است. براســـاس پیش‌بینی‌های روس‌نفت، قیمت نفت تا پایان سال جاری به 50 تا 55دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. سچین برآورد کرده قیمت نفت تا پایان سال 2017 به بالای 65دلار نیز برسد.

    او در مورد فروش سهم روس‌نفت گفته ‌است 19.5درصد از سهم دولتی را به سرمایه‌گذاران استراتژیک خواهد فروخت. علاوه بر آن، او تاکید کرده که شرکت روس‌نفت هیچ صحبتی مبنی بر خصوصی‌سازی با شرکت‌های چینی یا هندی نداشته‌است.

    ***

    طرح‌های توسعه‌ای مناطق نفت‌خیز جنوب در انتظار قراردادهای جدید است
    بسته‌های سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت‌خیز جنوب مشتمل بر طرح‌های توسعه‌ای در انتظار نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی است. عبدالرضا دبیری، مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تشریح بخشی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: در انتظار نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی هستیم.

    وی با اعلام برخی از این طرح‌ها به طرح توسعه میدان کارون بنگستان و احداث کارخانه گاز و گازمایع ١٧۰۰ در ناحیه هفت شهیدان مسجد سلیمان اشاره کرد و افزود: طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در کنفرانس تهران مطرح شد که با اجرای آنها زنجیره جمع‌آوری گازهای همراه در محدوده عملیاتی شرکت مسجد سلیمان محقق می‌شود.

    به گفته وی، با اجرای این طرح‌ها، افزون بر تولید روزانه بیش از ١٣ هزار بشکه مایعات سنگین‌تر از اتان و ١٥۰ میلیون فوت مکعب گاز سبک، بیش از ١۰ هزار بشکه نیز به تولید روزانه نفتا اضافه می‌شود. مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به آماده بودن مطالعات فنی طرح یادآور شد: باید منتظر نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی و حضور سرمایه‌گذار برای تامین منایع مالی و توسعه آن باشیم. دبیری گفت: برای طرح‌های فوق، شرکت‌های پتروشیمی ایرانی نیز اظهار تمایل کرده‌اند و باید منتظر ارائه پیشنهادها و ارزیابی گزینه‌ها باشیم.

    برچسب ها