عصر خودرو

تقابل عرضه و تقاضا در بورس کالا نشان داد:

دور خیز آرام در بازار شیمیایی

عصر بازار- معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا در روز گذشته شرایط نسبتا مطلوب و جذابی داشت هرچند که کاهش تقاضا، کاهش حجم معاملات، خودنمایی مجدد تقاضا برای برخی گروه‌های کالایی خاص و جذابیت کلی بازار در آستانه شب‌های احیا را می‌توان از ویژگی‌های مهم این معاملات به شمار آورد.

دور خیز آرام در بازار شیمیایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا در روز گذشته به رقمی نزدیک به 18 هزار و 140 تن رسید که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل و حجم عرضه بیش از 23 هزار تن، یک عقب نشینی محسوس به شمار می‌رود. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که در روزها و هفته‌های گذشته شاهد جهش محسوس حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا بودیم تا جایی که رکورد معامله هفتگی این گروه کالایی در بورس کالا شکسته شد. از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که در هفته‌های اخیر بخش بزرگی از حجم معاملات مربوط به عرضه‌های سلف بوده که هم اکنون زمان تولید و تحویل آنها فرارسیده است یعنی بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی بزرگ شاید پتانسیل و توانمندی تولید جدید را نداشته و سرگرم تحویل محموله‌های فروخته شده هستند. تمامی این موارد در حالی رخ داد که در تالار شاهد ثبت عرضه‌هایی بیشتر از اطلاعیه عرضه بودیم، ولی باز هم برتری تقاضا بر عرضه، نیاز به رشد عرضه‌ها را خاطرنشان ساخت.

    درخصوص عرضه‌های سلف پیشین که بخشی از پتانسیل عرضه‌های جدید را به خود اختصاص داده است، باید به این نکته نیز اشاره داشت که با فرارسیدن زمان تقاضای فصلی بسیاری از گروه‌های کالایی همچون ترکیبات الکلی، معاملات این کالا در بورس و بازار با التهابی جدی رو به رو شده بود یعنی نیاز به عرضه‌های سلف به‌عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گرفته و بازار به آنها نیاز داشت. در هر حال این رویکرد در هفته‌های قبل توانست تا حدودی التهاب را در بازار خنثی کند که به بهبود کلی وضعیت بازار منتهی شد. البته با توجه به شب‌های احیا و ایام عزاداری پیش‌رو، به‌صورت سنتی حجم تولید در صنایع کوچک و بزرگ پتروشیمی کاهش یافته یعنی کاهش عرضه‌ها از این منظر توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد.

    با توجه به عقب‌نشینی عرضه‌ها شاهد این نکته بودیم که حجم تقاضا تغییر چندانی نداشت و به عبارت ساده تر، چیزی از جذابیت بازار کاسته نشد و عرضه‌های هرچند محدود نیز با هجوم خریداران به ثبت چندین رقابت قیمتی انجامیده و در نهایت روزی جذاب را در معاملات محصولات شیمیایی شاهد بودیم. سود کاستیک، اسید استیک، دی‌اتیل هگزانول، منومر وینیل استات، منو اتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول و استایرن منومر را می‌توان از مهم‌ترین‌ عرضه‌های روز گذشته به شمار آورد که با برتری تقاضا بر عرضه‌ها شاهد رقابت و رشد قیمت این کالا در بورس کالا بودیم.

    درخصوص معاملات محصولات شیمیایی باید به این نکته نیز اشاره داشت که غالب عرضه‌ها به‌صورت سلف صورت گرفته و تاریخ تحویل آن چیزی نزدیک به دو هفته آینده خواهد بود. با توجه به معاملات سلف در هفته‌های اخیر روی محصولات شیمیایی شاهد آن هستیم که این گروه کالایی به سمت معاملات سلف گرایش پیدا کرده و عرف معاملاتی این بازار از نقدی و تحویل فوری به سلف و تحویل مدت دار در حال تغییر است. در نهایت حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا در روز گذشته به رقمی نزدیک به 17 هزار و 880 تن رسید که باعث شد تا حجم معاملات هفتگی در هفته جاری به نزدیکی 19‌هزار تن برسد.

    برچسب ها