عصر خودرو

رییس گروه بهبود فرایندهای گمرکی گمرک اعلام کرد

ارائه ۱۹ تسهیل گمرکی به شرکت‌های دانش‎بنیان

عصر بازار- رییس گروه بهبود فرایندهای گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران از ارائه ۱۹ تسهیل برای صادرات و واردات شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

ارائه ۱۹ تسهیل گمرکی به شرکت‌های دانش‎بنیان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،  حمید ملاجان در نشست امروز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به تعاملات ایجاد شده میان معاونت علمی با گمرک، افزود: بر این اساس 26 شرکت دانش بنیان برتر به عنوان فعالان مجاز اقتصادی شناخته شدند که از سوی گمرک، تسهیلاتی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

    وی با اشاره به مزایای اعطا شده به فعالان اقتصادی مجاز، خاطر نشان کرد: بر این اساس کالاهای صادراتی به منظور انجام تشریفات گمرکی صادرات باید در انبارهای گمرکی تحویل داده شود، ولی در مواردی بنا به تقاضای شرکت‌های دانش‌بنیان، انجام عملیات ارزیابی کالاها می‌تواند در انبارهای اختصاصی آنها صورت گیرد.

    ملاجان، پذیرش ضمانت بانکی یکساله برای ترخیص قطعی کالاها را از دیگر مزایای گمرک برای فعالان مجاز اقتصادی نام برد و یادآور شد: واردات قطعی کالاها مستلزم پرداخت حقوق ورودی است، ولی گمرک می‌تواند کالاهای متعلق به وزارتخانه‌ها و یا موسسات دولتی را مشروط بر آن که جنبه تجاری نداشته باشند، با تعهد مسؤولان ذی حسابی و با ارائه ضمانتنامه بانکی کالاها را ترخیص کند.

    وی زمان پرداخت حقوق ورودی گمرک از سوی شرکت‌ها را یکساله دانست و ادامه داد: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از دیگر مزایای این فعالان در نظر گرفته شده است، به این صورت که ورود موقت مواد اولیه و کالاهایی که به کشور وارد می‌شوند و با ایجاد تغییراتی در آنها مجددا صادر می‌شوند نیز در حکم کالای مجاز تلقی خواهد شد.

    رییس گروه بهبود فرآایندهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، امکان صدور کالاهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سوی سازمان استاندارد را از دیگر مزایای در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

    وی از ترخیص مواد اولیه و قطعات وارد شده توسط واحدهای تولیدی به صورت نسیه خبر داد و گفت: به منطور تسریع در امر ترخیص کالاها بخشنامه‌ای به گمرک ابلاغ شده است که بر اساس آن 50 درصد از کالا به عنوان وثیقه و تضمین در اختیار گمرک باقی می‌ماند و پس از 6 ماه تا یک سال که حقوق گمرکی پرداخت شد، مابقی کالاها نیز ترخیص خواهند شد.

    وی با تاکید بر این که ترخیص نسیه با ورود موقت متفاوت است، اضافه کرد: برای ترخیص نسیه بالا مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌های گمرکی نقدا پرداخت شود.

    ملاجان راه اندازی سالن کارشناسی را از دیگر اقدامات گمرک ذکر کرد و افزود: با توجه به محدودیت موجود در جا به جایی نیروهای انسانی، از 4 ماه قبل این سالن راه اندازی شده است تا تمام خدمات گمرکی مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان به صورت متمرکز ارائه شود.

    به گفته رییس گروه بهبود فرایندهای گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران، 19 تسهیل برای فعالان اقتصادی مجاز مصوب شده است که به شرح ذیل است:

    ردیف عنوان تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان
    1 استفاده از تسهیلات ماده 57 آیین نامه اجرایی قانون گمرکی
    2 پذیرش ضمانت نامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی
    3 پذیرش ضمانت نامه بانکی برای ترخیص قطعی
    4 استفاده از تضمین بیمه ای برای صادرات
    5  ترخیص کالا از مسیر قرمز
    6 استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات
    7 استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از تولید
    8 تخفیف در هزینه خدمات انجام امور گمرکی
    9   استفاده از حداقل تضمین در کلیه مواردی که در قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی به تضمین اشاره شده است
    10 رسیدگی به پرونده اختلافات فعالان اقتصادی مجاز به صورت فوری و خارج از نوبت
    11 ارائه مجوز ایجاد انبار اختصاصی
    12 انجام فرایند استرداد خارج از نوبت مطابق با تسهیلات پیش بینی در بسته حمایت از تولید با اخذ تعهد
    13 نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه خارج از نوبت مطابق تسهیلات پیش‌بینی شده
    14 استفاده از تسهیلات ماده 42 قانون امور گمرکی
    15 استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد کنوانسیون تجدید نشر شده کیوتو
    16 استفاده از تسهیلات ماده 6 قانون امور گمرکی
    17 رسیدگی خارج از نوبت اظهارنامه
    18 پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادرکنندگان
    19 گرفتن اسناد و اوراق بهادار به جای ضمانت نامه

    وی تسهیلات ماده 57 آیین نامه اجرایی قانون گمرکی را انجام ارزیابی کالا در خارج از انبارهای گمرک بر اساس قوانین و مقررات دانست و گفت: بر اساس ماده 42 قانون امور گمرکی رییس کل گمرک ایران می‌تواند در خصوص کالاهای مورد نیاز فوری، با تعهد بالاترین مقام موسسه دولتی و با محاسبه وجوه مربوط، مجوز خروج کالا را صادر کند و در مقابل، متقاضیان مکلف هستند در مدت 7 روز اداری نسبت به تشریفات گمرکی اقدام کنند.

    ملاجان ارائه تسهیلات صادراتی برای شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی گمرک نام برد و تصریح کرد: پرداخت تمام و یا بخشی از هزینه‌های صدور کالاهای تولیدی- صادراتی و خدمات کشور به منظور افزایش رقابت پذیری صادرات غیر نفتی در بازارهای هدف در 7 مورد اجرایی می‌شود که شامل موارد ذیل است:

    ردیفشرح فعالیتمیزان بهره مندی از حمایت
    1 حضور در نمایشگاه‌های بین المللی خارج از کشور تا سقف 60 میلیون ریال
    2 کمک به برقراری خطوط منظم ریلی، دریایی و هوایی تا 50 درصد ظرفیت به مدت 6 ماه
    3 پرداخت بخشی از هزینه‌های اجاره بهای دفاتر و انبار شرکت‌های صادراتی در خارج از کشور 20 درصد از اجاره دفتر و 50 درصد از اجاره انباره تا سقف 400 میلیون ریال به مدت یکسال
    4 کمک سود تسهیلات بانکی به صادرکنندگان کالا و خدمات تا 6 واحد درصد
    5 پرداخت بخشی از هزینه‌های ثبت نشان‌های تجاری ایرانی در بازارهای هدف  30 درصد هزینه‌ها
    6 کمک به تبلیغات، بازاریابی و اطلاع رسانی مطابق شیوه‌نامه‌های مربوط
    7 پرداخت بخشی از هزینه‌های صدور ضمانت نامه‌ها و بیمه نامه‌های صادراتی مطابق شیوه‌نامه

     

    برچسب ها