عصر خودرو

بیدآباد:

سرمایه‌گذاری اولویت اقتصاد ایران است

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و کشاورزی را از اولویتهای اقتصاد ایران در شرایط فعلی دانست و گفت: برای جلوگیری از رشد تورم دولت باید ابتدا به دنبال طرحهای کوتاه مدتی باشد که زود بازده هستند.

سرمایه‌گذاری اولویت اقتصاد ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و کشاورزی را اولویت اقتصاد ایران در شرایط فعلی دانست و گفت: طرحهای اقتصادی بر اساس زمان بازدهی به سه نوع طرحهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند.

    وی درآمد زایی را از نیازهای اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: دولت باید ابتدا به دنبال طرحهای کوتاه مدتی باشد که زود بازده هستند تا با درآمد حاصل از این طرحها به اجرای طرحهای میان مدت و بلند مدت اقدام کند؛ برای مثال محصول یک کشاورز در کم‌تر از3 ماه آماده می‌شود یا محصولات یک بنگاه تولیدی را می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد بازار کرد؛ لذا باید منابع کشور به سمت کشاورزی و صنعت حرکت کند.

    بیدآباد طرحهای بلند مدت را تورم زا دانست و گفت: دولتهای گذشته منابع پولی را خرج طرحهای بلند مدتی کردند که دیر بازده هستند درحالی که برای جمع‌آوری این پولها هیچ فکری نکردند.

    وی افزود: کارگری که در پروژه‌هایی با بازده‌ی بلند مدت مثل سد سازی مشغول به کار است با درآمد خود اقدام به تقاضای محصول می‌کند ولی چون میزان عرضه کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد قیمت اجناس بالا می‌رود و تورم ایجاد می‌شود.

    بیدآباد نظام بانکی کشور را نزول بگیر خواند و افزود: بانکها اقدام به تأسیس شرکتهایی که با انجام فعالیتهای واسطه‌ای در مسیر اقتصاد کشور سنگ اندازی می‌کنند، کرده‌اند و برای مثال این شرکتها با منابع بانکی آهن می‌خرند و احتکار می‌کنند تا با افزایش قیمتی که حاصل از کمبود آهن در بازار است برای خود سود کسب کنند، لذا اصلاح نظام بانکی از مهم‌ترین اولویتهای اقتصاد ایران است.

    وی با اشاره به اینکه حرکت دادن منابع دولتی به سمت بخش مسکن اشتباه است بیان کرد: دولت باید اهداف خود را مشخص کند سپس با توجه به آن اهداف اقدام به اولویت بندی طرحهای اقتصادی کند. برای مثال اگر دولت اهدافی چون رشد جمعیت و مبارزه با معضلات اجتماعی را در نظر داشته باشد باید منابع خود را صرف حمایت از کارخانه‌های تولیدی کند.

    این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در کشورهای خارجی از معافیتهای مالیاتی برای حمایت از تولیدکنندگان و تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری بیشتر استفاده می‌شود. در حالی که در کشور ما بانکها با دریافت سود بانکی بالا خود مانع استمرار فعالیتهای تولیدی هستند.

    او با بیان اینکه دولت باید به فکر افزایش درآمدهای خود در بخش حمل و نقل دریایی و هوایی باشد گفت: دولت باید راه‌های ریلی را توسعه دهد و بهبود ناوگان هوایی کشور برای مسافران امنیت روانی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث رشد صنعت گردشگری در ایران شود که یک منبع درآمدی مناسب برای دولت است.

    بیدآباد با اشاره به فساد در مناقصات دولتی بیان کرد: اصلاح قوانین و شفاف سازی فضای اقتصاد کشور از دیگر اولویتهای مهم کشور برای رشد اقتصادی است.

    وی با اشاره به مباحثی که پیرامون کارخانه‌ی ارج مطرح شده بود بیان کرد: نباید برندهایی که سالها برای مطرح شدن نام آن‌ها زحمت کشیده شده است را به راحتی از دست داد زیرا امروزه برند سازی از مسائل بسیار مهم در اقتصاد کشورها است.

    این کارشناس اقتصادی با اشتباه دانستن حمایت دولت از خودرو سازان گفت: در کشور ما صنعت خودرو رقابتی نیست لذا مصرف کننده مجبور است کالای بی‌کیفیت را با قیمت نا مناسب خریداری کند.

    وی در پایان با بیان لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب در شرایط فعلی اظهار کرد: افرادی که در جایگاه تصمیم‌گیری قرارمی‌گیرند باید دارای تجربه‌ی کافی باشند و برای مثال نباید یک کسی که سابقه‌ی کار اجرایی ندارد را مدیر کل یک نهاد قرار داد.

    برچسب ها