عصر خودرو

نفس بازارها در سینه حبس شد

عصر بازار- بریتانیایی‌ها امروز در همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا به پای صندوق‌هایی می‌روند که تاریخ ساز خواهند بود. نه فقط مردم بریتانیا، بلکه تمام اروپایی‌ها و حتی همه اقتصادهای عمده چشم به نتیجه همه‌پرسی امروز دارند. ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بازارهای عصبی را آرام خواهد کرد؛ اما اگر رای اکثر مردم بریتانیا، ‌خروج از اتحادیه باشد، نوسان‌های شدیدی در انتظار بازارهای مختلف جهان خواهد بود.

نفس بازارها در سینه حبس شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار » به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار ارز، «ماندن» به رشد پوند و یورو منجر خواهد شد و «خروج» به روند معکوس. «ماندن» همچنین خرید سرمایه‌های امن مانند طلا را کاهش خواهد در حالی که «خروج» کالاهایی مانند طلا را گران خواهد کرد. در صورت ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، بازارهای سهام شاهد رشد شاخص‌ها خواهند شد؛ اما اگر عضویت حدودا 4 دهه‌ای بریتانیا در اتحادیه اروپا لغو شود، باید در انتظار افت و خیز شدید شاخص‌های بورس بود. دیگر بازاری که از ماندن بریتانیا در اتحادیه نفع می‌برد بازاراوراق قرضه است. اوراق قرضه که با نگرانی از «خروج» چندی است رکوردهای معکوس ثبت می‌کنند، از ادامه شرایط قبلی خوشحال خواهند شد.

    هفته گذشته، بیشتر معامله‌گران بازارهای جهانی بر افزایش احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا متمرکز بودند؛ اما در هفته جدید نظرسنجی‌هایی که افزایش احتمال ماندن بریتانیا در اتحادیه را نشان می‌داد،‌ اثرگذار شدند. اونس طلا که هفته گذشته با نگرانی‌های اقتصادی تا قیمت 1315 دلار جهش کرده بود و در نهایت روی قیمت 1298 دلار ایستاده بود، در روزهای کاری این هفته عمدتا رو به افت داشت. اونس روز دوشنبه با 8 دلار افت به قیمت 1290 دلار رسید و روز سه‌شنبه با 22 دلار افت دیگر به قیمت 1268 دلار سقوط کرد. روز چهارشنبه نیز با نوسان‌های کاهشی شروع شد؛ گرچه با افت بیشتر قیمت، خریدها و درنتیجه قیمت‌ها در برخی مقاطع افزایش یافت. قیمتی که تا ساعت 6 عصر چهارشنبه برای اونس ثبت شد، 1267 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قمیت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    سقوط سه‌شنبه

    سقوط روز سه‌شنبه ارزش فلز زرد عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام و اثرگذاری عوامل خارجی بود. روز دوشنبه نظرسنجی‌های تازه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد درصد هواداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بیشتر شده است و این اخبار روندهای روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. روز سه‌شنبه ادامه سودگیری معامله‌گرانی که تحت‌تاثیر اوج 2 سال پنج‌شنبه گذشته عمل می‌کردند هم موثر بود. در دومین روز کاری هفته عوامل خارجی نیز به ضرر طلا عمل کردند. رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام باعث کاهش بیشتر ارزش طلا شدند. این عوامل در واقع کل بازار کالاهای پایه را تحت‌تاثیر قرار دادند. دیگر خبر مهم روز سه‌شنبه برگزاری جلسه استماعی در کنگره آمریکا با حضور رئیس فدرال رزرو بود. با این همه جنت یلن در جلسه استماع درباره سیاست پولی در حضور کمیته بانکداری سنا حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت. البته او باز هم اشاره کرد که فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره هیچ عجله‌ای ندارد؛ چراکه داده‌های رشد و بهره وری آمریکا قوی نیستند. گفته‌های او از آنجا که نکته جدیدی نداشت بازارها را چندان تکان نداد. به این ترتیب طلا بیشتر از افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام ضرر کرد. بورس‌های جهان با تمرکز معامله‌گران بر نظرسنجی‌های تازه از رای دهندگان بریتانیایی، سه‌شنبه خوبی را پشت سر گذاشتند. با این همه نزدیک بودن درصد آرای نظرسنجی هواداران و مخالفان خروج از اتحادیه اروپا، برخی از بازارها را عصبی نگه داشت. پوند روز سه‌شنبه هم مانند روز دوشنبه رشد کرد.

    24 ساعت تا رای‌گیری

    اونس روز چهارشنبه را با قیمت 1268 دلار آغاز کرد و بعد شاهد تشدید نوسان‌ها به‌دلیل اثرگذاری عوامل متناقض شد. ادامه تمرکز بازار فلزات گرانبها بر افزایش احتمال ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه علاوه‌بر کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، پوند و یورو را نیز تقویت کرد. رشد پوند و یورو باعث تضعیف شاخص دلار شد؛ اما عوامل کاهشی مانع از کمک دلار به طلا شدند. رشد بهای نفت خام دیگر عامل کمکی برای طلا بود، با این همه رشد بازارهای سهام و کاهش خرید طلا باعث ضعیف ماندن فلز زرد شد. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» جزئیات اثرات همه‌پرسی پنج‌شنبه و البته جلسه استماع چهارشنبه در کنگره آمریکا را خواهید خواند. موسسه سرمایه‌گذاری «سوسیته جنرال» فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قیمت طلا را 10 درصد دیگر افزایش خواهد داد. براساس این گزارش همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا می‌تواند موجب نوسانات شدید قیمت طلا شود و سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌توانند از این فرصت برای کسب سود بیشتر استفاده کنند.

    برچسب ها