عصر خودرو

آغاز مذاکرات جدید نفتی ایران-چین

عصر بازار- یک مقام مسئول از آغاز دور جدید گفتگوها با شرکت چینی به منظور تعیین نرخ بازگشت سرمایه و مدت زمان اجرای فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران خبر داد.

آغاز مذاکرات جدید نفتی ایران-چین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با منتفی شدن طرح کنار گذاشتن شرکت چینی از فاز دوم توسعه میدان یادآوران، دور جدید مذاکرات با چینی‌ها برای توسعه این میدان نفتی چین آغاز شده است.

    بر این اساس پس از دستور بیژن زنگنه وزیر نفت به شرکت ملی نفت ایران برای ابقا و واگذاری فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران به چینی ها، دور جدید گفتگوها برای تعیین نرخ بازگشت سرمایه این پروژه بزرگ نفتی آغاز شده است.

    هادی نظرپور در تشریح مذاکرات جدید نفتی با چینی‌ها، گفت: شرکت ساینوپک چین، سال گذشته طرح جامع توسعه فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران (MDP) را ارائه کرد.

    سرپرست طرح توسعه میدان مشترک یادآوران با اعلام اینکه هم اکنون مذاکرات حقوقی با چینی‌ها درباره نرخ بازگشت سرمایه و مدت زمان اجرای پروژه در حال انجام است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود به زودی این مذاکرات پایان یابد و فاز دوم این میدان مشترک نیز وارد مراحل اجرایی شود.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون تولید نفت خام از میدان یادآوران به 95 هزار بشکه در روز افزایش یافته است، تصریح کرد: 75 هزار بشکه از نفت تولیدی این میدان نفت سبک است.

    وی با یادآوری اینکه در فاز نخست توسعه میدان مشترک یادآوران تولید نفت از این میدان باید به 85 هزار بشکه در روز می‌رسید، افزود: هم اکنون روزانه 95 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می شود که 10 هزار بشکه بیش از رقم تعیین شده برای فاز نخست است.

    به گزارش مهر، بر اساس برنامه شرکت ملی نفت ایران، در فاز دوم توسعه میدان یادآوران 105 حلقه چاه باید حفاری شود، ضمن آنکه در این فاز خطوط لوله و ٢ ردیف نفت هم به کارخانه فرآورش اضافه می‌شود تا تولید 180 هزار بشکه‌ای محقق شود.

    بیژن زنگنه وزیر نفت اردیبهشت ماه سال جاری در حاشیه گفتگو با دیدار با «ژانگ یو ژیبنگ» معاون سازمان ملی انرژی جمهوری خلق چین از واگذاری توسعه فاز دوم میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران به دو شرکت چینی ساینوپک و سی. ان. پی. سی در قالب قرارداد اولیه (بیع متقابل) خبر داده بود.

    برچسب ها