عصر خودرو

یک تحلیلگر بازارمالی بررسی کرد;

اثر کاهش نرخ سود بر بازار مسکن، طلا، ارز و بورس

عصر بازار- یک تحلیلگر بازار مالی گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر روی بازار مسکن اثر مثبت و افزایشی دارد و باعث می‌شود که یک سری از سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شوند و بعد از مدتی تبدیل به مسکن شوند تا شاید هم از طریق افزایش آتی نرخ مسکن و هم از طریق جذابیت بیشتر اجاره نسبت به سود بانکی موفق شوند.

اثر کاهش نرخ سود بر بازار مسکن، طلا، ارز و بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از روز گذشته آغاز شده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که نرخ سود سپرده‌های یکساله از 18 درصد به 15 درصد توسط بانک‌ها کاهش یافته است. اما سوالی در این میان مطرح است، با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، نقدینگی به سمت کدامیک از بازارهای موازی از جمله طلا، ارز، سهام و مسکن سرازیر خواهد شد؟ در این رابطه با حسین راهداری، تحلیلگر بازار مالی به گفت‌وگو پرداختیم.

    کاهش نرخ سود بر بخش مسکن تاثیر بیشتری خواهد داشت
    حسین راهداری به اقتصادنیوز گفت: کاهش نرخ سود بانکی یک سیاست انبساطی است و به طور خاص افزایش تقاضای دارایی‌هایی که می‌توانند سود بیشتری دهند را به دنبال دارد.

    او افزود: به همین منظور من پیش‌بینی می‌کنم که کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر روی بازار مسکن اثر مثبت و افزایشی دارد و باعث می‌شود که یک سری از سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شوند و بعد از مدتی تبدیل به مسکن شوند تا شاید هم از طریق افزایش آتی نرخ مسکن و هم از طریق جذابیت بیشتر اجاره نسبت به سود بانکی موفق شوند.

    این تحلیلگر در ادامه بیان کرد: این کاهش نرخ سود تاثیرات زیادی بر بازار مسکن می‌تواند بگذارد، اما بازار مسکن بازار بزرگی است و همین که بازاری به این بزرگی را بتواند اندکی هم تکان دهد یعنی اثر زیادی داشته است.

    او افزود: بازار مسکن بازاری است که تا همین اواخر در رکود بوده و دولت هم به صورت خیلی جدی پیگیر این مساله است که این بخش را از رکود خارج کند.

    او گفت: به خاطر اثرات شدید و وسیعی که بخش مسکن در اقتصاد دارد و بخش‌های زیادی با این بخش درگیر هستند، همچنین با توجه به شرایطی که در بازارهای دیگر وجود دارد، من تصورم این است که کاهش نرخ سود بانکی روی بخش مسکن تاثیر بیشتری خواهد داشت.

    موانع بر سر رشد دلار
    راهداری در رابطه با تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر وضعیت بازار طلا و دلار گفت: در مورد بازار دلار و طلا داستان به شکل دیگری است، به این خاطر که بازار طلا هم از بازار جهانی و هم از نرخ دلار داخلی اثر می‌پذیرد. بخشی از آن، که مربوط به بخش خارجی است تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در کشور ما قرار نمی‌گیرد، اما از آنجایی که ارز یکی از دارایی‌هایی به شمار می‌رود که احتمال هدایت بخشی از سپرده‌ها به سمت آن وجود دارد، بنابراین ممکن است که تحت تاثیر کاهش نرخ سود قرار گرفته و نرخ آن افزایش یابد.

    راهداری افزود: البته نرخ ارز همیشه از مسایل سیاسی خارجی و همچنین سیاست داخلی دولت تاثیر پذیرفته است، بنابراین اثر کاهش نرخ سود بانکی که باید به افزایش نرخ ارز منتهی شود، ممکن است به دلیل سیاست‌های خارجی و همچنین سیاست‌های دولت در برابر نرخ ارز چندان زیاد نباشد.

    افزایش محدود شاخص‌ بورس
    راهداری در رابطه با اثر کاهش نرخ سود بر بازار سرمایه گفت: در رابطه با بازار بورس، کاهش نرخ سود بانکی علی‌القاعده می‌تواند فشار پرداخت سود بانک‌هایی که در بورس معامله می‌شوند را کمی کاهش دهد، اما از طرف دیگر می‌تواند درآمدهای ناشی از کاهش نرخ سود را هم برای آنها کاهش دهد، یعنی بر روی وام‌های پرداختی و سپرده‌ها سود کمتری می‌گیرند.

    او افزود: اگر کاهش نرخ سود را در حالت عادی بخواهیم در نظر بگیریم، سبب افزایش شاخص می‌شود، اما به طور کلی، بورس یک جهشی را پیش از این نیز تجربه کرده است و با توجه به این جهش قیمتی که در گذشته داشته، احتمال دارد که این اتفاق نیفتد یا در صورت آن، این افزایش بسیار محدود باشد.

    این تحلیلگر گفت: البته تمام این پیش‌بینی‌ها بستگی به میزان کاهش نرخ سود بانکی دارد. اگر سود بانکی یک درصد کاهش یابد ممکن است که خیلی تاثیر نداشته باشد، اما اگر در یک سال حدود پنج یا شش درصد پایین بیاید و به نرخ تورم خیلی نزدیک شود، خب آن زمان اثراتش هم شدیدتر خواهد بود.

    راهداری در پایان بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت که فرآیند کاهش نرخ سود بانکی، برای سایر بازارها مثبت است.

    برچسب ها